וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החייל שהדליף לוויקיליקס: "לא סייעתי לאויב"

28.2.2013 / 21:44

טוראי בראדלי מנינג מסר עדות מפורטת בשימוע שלפני פתיחת משפטו, וכפר באישום המרכזי נגדו. עם זאת, הוא הודה בעבירות אחרות. "קיוויתי לעורר דיון על תפקיד הצבא"

החייל האמריקני שהואשם בסיוע לאויב בשל מעורבתו בפרשת ויקיליקס הודה היום (רביעי) בחלק מהאישומים נגדו, אולם כפר באישום המרכזי והחמור ביותר. החייל, טוראי בראדלי מאנינג בן ה-25, מסר בבית המשפט הצבאי בפורט מיד שבמרילנד עדות תחת שבועה בשימוע לפני משפטו, שייפתח רשמית בחודש יוני. החייל, שנעצר לפני כמעט שלוש שנים, הודה כי השיג חומר מסווג והדליף אתו לאתר האינטרנט של ג'וליאן אסאנג'. בין היתר מדובר במברקים דיפלומטים ובמסמכים סודיים שונים אליהם הייתה לו גישה בשירותו. עם זאת, הטא הכחיש כי סייע לאויב, עבירה שהעונש עליה עשוי להגיע למאסר עולם.

"האמנתי שאם הציבור הכללי, ובפרט הציבור האמריקני, ייחשף למידע, זה יוכל לעורר דיון על תפקיד הצבא ומדיניות החוץ שלנו בכלל", העיד מנינג ברוגע, כשהוא לבוש במדי הצבא. מאנינג הקריא את עדותו במשך יותר משעה מתוך הצהרה כתובה באורך 35 עמודים, בעודו יושב לצד עורכי דינו. לדברי החייל, לאחר שהדליף את המידע הוא חש "תחושת הישג על משהו שיאפשר לי לחיות במצפון נקי".

אף שכפר באמצעות עורך דינו באישום העיקרי, מאנינג הודה בעשר עבירות חמורות פחות, שאם יורשע בהן הוא עשוי לרצות 20 שנות מאסר. בין השאר הוא הודה בהחזקה שלא כדין במידע ממאגרי הנתונים של הצבא על הלחימה בעירק ובאפגניסטן. הוא גם הודה בשימוש לרעה במסמכים הנוגעים למתקן המעצר גואנטנמו. בחודש שעבר פסק בית המשפט כי מעונשו של מאנינג ינוכו בכל מקרה 112 ימי מאסר כפיצוי על יחס קשה במיוחד שקיבל במהלך מעצרו.

לפי כתב האישום, מאנינג השיג באופן בלתי חוקי והעביר לידי ויקיליקס כ-380 אלף מסמכים. כמו כן, נטען כי החייל הצעיר השיג סרטון מ-2009, בו נראית הפצצה אמריקנית באפגניסטן, שגרמה למותם של אזרחים רבים.

פרשת ויקיליקס עלתה לכותרות בסוף שנת 2010, לאחר שאתר ההדלפות החל לפרסם אלפי מסמכים מסווגים בנוגע למלחמות באפגניסטן ובעירק, ובנוגע ליחסים הדיפלומטיים של ארה"ב עם מדינות שונות בעולם. פרסום המסמכים גרם למבוכה רבה בארה"ב ולכמה מבעלות בריתה. בין היתר, הופיעו במסמכים כינויים לא מחמיאים שהדביקו דיפלומטים אמריקנים למנהיגים בינלאומיים מפורסמים, והתבטאויות נוספות שבארה"ב ובמדינות אחרות היו מעדיפים כי יישארו סודיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully