וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שותפים טבעיים? הסכין שתקע בנט בגבם של החרדים

9.3.2013 / 0:01

למרות ההסכמות שאליהן הגיע יו"ר הבית היהודי עם ראשי יהדות התורה, הוא בחר בסופו של דבר בלפיד. החרדים, שכנראה יישבו באופוזיציה, מרגישים נבגדים: "זה עובר כל גבול"

בימים האחרונים נמשכים המאמצים העילאיים להרכבת הממשלה. בין הדיווחים על התקדמות במגעים בין הליכוד-ביתנו ל"יש עתיד" והתבטאויות שונות מצד נפתלי בנט ויאיר לפיד, מה שכבר נראה כבטוח הוא מיקומם של החרדים באופוזיציה. בישורת האחרונה להרכבת הממשלה, החליטו החרדים להפסיק להיות נחמדים. הם לא מוכנים יותר להרגיש כפראיירים התורנים.

המפלגות החרדיות היו בטוחות שאת המבול הזה הן עברו - ובקלות יחסית, בזמנו של לפיד האב, אבל כעת התברר להם שהמצב חמור הרבה יותר. המבול הזה מגיע לא רק מכיוון מפלגתו של לפיד, שלדעתם מתנגדת באופן עקרוני לחרדים, אלא אפילו מכיוונה הלא-צפוי של הבית היהודי. בשנים האחרונות נרשמה התחממות ביחסים בין החרדים למפלגתו של בנט, אך נראה כי זו הפנתה להם עורף ואפילו בגדה בהם. לא פחות.

יור הבית היהודי נפתלי בנט יוצא מביתו, מרץ 2013. דרור עינב
דרש שיהדות התורה תתמוך בהמשך הבנייה בהתנחלויות. בנט/דרור עינב

ביחסים בין החרדים לדתיים הלאומיים תמיד שרר מתח, אי-אמון ואפילו חוסר כבוד. עד לפני עשור וחצי עסקו הדתיים הלאומיים בלהוכיח את עצמם בפני החרדים שגם הם למדנים מספיק גדולים ושגם הישיבות והכוללים שלהם טובים מספיק. לחרדים רבים לא היה קל לקבל את ההתקרבות הזו, בעיקר בגלל התפיסה הציונית של הדתיים הלאומיים שהושפעו כביכול מהציבור החילוני. לעומתם, חברי הכנסת החרדים החלו לשתף יותר ויותר פעולה עם "הכיפות הסרוגות", ורק בגלל זה תחושת הבגידה חזקה כל כך. הם לא האמינו שהבית היהודי תצעד בלעדיהם לקואליציה - ועוד עם לפיד.

גורם בכיר ביהדות התורה אמר כי בפגישות שקיימו נציגי המפלגה עם נציגי הבית היהודי לאחר הבחירות כבר הושגו הבנות לשיתוף פעולה. "הבית היהודי דרש שנתנגד להקפאה נוספת ושנתמוך בהמשך הבנייה בהתנחלויות לפי מטבעה הגידול הטבעי", סיפר. "הם דרשו גם שנפעל לקידום מסכנות ועדת אדמונד לוי בנוגע להתיישבות מעבר לקו הירוק. אנחנו דרשנו שאת נושא השוויון בנטל וגיוס החרדים נשאיר לאחר הבחירות. ביקשנו שזה לא יהיה חלק מהמשא ומתן לכניסה לממשלה אלא נגיע להבנות לאחר מכן. לאחר שהדרישות הללו עלו, כל שנשאר היה לקבל החלטה, להסכים לתנאים ולחתום".

אותו גורם מציין שהדרישות של הבית היהודי לא היו קלות עבורם. "חשוב לזכור שבציבור הליטאי מאוד קשה לתמוך במהלכים שאומות העולם מתנגדות להם. על פי אחת השבועות, אסור להכעיס את הגויים ולכן הדבר לא היה קל. אבל למרות זאת הצליחו לשכנע את הרבנים והחזרנו תשובה חיובית. אנחנו החזרנו, אבל הם עד היום לא חזרו אלינו עם תשובה", אמר.

הקולות שנשמעו בשבוע האחרון היו חריפים ביותר וביטאו את עוגמת הנפש אותה חשים הנציגים החרדים. "אמרו לי שזה בלתי אפשרי ועכשיו אני מבין שטעיתי", אמר השבוע חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה), שהאמין בקשר עם הדתיים הלאומיים ואף עסק בלשכנע את הרבנים שהקשר ראוי. סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אף כתב השבוע לחבר הכנסת הרב אלי בן דהן מהבית היהודי מכתב בו תיאר את האכזבה מבנט. "כבר לפני למעלה מחודש נפגשתי בחשאיות עם יו"ר הבית היהודי מר נפתלי בנט בבני ברק. באותה פגישה שהתקיימה במשך למעלה משעתיים, הצעתי הצעה לה היו שלושה עדים, ולפיה אחתום בלוק מול הבית היהודי ואתחייב שלא ניכנס לממשלה בלעדיו", כתב. "התחייבתי להיות ערב לגבי ש"ס. מר בנט לא סיפר באותה העת כי יש לו סיכום עם יאיר לפיד... מאז ועד הלום אני שומע גרסאות אחרות שלעיתים אני חש שמא מר בנט עצמו מאמין להן, אחרת הוא והאמת כנראה לא נפגשו לעולם".

מכתב זה והתבטאויות נוספות ממחישות את רמת הפגיעה ביהדות התורה. "אנחנו מרגישים מרומים ונבגדים וזו הסיבה להתמרמרות הקשה", אמר גורם בתנועה. "אין סיכוי עכשיו לשיתוף פעולה עם הבית היהודי בצורה בה הם פעלו. הם מנסים להציג זאת כך שאנחנו לא נתנו תשובה. זה כבר עובר כל גבול. החרדים תמיד הצביעו בעד תקציבים להתנחלויות וזה נגמר לאחר התנהגות כזו. ללא שום סנטימנטים. אז גם לנו לא יהיו סנטימנטים בדברים שחשובים להם".

עיקר טענותיהם של החרדים מופנה כלפי בנט ולפיד וכמעט ולא נשמעת ביקורת על נתניהו. זאת, בין היתר, בעקבות החלטה שהתקבלה בישיבת סיעה של יהדות התורה בה הוחלט באופן רשמי שלא לתקוף את נתניהו.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

גם הציבור הדתי-לאומי לוחץ על בנט

השבוע נראתה לראשונה ביקורת על בנט גם מכיוון הציבור הדתי-לאומי. במכתב ששלחה מועצת יש"ע לבית היהודי השבוע נכתב כי "במשך שנים רבות מצאנו בהם (בחרדים – ש.ב) תומכים נאמנים להתיישבות ביש"ע ואנו חייבים להכיר להם תודה על כך. אנו דורשים מכל הצדדים לעשות מאמץ כן על מנת להכניס את המפלגות החרדיות לממשלה וקוראים להיכנס איתן למשא ומתן מידי". ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה הסביר את מכתב המועצה ואמר: "אני מכבד את הבית היהודי. יחד עם זאת, עקרונית אני נגד כל פסילה של ציבור, בוודאי הציבור החרדי שאנו כל כך קרובים אליהם. החרדים הם השותפים הטבעיים ואני מצפה שתימצא הדרך ללכת איתם יחד ולהכניסם לממשלה. השמאל הקיצוני נלחם גם נגדנו וגם נגד החרדים בו-זמנית".

במאמר שהתפרסם היום בשבועון "עולם קטן" המחולק בבתי הכנסת מדי שבת, קרא רבה הראשי של צפת הרב שמואל אליהו לצרף את יהדות התורה לברית בנט-לפיד. "הפתרונות צריכים לבוא מתוך ברית עם אגודת ישראל ולא מתוך כפייה", אמר. "צריך למצוא דרך לשלב אותם בהסכם שיש לבית היהודי עם יש עתיד. אי אפשר להשאיר אותם בחוץ. צריך לקרוא בקול גדול: 'אנחנו לא נגד החרדים'. אנחנו רק נגד מי שמכר אותנו בהסכמי אוסלו. צריך לדעת שלא כל החרדים עשויים מעור אחד, צריך לחבק בחום את אגודת ישראל ולצרף אותה לממשלה".

עכשיו הכל שאלה של תוצאות בשטח. במידה שבנט יספק את הסחורה וידאג לציבור הכיפות הסרוגות וההתנחלויות, הוא ימשיך לנסוק. במידה שלא, התוצאות יהיו אחרות לגמרי. החשש הגדול, לפחות של תומכי ההתיישבות ביהודה ושומרון, הוא שבנושא שהכי קרוב ללבם הבית היהודי מכרה את עצמה למי שיוביל להקפאה ואפילו לפינוי מאחזים. מבחינתם, התוצאות די ברורות ולכן הם מנסים ברגע האחרון לאפשר את חבירתם של השותפים הטבעיים לקואליציה מתוך תקווה שאם לא בנט, אולי החרדים ידאגו להם.

מהבית היהודי נמסר בתגובה לטענות החרדים כי "אנו נדאג לכל עם ישראל וגם לציבור החרדי, מהקואליציה או מהאופוזיציה. ובכלל, כדאי לשמור על שיח מכובד גם בימי מחלוקת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully