וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלצה באיחוד האירופי: סנקציות על ההתנחלויות

טל שלו

27.2.2013 / 12:18

דו"ח הקונסולים השנתי של האיחוד, המהווה מסמך המלצה, מתריע כי המשך הבנייה בהתנחלויות מסכן את פתרון שתי המדינות. בישראל זועמים: "הקונסולים האירופים כשלו בתפקידם"

הדו"ח השנתי של הקונסולים של מדינות האיחוד האירופי במזרח ירושלים וברמאללה תוקף בחריפות את מדיניות ההתנחלות של ממשלת ישראל וקורא, באופן חסר תקדים, להסיט השקעות של גורמים באיחוד האירופי מההתנחלויות. הדו"ח קורא "למנוע, להניא ולהגביר את המודעות להשלכות הבעייתיות שעלולות לנבוע מביצוע עסקאות כלכליות, שתומכות ומסייעות לבנייה, תשתיות ושירותים בהתנחלויות", ומתריע כי המשך הבנייה בהתנחלויות מסכן את פתרון שתי המדינות לשני עמים.

בנייה בהתנחלויות. רויטרס
בנייה בהתנחלויות פוגעת בפתרון שתי המדינות/רויטרס

בשנה האחרונה הולך וגובר חוסר שביעות הרצון של מדינות האיחוד האירופי מהמשך הבנייה בהתנחלויות, על רקע הקיפאון המדיני בין ישראל לפלסטינים. בכינוסי שרי החוץ של 27 מדינות האיחוד מושמעים באופן תדיר גינויים לישראל וכן יוזמות לסימון מוצרים מההתנחלויות, שעד כה נותרו בגדר רעיון בלבד. דו"ח הקונסולים, שראשי הנציגויות הדיפלומטיות של האיחוד האירופי מחברים מדי שנה, מועבר למוסדות האיחוד האירופי בבריסל. הוא מהווה מסמך המלצה בלבד ובסיס לדיונים - ולא מדיניות. הדו"ח לשנת 2012, שפורסם לראשונה בעיתון "הארץ", עוסק בהרחבה בהמשך הבנייה בהתנחלויות, וממליץ לראשונה לעודד באופן פעיל סנקציות על גופים עסקיים שעוסקים בבנייה בהתנחלויות. מחברי הדו"ח קוראים ל-27 המדינות של האיחוד להימנע מפעילות כלכלית שמעודדת את הפעילות בהתנחלויות, ואף דורשים לפקח ביתר שאת על שיתוף הפעולה של האיחוד האירופי בתחומי המחקר והפיתוח כדי לוודא שאלה אינם תורמים להתנחלויות.

פינוי מגרון, ספטמבר 2012. עומר מירון
הדו"ח קוראים ל-27 המדינות של האיחוד להימנע מפעילות כלכלית שמעודדת את הפעילות בהתנחלויות/עומר מירון

הדו"ח מתייחס בהרחבה לבנייה באזור ירושלים ועוטף ירושלים, ונטען בו כי מדיניות ההתנחלויות במזרח ירושלים היא "מתוכננת, פרובוקטיבית ומכוונת", ומהווה חלק מאסטרטגיה שמטרתה למנוע את הפיכתה של ירושלים לבירת שתי המדינות. "ישראל חותרת תחת הנוכחות הפלסטינית בירושלים באמצעות הגבלות תכנון ובנייה, הריסת בתים ופינוי תושבים מבתיהם, אפליה בגישה לאתרי דת וכן בחינוך, בבריאות ובמשאבים", נכתב בדו"ח. הדו"ח מתמקד בבנייה בשכונות הר חומה, גילה וגבעת המטוס ולטענת מחבריו מדובר בתוכניות הבנייה הבעייתיות ביותר. "הבנייה בשלוש התנחלויות אלו היא חלק מאסטרטגיה פוליטית שמטרתה למנוע את היותה של ירושלים בירה עתידית של שתי מדינות", נכתב בדו"ח. "אם קצב הפעילות בשכונות דרום ירושלים יישאר קבוע, ייווצר חיץ אפקטיבי בין מזרח ירושלים לבית לחם עד סוף 2013 - מה שיהפוך את פתרון שתי המדינות לקשה, אם לא בלתי אפשרי". כמו כן, הדו"ח מתייחס להחלטת ממשלת ישראל לקדם את הבנייה באזור E-1 המחבר בין מעלה אדומים לירושלים, שעוררה כעס גדול באיחוד האירופי, ומתריע כי יישום התוכנית עשוי לגרום ל"טרנספר כפוי".

במשרד החוץ הגיבו בזעם לפרסום הדו"ח. "תפקידו של דיפלומט הוא לבנות גשרים ולקרב בין אנשים ולא לעודד עימות", אמר דובר משרד החוץ, יגאל פלמור. "הקונסולים האירופים נכשלו באופן ברור במילוי תפקידם", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully