וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציגי המערב הגישו לאירן הצעה: "מחכים לתשובה"

יוסי מלמן

27.2.2013 / 0:33

ביום הראשון של סבב השיחות בקזחסטן הציעו שש המעצמות לאירן הסרת עיצומים בתמורה לצמצום העשרת האורניום בשטחה. במקביל, נחשף כי התולעת שפגעה באתר בנתנז פותחה כבר ב-2005

השיחות בין שש המעצמות לאירן יימשכו גם היום (רביעי) באלמטי שבקזחסטן. בתום היום הראשון לשיחות, מסר דוברה של קתרין אשטון, שרת החוץ של האיחוד האירופי העומד בראש נציגי המעצמות, כי אתמול הועברה לאירן הצעה והם ממתינים עתה לתשובתה שאמורה להימסר היום. "היה לנו יום פורה", אמר הדובר מיכאל מאן לכתבים והוסיף כי "אנו מקווים לתשובה מפורטת מאירן".

נציגי המערב הציעו לאירן כי הם יתחייבו בעתיד להסיר חלק מהעיצומים תמורת הסכמת טהרן לצמצום העשרת האורניום בשטחה, להגברת הפיקוח על תכנית הגרעין שלה ולהעברת חלק מהאורניום שהיא מעשירה אל מחוץ לשטחה. המטרה המרכזית של נציגי המעצמות היא להשיג הסכמה כי הדיונים ימשכו בתדירות גבוהה בדרג של מומחים כדי שניתן יהיה לדון בפרטים ולא רק בעקרונות כלליים. עם זאת, גורמים במערב ספקנים בנוגע לסיכויים להשיג אפילו את הסכמת טהרן למתווה, כיוון שאירן נקלעת לתקופת בחירות. לאור התבטאויות מנהיגיה בשבועות האחרונים, כולל המנהיג העליון עלי חמינאי, לא ניכרים סימנים שאירן מעוניינת להגיע להסדר כלשהו.

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד מבקר במצרים. קהיר ינואר 2013. רויטרס
גורמים במערב מעריכים כי לא ניכרים סימנים שאירן מעוניינת להגיע להסדר כלשהו/רויטרס

במקביל חשפה אתמול החברה הבינלאומית לאבטחת מידע, "סמנטק", כי התולעת "סטוקסנט", הווירוס שפגע בסרכזות של האתר להעשרת אורניום בנתנז שבאירן, פותח כבר ב-2005 והוכנס לשימוש בנובמבר 2007. מסקנה זו סותרת את ההערכה שהייתה קיימת עד היום כי "סטוקסנט" פותח ב-2008 או 2009 ונתגלה ב-2010. התוכנה שהוחדרה למפעל גרם לנזק לאלפי סרכזות באתר המיוחד. לפי פרסומים בחוץ לארץ מדובר במיזם מודיעיני משותף לסוכניות הביון האמריקניות INSA וה-CIA וליחידה 8200 של אמ"ן והמוסד.

לפי הדו"ח החדש של "סמנטק", הגרסה הראשונה של התולעת פותחה כבר בנובמבר 2005 והחלה להיות בשימוש מבצעי בנובמבר 2007. גרסה זו, המכונה "סטוקסנט 0.5" הייתה חלשה מהגרסה המשופרת ולכן מומחי החברה אינם יכולים להעריך האם היא הצליחה וגרמה לנזקים. הגרסה המשופרת, "סטוקסנט 1.0" היא שגרמה לעיקר הנזקים. התולעת פגעה בציוד תעשייתי במקרה של נתנז – קופסאות החשמל שבאמצעות מערכת מחשבים העבירו את הוראות ההפעלה של הסרכזות. האירנים גילו את התקלות בשלב מאוחר יותר לאחר שכבר נגרמו נזקים ללהבי הסרכזות ובמשך קרוב לשנה הם ייחסו את מקור התקלה לחדלונם של הטכנאים והמהנדסים של האתר.

עם זאת, לאחר שעמדו על מקור התקלה והסיבות לה, טענו האירנים כי הצליחו להתגבר עליה, ושיפרו את מערך האבטחה. בשלוש השנים האחרונות, על פי דו"חות הפקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, יש בנתנז כ-12 אלף סרכזות וכולן פועלות. לאחרונה גם הותקן דור חדש ומתקדם יותר של סרכזות שיכול להעשיר אורניום בקצב מהיר פי שלושה מהסרכזות הקיימות המיושנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully