וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

25 לנפילת ארד בשבי: מה קרה לדיראני ועובייד?

ניר יהב

16.10.2011 / 13:10

בכירי חיזבאללה ואמל נחטפו על ידי ישראל כדי לשמש קלפי מיקוח לשחרור הנווט הנעדר, אך שוחררו ב-2004. בעוד גורל הישראלי עדיין לא נודע, הם התברגו בצמרת חיזבאללה - לא בתפקיד מבצעי

לפני שבעה חודשים פורסמה כתבה באתר של תנועה איסלמית קטנה בשם "אנסאר אל-חק", שבה נכתב כי משלחת מטעם סניף הארגון בעירק הגיעה לביקור אצל מוסטפא דיראני. מי שהיה אחראי על חטיפתו של רון ארד ב-1986, נחטף לישראל ב-1994 ושוחרר עשר שנים מאוחר יותר במסגרת עסקת חילופי שבויים עם חיזבאללה, נפגש עם המשלחת והחליף איתם דעות כיצד ניתן "לפתח את הפעילות הג'יהאדית נגד הכובש האמריקאי וללמוד מהניסיון של 'ההתנגדות האיסלמית' (חיזבאללה – נ.י)". דיראני צוטט בכתבה באמרו משפט אחד בלבד: "עליכם להיות מודעים לתכניות היהירות לפגוע ברוח ההתנגדות".

עוד בנושא
העליון קבע: דיראני יכול להמשיך לתבוע את ישראל
תמי ארד: מעטים יקבלו הקרבת בנם בחיים כצורך ביטחוני
אירן: המוסד ריגל באמצעות עמותה למען רון ארד

שייח עובייד  מוסטפא דיראני. AP
נחטפו על ידי ישראל ושוחררו בעסקת טננבוים. דיראני/AP

הכתבה, שפורסמה תחת הכותרת "ביקור אצל האסיר המשוחרר והגיבור, מוסטפא דיראני", היא כתבה די נדירה: זו אחת הפעמים הבודדות מאז שחרורו מהכלא הישראלי ב-2004 שבה מופיע בתקשורת דיווח אודות דיראני. בשבע השנים האחרונות התמעטו הדיווחים אודות פעילותו של דיראני ופעילות השייח' עבד אל-כרים עובייד (בכיר חיזבאללה שנחטף לישראל ב-89' ושוחרר ב-2004 ביחד עם דיראני). מה שברור הוא שדיראני ועובייד, שנחטפו על ידי ישראל כדי לשמש כקלפי מיקוח לשחרורו של הנווט הנעדר רון ארד - שבו לחייהם – דיראני לביתו בבקעת הלבנון, עובייד לביתו בדרום לבנון - ומונו לתפקידים בכירים בחיזבאללה. יחד עם זאת, הם לא הפכו לכוכבי תקשורת כפי שהפך, לדוגמא, הרוצח הלבנוני סמיר קונטאר ששוחרר אף הוא מהכלא הישראלי במסגרת עסקת חליפין עם חיזבאללה. היום (ראשון), במלאת 25 שנה לנפילתו בשבי של הנווט הישראלי, בולטת העובדה כי גם אם הם אינם באור הזרקורים, מיקומם וקורותיהם ידועים – בעוד שאיש אינו יודע מה עלה בגורלו של ארד.

תזכורת קצרה: השייח' עבד אל-כרים עובייד היה מנהיג דתי שיעי בדרום לבנון ובכיר בחיזבאללה עד שנחטף מביתו בכפר ג'בשית ב-1989 על ידי סיירת מטכ"ל. חמש שנים מאוחר יותר נחטף בכיר תנועת "אמל" השיעית ומי שעמד מאחורי חטיפתו של הנווט רון ארד, מוסטפא דיראני, מביתו שבלבנון. השניים נועדו לשמש כ"קלפי מיקוח" בעסקה עתידית לשחרור הנווט השבוי רון ארד. בשנת 2000 תבע דיראני פיצויים בטענה שחוקריו התעללו בו מינית. נכון להיום, ההליכים טרם הסתיימו. לפני חודשיים קבע בית המשפט העליון כי דיראני יוכל להמשיך לנהל תביעת נזיקין נגד המדינה, על אף שהוא מתגורר במדינת אויב.

בשנת 2004, כאמור, שוחררו השניים במסגרת עסקת חילופי שבויים עם חיזבאללה, שבמסגרתה הושבו לישראל אלחנן טננבוים וגופות שלושת החיילים שנחטפו בהר דב בשנת 2000. מיד לאחר השחרור רואיינו דיראני ועובייד לתחנת הטלוויזיה של חיזבאללה – "אל-מנאר", ועובייד הנרגש סיפר כי הוא מרגיש כאילו הוא "נולד מחדש". דיראני בחר בראיון שלא לדבר על תחושותיו האישיות, בניגוד לחברו: "זה ניצחון חדש להתנגדות הלבנונית", התפייט. "אם ירצה האל, אחרי הניצחון הזה יבואו ניצחונות נוספים, האדמה תשוחרר והאסירים ישוחררו".

עסקת השבויים עדי אביטן בני אברהם ועומר סואעד. לשכת העיתונות הממשלתית
דיראני ועובייד שוחררו בעסקה להחזרתם. גופותיהם של שלושת החיילים שנחטפו בהר דב/לשכת העיתונות הממשלתית

לרגל שחרורם והגעתם ללבנון, ארגן חיזבאללה עצרת המונים בביירות, שבה השתתפו רבבות בני אדם ובראשם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, הנשיא דאז אמיל לאחוד וראש הממשלה דאז, רפיק חרירי. בהופעה נדירה בפני סטודנטים באוניברסיטת ביירות במרץ 2004, חודשיים לאחר שחרורו מהכלא, אמר עובייד כי תקופת שהותו בכלא הייתה קשה. "עברתי עינויים נפשיים ופיזיים", סיפר. "מנעו ממני שינה במשך ימים, השפילו אותי, הכו אותי. לבנון ניצחה בעסקת השבויים. בעזרת האל נצליח בקרוב לשחרר את יתר האסירים".

מה אנחנו בכל זאת יודעים על חייהם כיום של דיראני ועובייד? ראשית, שהם ממלאים תפקידים בכירים בחיזבאללה. שנית, שהם שומרים על פרופיל די נמוך והם לא מעסיקים יותר מדי את התקשורת בישראל, בלבנון ובעולם הערבי. השייח' עובייד עומד כיום בראש המחלקה הסוציאלית הגדולה בחיזבאללה, שמטפלת במשפחות החללים, הפצועים והאסירים. אין לזלזל בחשיבותו של התפקיד – חיזבאללה משקיע בתחום המדובר תקציבי עתק, הכפופים לסמכותו של עובייד. על אף זאת, הוא אינו נוהג להתראיין רבות.

חסן נסראללה. AP
שיבץ את השניים בתפקידי מפתח בארגונו. נסראללה/AP

בראיון נדיר שכן העניק לפני שנתיים לעיתון הלבנוני "א-דאר", סיפר עובייד על עבודתו בחיזבאללה: "פעילותי מתחלקת לשני חלקים: ראשית בעניינים הפנימיים של הארגון, כלומר כל מה שנוגע למשפחות הפצועים, החללים, האסירים והאסירים המשוחררים. לכל קבוצה כזו יש מוסד שדואג להם, ואילו אנחנו מפקחים על פעילות המוסדות הללו. שנית, בעניינים חוץ-ארגוניים, כלומר סיוע כמידת האפשר בתרופות, מזון, וחינוך לנזקקים. בכל שנה אנחנו הולכים ומתפתחים מהשנה הקודמת והיחסים שלנו עם האנשים הולכים ומשתפרים".

עובייד נשאל על ידי המראיינת על תקופת מאסרו בכלא הישראלי. הוא ענה שלחטיפתו לא היה שום קשר להיעלמותו של רון ארד והוכחה לכך היא העובדה שלא נשאל על הנווט הנעדר בחקירות בישראל: "אני רוצה להיות ברור: בחקירות שלי נשאלתי פעם אחת בלבד על רון ארד", אמר. "אמרתי בחקירה שאני לא יודע דבר ושאין לי קשר לנושא הזה משום שרון ארד היה באותו זמן בידי תנועת 'אמל' וזה היה דבר ידוע".

הנווט השבוי רון ארד. AP
"איני יודע דבר, ואין לי קשר לנושא הזה כי ארד היה בידי תנועת 'אמל', וזה דבר ידוע". הנווט רון ארד/AP

בתשובה לשאלה אם בכוונתו לתבוע את ישראל בגין מעצר בלתי חוקי, ענה עובייד כי ארצות הברית תגן על ישראל בכל בית דין בינלאומי אך גילה כי מספר עורכי דין ישראלים הודו בפניו שמעצרו בלתי חוקי". עובייד סיים את הריאיון עם מסר לקוראים: "תקופת המאסר היא בית ספר. אפשר להפיק תועלת רבה וללמוד שיעורים רבים מהמאסר. שלושת השיעורים העיקריים הם: לגלות סבלנות, משום שאין לך ברירה אלא להיות סבלני, לעשות חשבון נפש ולדעת להעריך את המשפחה והחברים שלך".

מדי פעם משתתף השייח' עובייד באירועים ובטקסים קטנים של חיזבאללה. לפני שלוש שנים, לדוגמא, השתתף עובייד בעצרת למען האסירים לצד אחד מבכירי חיזבאללה, מפקד גזרת הדרום השייח' נביל קאוק. "אני מאחל חופש וחירות לכל האסירים והעצורים. נמשיך בניצחונות, כפי שניצחנו בשנת 2000 ובשנת 2006", אמר השייח' עובייד בנאומו הקצר. מפעם לפעם הוא גם מפציע בהלוויות ובאזכרות של אנשי חיזבאללה, בניחום אבלים אך בעיקר בביקורים אצל משפחות פצועים, חללים ואסירים.

לוחמי חיזבאללה, לבנון. Hussein Malla, AP
"נמשיך בניצחונות, כפי שניצחנו ב-2000 וב-2006"/AP, Hussein Malla

"אחד הגופים זוללי התקציבים הוא הגוף שבראשו עומד השייח' עובייד", הסביר לוואלה! חדשות ד"ר עמרי ניר, מומחה ללבנון מהאוניברסיטה העברית. "הגוף הזה היה פעם מפוצל לגוף שמטפל באסירים, בחללים, בפצועים ובנכים. כיום זה גוף אחד מאוד גדול, שעושה המון למען משפחות החללים, האסירים, הפצועים והנכים. הם מספקים מורים פרטיים לילדים ממשפחה של אסיר או חלל, הם מלווים אותם בימיהם הראשונים בבתי הספר, הם מעניקים טיפולים פסיכולוגיים לבני משפחה שזקוקים להם, נותנים מתנות בחגים, מציינים ימי זיכרון, תומכים ביתומים ואלמנות ומסייעים כלכלית למשפחות נזקקות. התפקיד הזה תפור על עובייד משום שהוא גם איש דת, וזה כבוד גדול מאוד למלא תפקיד זה".

גם מוסטפא דיראני מחזיק בתפקיד בכיר בחיזבאללה. הוא מכהן כחבר המועצה המדינית של הארגון, ומדי פעם הוא מתבטא בנושאים שונים, בדרך כלל בעלי גוון שיעי הקשורים לעברו בתנועת "אמל". לפני שנה, לדוגמא, הוא דרש בראיון לתחנת הרדיו "א-נור" המזוהה עם חיזבאללה לבדוק מה עלה בגורלו של האימאם מוסא סדר, שנעלם לפני שנים ארוכות בלוב. "הסוגיה הזו לא קיבלה את מלוא תשומת הלב עד כה", טען בראיון הנדיר יחסית. "הגיע הזמן שהנוגעים בדבר יטפלו בנושא הזה באופן רציני יותר".

"ישראל לא תעז לתקוף את לבנון"

מתוקף תפקידו מוזמן דיראני להשתתף באירועים וטקסים רבים, חלקם אזכרות לאנשי חיזבאללה שנהרגו או עצרות לציון ימי שנה מסוימים. לפני שנה השתתף בטקס אזכרה שנערך בכפר ענקון וחזר בנאומו על הסיסמאות הידועות: אחדות, ניצחון, מאבק באויב. "עמידת העם הלבנוני לצד צבא לבנון וחיזבאללה היא זו שמחזקת את המדינה מפני מתקפה ישראלית אפשרית", אמר. "ישראל לא תעז לתקוף את לבנון מחשש שיקרה מה שקרה בעבר ועלול לקרות לה שוב. חיזבאללה נמצא תמיד במוכנות לקראת כל מתקפה ישראלית".

כחבר במועצה המדינית של חיזבאללה, דיראני – כמו יתר חברי המועצה - מייעץ פוליטית ומדינית למזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. הגוף הזה פחות חשוב מגופים אחרים, כמו מועצת השורא שהוא הגוף העליון, אך חבריו נוהגים להיפגש מפעם לפעם עם נסראללה, לייעץ לו ולהחליט על אסטרטגיה מדינית. מי שעומד בראש המועצה המדינית נחשב ליועצו המדיני של המזכ"ל, ומדובר בדרך כלל באדם צעיר, שיעי, דתי, מוכשר ובעל חושים פוליטיים מחודדים. לרוב הוא מתלווה לכל פגישה שמנהל נסראללה.

נשיא אירן מחמוד אחמדיניג'ד, נשיא סוריה בשאר אסד ומזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, בביקור רשמי בדמשק, פברואר 2010. AP
המועצה המדינית מסייעת לנסראללה להחליט על אסטרטגיה מדינית. מזכ"ל חיזבאללה/AP

"המועצה המדינית הוא גוף סמלי ולא בעל חשיבות גדולה", הסביר לוואלה! חדשות דיקן הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב, המזרחן פרופ' אייל זיסר. "הרי הגופים הכי חשובים בחיזבאללה הם המועצה המבצעת, מועצת השורא ומועצת הג'יהאד. המועצה המדינית היא משהו סמלי". אז מה לדיראני, איש תנועת "אמל" לשעבר, לבין המועצה המדינית של חיזבאללה? "הוא הרי פרש מ-'אמל'. היה שלב שבו אנשי 'אמל' התחילו לזלוג לחיזבאללה. הרי חסן נסראללה היה ב-'אמל'".

"דיראני הוא סמל ונראה לי שזו הסיבה שהוא מונה כחבר במועצה המדינית", העריך ד"ר ניר. "יחד עם זאת, אולי הדבר מלמד על המבנה של חיזבאללה, דהיינו שמדובר בארגון המאגד תחתיו גופים רבים מזרם ה-'התנגדות' ושמטרתו העליונה היא לשמור אותם מרוצים".

מסיבת עיתונאים על מצב האנטישמיות בעולם בהשתתפות פרופ' אייל זיסר, ד"ר משה קנטור, ויו"ר פרופ' דינה פורת,אפריל 2011. שי אוקנין
"הוא הרי פרש מ-'אמל'. היה שלב שבו אנשי 'אמל' התחילו לזלוג לחיזבאללה. הרי חסן נסראללה היה ב-'אמל'". פרופ' זיסר/שי אוקנין

מי שייצג את השניים בישראל, עורך הדין צבי ריש, אמר כי לאור ממצאי וואלה! חדשות בעניין עיסוקיהם הנוכחים של דיראני ועובייד, הוא מעט מפקפק בטענתה של קהילת המודיעין הישראלית, לפיה השניים שבו לעסוק בטרור ובפעילות עוינת: "ברור שהתפקידים שגיליתם שהם ממלאים כיום בחיזבאללה הם תפקידי כבוד. אני סבור שחיזבאללה היא מפלגה פוליטית בלבנון, ולא יעזור אם נכנה אותם טרוריסטים, כי אנחנו פגענו ביותר אזרחים מאשר הם. ההיסטוריה תמיד נכתבת על ידי המנצחים ואני חושב שצריך לנקוט זווית ראייה מעט יותר מאוזנת".

לדברי ריש, טענתו של עובייד, שהוצגה בראיון הנדיר שהעניק לעיתון הלבנוני לפיה חוקריו לא שאלו אותו על רון ארד, היא מדויקת: "עובייד לא היה קשור לרון ארד והוא אפילו לא נחקר על רון ארד. כל הקשר שעשו בין עובייד לרון ארד היה ספין אחד גדול ועשו למעשה שימוש לרעה בשמו של רון ארד. עובייד נחטף על ידי ישראל משום שהאמריקאים חשבו שהוא יודע היכן נמצא סוכן CIA בשם היגינס שנחטף. ישראל לא יכולה הייתה לומר שהוא נחטף מהסיבה הזו ולכן אמרה שהוא נחטף כקלף מיקוח על רון ארד. זו מניפולציה על גבו של ארד".

"עשו כאן מניפולציה על גבו של ארד"

עו"ד ריש גילה עוד כי האלוף במיל' עמוס גלעד, המכהן כיום כראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, הודה בפניו כי עובייד כלל לא נחקר בעניין רון ארד: "כשחקרתי בבית המשפט את עמוס גלעד בבקשת המדינה להאריך את מעצרם של דיראני ועובייד ב-2003 על פי חוק כליאת לוחמים בלתי חוקיים, הוא אישר שרוב חקירתו של עובייד נסובה סביב היגינס וכי לא נחקר בכלל על רון ארד כיוון שלא היה קשור לרון ארד. אין ספק שעשו כאן מניפולציה על גבו של ארד".

גלעד מצדו מבקש ליישר את המחלוקת. גורמים בסביבתו אמרו בתגובה, כי "עובייד נחקר על כל הנושאים, כולל על רון ארד. אין לו אמנם ידע ישיר על רון ארד, אך יש לו ידע על הרבה תחומים, כולל על רון ארד. ידיו שפכו דם של חיילי צה"ל והוא נשאל על כל מה שהוא עשה ועל כל מה שהוא ידע. אין בן אדם שהיה עצור אצלנו ולא נחקר על רון ארד, אפילו אם הוא בקושי ידע דבר עליו".

עמוס גלעד בביקור במרכז רבין - נובמבר 2009. אורי לנץ
הודה שעובייד לא היה קשור לארד? עמוס גלעד/אורי לנץ

ריש הוסיף כי מאז שדיראני ועובייד שבו ללבנון, אין לו שום קשר איתם. "מאז 2004 לא היינו בקשר. ניסיתי לבדוק עם הצלב האדום אם הם יכולים לשמש אנשי קשר ביני לביניהם אך הם לא חוזרים אלי", סיפר.

לפני שהוא שוחרר מהכלא בישראל, דיראני נתן לעו"ד ריש ייפוי כוח לתבוע את המדינה בגין אונס ועינויים שלטענתו עבר במהלך חקירותיו. המדינה טענה שברגע שהוא עזב את הארץ וחזר ללבנון, הוא איבד את זכותו לתבוע את ישראל כנתין של מדינת אויב. בית המשפט המחוזי דחה את הטענה וגם בית המשפט העליון אישר כי גם לנתין במדינת אויב יש זכות לפנות לערכאות משפטיות. המדינה הגישה באחרונה בקשה לדיון נוסף ובית המשפט צריך להחליט בקרוב בנושא. דיראני מנסה אמנם לשמור על פרופיל נמוך בלבנון, אך אין ספק ששילוב של תביעת נזיקין על סך 6 מיליון שקלים עם חשדות לעינויים ואונס יותירו אותו באור הזרקורים.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully