וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פליטת הפה של בכיר משמרות המהפכה של אירן

משה-חי הגיגת

3.3.2013 / 0:24

טהרן טוענת כבר שנים כי ישראל מחזיקה ארבעה דיפלומטים אירנים שנעלמו בלבנון ב-1982, אך מפקד כוח "אל-קודס" טען בנאום כי אחד מהם "שהיד", בסתירה לטענות המשטר עד כה

מפקד כוח אל-קודס ("כוח ירושלים") של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, שנאם באירוע לזכר השהידים של חטיבה 27 במשמרות המהפכה, לא שכח לציין בדבריו את שמו של מפקד החטיבה לשעבר, אחמד מתוסליאן – אחד מארבעת הדיפלומטים האירנים שנעלמו ב-4 ביולי 1982 בלבנון אשר טהרן טוענת כי ישראל אחראית לגורלו. אך באופן יוצא דופן, סולימאני, המפקד על "הזרוע הארוכה" של אירן הפועלת מחוץ לגבולות המדינה, התייחס למתוסליאן כאל שהיד כמה פעמים בנאומו בטהרן. למעשה מדובר בבכיר האירני הראשון שמאשר את הטענה כי אחד הדיפלומטים האירנים כבר לא בין החיים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחמד מתוסליאן. שהיד?/מערכת וואלה!, צילום מסך

במשך שנים רבות טענו בכירי הרפובליקה האיסלמית כי ישראל מחזיקה בארבעת הדיפלומטים האירנים, שנעלמו בקיץ 1982 בלבנון - ככל הנראה בעת שהיו בדרכם משגרירות אירן בדמשק ללבנון. על פי דיווחים שונים, אנשי הפלנגות הנוצריות רצחו את הארבעה, אך באירן התעקשו כי ישראל שבתה אותם, או לכל הפחות מחזיקה במידע על מקום הימצאם. האירנים אף נהגו להדוף בקשות ישראליות לקבל מידע אודות הנווט, רון ארד, וטענו כי ישראל היא זו שלא מעבירה מידע - על גורל הדיפלומטים. רון ארד נפל בשבי תנועת "אמל" הלבנונית ב-16 באוקטובר 1986, אך הוכרז נעדר כשנתיים לאחר מכן, כיוון שהועבר למקום לא ידוע – באירן או בלבנון.

המנהיג הרוחני העליון של אירן, עלי חמינאי, ולצדו מפקד "כוח אל-קודס" של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני. מהתקשורת האירנית, ספק 500
סולימאני ומנהיגה העליון של אירן, עלי חמינאי/ספק 500, מהתקשורת האירנית

בשנת 1989 הובא לישראל שייח' עבד אל-כרים עובייד - מנהיג דתי שיעי בדרום לבנון ובכיר בחיזבאללה מביתו בכפר ג'בשית. חמש שנים מאוחר יותר הובא לארץ גם בכיר תנועת "אמל" השיעית ומי שעמד מאחורי חטיפתו ארד, מוסטפא דיראני, מביתו שבלבנון. השניים נועדו לשמש כ"קלפי מיקוח" בעסקה עתידית לשחרור הנווט השבוי. בשנת 2000 תבע דיראני פיצויים בטענה שחוקריו התעללו בו מינית, וכעבור ארבע שנים שוחררו השניים במסגרת עסקת חילופי שבויים עם חיזבאללה. במסגרת העסקה הושבו לישראל אלחנן טננבוים וגופות שלושת החיילים שנחטפו בהר דב בשנת 2000.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully