וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן לאחר שיחות הגרעין: "המערב מתקרב לעמדותינו"

משה-חי הגיגת וטל שלו

27.2.2013 / 18:56

סעד ג'לילי טען כי "התשובות להצעות שנתנו במוסקבה היו מציאותיות יותר לעומת אלה שקיבלה אירן בעבר". נתניהו: "להבהיר לאירן שאם תמשיך בתכנית - יהיו סנקציות צבאיות"

מזכיר המועצה לביטחון לאומי של אירן, סעד ג'לילי, נשמע היום (רביעי) מעודד מעמדות המערב בתום סבב השיחות בנושא תכנית הגרעין של אירן. "התשובות להצעות שנתנה אירן במוסקבה היו מציאותיות יותר לעומת אלה שקיבלה אירן בעבר", אמר ג'לילי במסיבת עיתונאים, שהתקיימה באלמטיף, בירת קזחסטן. "בתשובות 5+1 (גרמניה וחמש החברות הקבועות של מועצת הביטחון: ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה וצרפת). להצעות הקודמות של אירן, נראה שנעשה מאמץ להתקרב לעמדותיה של אירן ואנו רואים בכך צעד חיובי".

סעד ג'לילי, מזכיר המועצה האירנית לביטחון לאומי, עם הממונה על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשתטון. אלמטי, קזחסטן. 26 בפברואר 2013. רויטרס
"נעשה מאמץ להתקרב לעמדותיה של אירן". ג'לילי ואשטון, אתמול בקזחסטן/רויטרס

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב על סיום השיחות ואמר כי "אירן ממשיכה להתריס נגד הקהילה הבינלאומית, ולא נראה שהיא מבקשת לסיים את תכנית הגרעין הצבאית שלה". בפתח פגישה עם שר החוץ של סרי לנקה, ג'.ל פייריס, המבקר בישראל, התייחס נתניהו בהרחבה להמשך התעצמותה הגרעינית של אירן. "כמו קוריאה הצפונית, היא ממשיכה להתנגד לכל הסטנדרטים הבינלאומיים", אמר נתניהו. "עקב כך, אני סבור שהקהילה הבינלאומית נדרשת להחריף את הסנקציות ולהבהיר שאם אירן תמשיך בתכנית, יהיו סנקציות צבאיות. איני חושב שיש אמצעים אחרים שיגרמו לאירן להישמע לדרישות הקהילה הבינלאומית".

שיחות הגרעין הסתיימו היום בלי פריצת דרך של ממש, מלבד ההחלטה להמשיך במגעים. בין ה-17 ל-18 במרץ יתנהל משא ומתן של אנשי מקצוע בנושא באיסטנבול, וב-5 באפריל ימשיכו השיחות בקזחסטן. השיחות האחרונות בקזחסטן נמשכו יומיים, כאמור, בהשתתפות נציגי אירן ושש המעצמות. בראש המשלחת של המעצמות עמדה קתרין אשטון, הממונה על קשרי החוץ של האיחוד האירופי. לדבריה, "היא מקווה שהצד האירני ידון בחיוב בהצעות שהגשנו להם".

הצעת המעצמות היא שאירן תחדל להעשיר אורניום לרמה של 20%, תשבית את המתקן להעשרת אורניום התת-קרקעי בפורדו שליד קום, ותוציא את כמות האורניום המועשר ברמת 20% מחוץ לגבולות המדינה. בתמורה, יוסרו מאירן, באופן הדרגתי, העיצומים הפוגעים בכלכלת המדינה ויינתן לה סיוע טכני לקידום תכנית גרעין לצרכיה האזרחיים. ואולם, אירן סירבה עד כה להצעה זו, ודבקה בעמדתה שזכותה להעשיר אורניום בשטחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully