וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות באיטליה: השמאל מוביל, ברלוסקוני במקום 2

שיעור ההצבעה הנמוך וחוסר העניין בבחירות תרמו לעלייתו של מנהיג השמאל ברסאני, שינסה כנראה להקים קואליציה עם רה"מ היוצא מונטי. מדגם מקביל: יתרון לברלוסוקוני בסנאט

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

קואליציית המרכז שמאל, בהובלת פייר לואיג'י ברסאני, מובילה בבחירות הכלליות באיטליה – כך עולה ממדגמים ראשונים שפורסמו אחר הצהריים (שני) עם סגירת הקלפיות. לפי מדגם של רשת "סקיי" האיטלקית, ברסאני זכה ל-34.5 אחוזים מהמושבים בבית הנבחרים ו-37 אחוזים מהמושבים בסנאט. יריבו, ראש הממשלה לשעבר סילביו ברלוסקוני, קיבל 29 אחוזים בבית הנבחרים ו-31 אחוזים ממושבי הסנאט.

ואולם, מדגמים ראשוניים, שהקנו לברסאני גם את הרוב בסנאט, התבררו כשגויים: מאוחר יותר דווקא התפרסמו סקרים לפיהם ברלוסקוני זכה ברוב בבית העליון של הפרלמנט אחרי שניצח במחוזות הבחירה החשובים של סיציליה, קמפניה ולומברדיה. אם יתברר שהמדגמים משקפים את תוצאות האמת, הרי שיווצר שיתוק פוליטי במערכת, וברלוסקוני יקשה על יציבותה של הממשלה שיקים ברסאני - או אף ידרוש שמפלגתו תקים אותה.

ההצבעה בבחירות נערכה במשך יומיים, והתאפיינה בחוסר-התלהבות בקרב ציבור הבוחרים ובשיעור השתתפות נמוך למדי. מזג האוויר הקריר ושלג שירד בחלקים גדולים מהמדינה לא עודד גם הם את המצביעים לצאת מהבית ולהגיע לקלפיות. אחוז ההשתתפות ביום הראשון של ההצבעה היה כ-55 אחוזים בלבד, 7% פחות מזה שנרשם בבחירות הכלליות שנערכו באיטליה בשנת 2008.

הבחירות באיטליה - לקריאה נוספת
הציבור איבד אמון בפוליטיקה / וירג'ינה די מרקו, רומא
איטליה בוחרת: האם ברלוסקוני שוב יהרוס לכולם?
מחאה כלבבו: מפגינות ערומות תקפו את ברלוסקוני

פייר לואיג'י ברסאני, מנהיג המפלגה הדמוקרטית. נאפולי, איטליה, פברואר 2013. רויטרס
מנהיג קואליציית המרכז-שמאל, פייר לואיג'י ברסאני/רויטרס

מנהיג קואליציית המרכז-שמאל, ברסאני, קומוניסט לשעבר בן 61, תומך בצעדי הצנע בהם נקטה ממשלת הטכנוקרטים שהנהיג ראש הממשלה היוצא, מריו מונטי, וקרא במצעו להגדיל את מספר המשרות במשק, ולהמשיך את הרפורמות המקיפות במנגנוני השלטון. ואולם, הוא לא נחשב למועמד כריזמטי במיוחד, ונטה לגמגם מעט בהופעותיו הטלוויזיוניות. זאת, בניגוד ליריבו הנוצץ – סילביו ברלוסקוני, שהדוגמים העניקו לו את המקום השני בבחירות. מפלגת "חמשת הכוכבים" של הקומיקאי בפה גרילו הגיעה במדגמים למקום השלישי, ואילו הקואליציה שהנהיג מונטי ניצבת במקום האחרון.


לפי מרבית ההערכות, ברסאני עשוי לבקש ממונטי להצטרף לקואליציה כדי להקים ממשלה יציבה. ואולם, מצביעים רבים שעמדו היום ואתמול מחוץ לקלפיות אמרו היום כי להערכתם, גם הממשלה הבאה במדינה תקרוס במהרה וכי המשבר הכלכלי באיטליה לא יגיע לפתרון. "אני פסימי מאוד", אמר כריסטיאנו ראלה, איש מכירות בן 43 מפלרמו, סיציליה. "אני לא חושב שמי שינצח יוכל להחזיק לאורך זמן, או לפתור את הבעיות של המדינה הזו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
סילביו ברלוסקוני מצביע בקלפי. מילאנו, 24 בפברואר 2013. רויטרס
סילביו ברלוסקוני מצביע אמש בקלפי במילאנו/רויטרס

כמה פרשנים העריכו כי אחוז ההצבעה הנמוך פגע בהצלחתן של מפלגתו של ברלוסקוני ושל תנועות השוליים. מוקדם יותר הבוקר, העיתון "איל ג'יורנלה", הנמצא בבעלות אחיו של ברלוסקוני, עודד את אזרחי המדינה להצביע, וקרא בכותרתו: "קדימה, זה עדיין לא נגמר".

"הסיוט" לא התממש

במאמר שפרסם ב"ניו יורק טיימס" היום, כתב חתן פרס נובל לכלכלה, פול קרוגמן, כי משקיפים חיצוניים "נתונים בחרדה מהבחירות באיטליה - ובצדק". לדבריו, גם אם לא יתממש "הסיוט" שבו ברלוסקוני ישוב לשלטון, הרי שהישג גדול בבחירות מצדו - או מצד מפלגת חמשת הכוכבים של הקומיקאי פפה גרילו - יוכל לזעזע את איטליה ואת אירופה כולה.

קרוגמן סבור כי מאז שברלוסקוני הודח מהשלטון והוקמה ממשלת הטכנוקרטים של מונטי, איטליה נווטה במסלול נכון יותר של קיצוצים בתקציב ועלייה במסים, במטרה להתגבר על הגירעון התופח, כפי שהכתיבה גרמניה והבנק המרכזי של אירופה. לכן, טוען קרוגמן, הבחירות באיטליה מהוות מעין משאל עם על מדיניות הצנע באירופה.

בפה גרילו, מנהיג מפלגת חמשת הכוכבים באיטליה. רויטרס
מנהיג מפלגת "חמשת הכוכבים", בפה גרילו. הגיע למקום השלישי/רויטרס
בחירות באיטליה. פברואר 2013. רויטרס
מזג האוויר הקריר לא תרם לשיעור ההצבעה/רויטרס
בחירות באיטליה. פברואר 2013. רויטרס
נזירה מצביעה בקלפי ברומא/רויטרס
בחירות באיטליה. פברואר 2013. רויטרס
תומכת של ברלסקוני - ותומך נלהב נוסף, בעצרת בחירות בנאפולי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully