וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה ליהודי ארה"ב: מודע לכך שישראל בסביבה קשה

כשבועיים לפני ביקורו, נפגש נשיא ארה"ב עם הקהילה היהודית והדגיש את מחויבות "הברזל" לביטחון ישראל. עם זאת הוא הוסיף כי בטווח הארוך יהיה קשה לשמור על ביטחונה בלי מו"מ

לקראת ביקורו בישראל וברשות הפלסטינית המתכונן ל-20 במארס, נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כינס אמש (חמישי) בחדר רוזוולט של הבית הלבן כ-20 נציגים של הקהילה היהודית האמריקאית, לתאם ציפיות לקראת נסיעתו. הפגישה נקבעה ביום שני השבוע - בעת שסגנו ג'ו ביידן הופיע בוועידה השנתית של השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק בוושינגטון.

ברק אובמה בבית הלבן. ינואר 2013. רויטרס
תיאום צפיות לקראת הביקור. אובמה/רויטרס

אחת השאלות המרכזיות שמעסיקה פוליטיקאים ופרשנים לקראת הגעתו של אובמה היא האם הוא יציג יוזמת שלום משלו - והאם יפעיל לחץ על הצדדים לחזור לשולחן המשא ומתן. אובמה הזכיר לאורחיו שכשהוא ינחת בישראל, הממשלה החדשה עוד תהיה בחיתוליה - והצגת תוכנית כלשהי תהיה מוקדמת מדי - אך לא הכחיש שתוכנית עשויה להגיע מספר חודשים אחרי. הנשיא הוסיף, שהוא מודע לכך שישראל מצויה בסביבה קשה, אך אמר כי בטווח הארוך יהיה קשה לשמור על ביטחון ישראל ללא פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. במהלך ביקורו ברמאללה, אובמה מתכוון לומר למנהיגים הפלסטינים שהשלום אפשרי למרות הקשיים וכי עליהם לנקוט צעדים בכיוון ולהמנע מפעילות חד-צדדית, דוגמת הפניה לאו"ם לקידום ההכרה במדינה הפלסטינית תוך עקיפת המשא ומתן.

הוא מודע לכך שהישראלים רוצים שלום, אמר הנשיא, השאלה מה הם מוכנים לעשות למען השלום - מסר זה צפוי להשמע גם בנאום הנשיא בבנייני האומה בירושלים. כמו כן, אובמה שיבח את ביצועי הרשות הפלסטינית בתחום הביטחוני, והדגיש את חשיבות החיזוק של המתונים בזירה הפלסטינית, שגם לישראל יש חלק חשוב בכך.

הנשיא האמריקאי הדגיש שוב את מחויבות "הברזל" של ארה"ב לבטחון ישראל, וכי ביקורו יעביר גם מסר לאירן, כי כל האופציות נשארות על השולחן בנוגע לתוכנית הגרעין של טהרן. הוא מתכוון להיות תקיף, אך גם לאפשר לאירן לרדת מהעץ בלא מבוכה. אובמה אמר שקיימת חפיפה של "95%" בין ישראל לארה"ב בנושאים הביטחוניים - וגם התלוצץ שנדמה לו שקיימים יותר הבדלים בין ראש ממשלת ישראל לממסד הביטחוני של ישראל - מאשר בין ישראל לארה"ב. לגבי אירן, ההבדל העיקרי בין ירושלים לוושינגטון, אמר אובמה, הוא לגבי ההערכה מתי ייסגר החלון לדיפלומטיה.

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד נואם בדרום לבנון. רויטרס
כל האופציות נשארות על השולחן בנוגע לתוכנית הגרעין. אחמדינג'ד/רויטרס

ג'רי סילוורמן, נשיא איגוד הקהילות היהודיות של צפון אמריקה, הודה לאובמה על הפגישה. "בתור יהודים ואמריקאים, אנו גאים בכך שהנשיא אובמה יבקר בארץ אבותינו וינהל דיאלוג עם עם ישראל. ביקור הנשיא זו עוד עדות לקשר ההיסטורי העמוק בין ארה"ב לישראל".

מקור בבית הלבן מסר כי מטרת ביקורו של הנשיא היא להתייעץ עם מנהיגות ישראל לגבי שורה של סוגיות אזוריות - כולל אירן, סוריה ותהליך השלום, וזו גם הזדמנות בשבילו לפנות ישירות לעם ישראל ולדבר על ההיסטוריה, האינטרסים והערכים המשותפים לשתי המדינות. בבית הלבן גם הכחישו שהנשיא אמר בשלב כלשהו של הפגישה שהיתה "אוף רקורד", שהוא יפעיל לחץ על ישראל בנושא השלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully