וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גדודי הנשים שלא עוצמות עין לפני ביקור אובמה

טל שלו

23.2.2013 / 18:37

הן אמונות על ארגון טקסים רשמיים ופגישות ותיאום הסעות, אבטחה ומסיבות עיתונאים. האחראיות מטעם משרד החוץ מספרות על ההכנות לביקור נשיא ארה"ב: "אין מקום לטעויות"

לא מעט אנשים בישראל ידירו שינה מעיניהם בלילה שלפני ה-20 במרץ. השטיח האדום ההיסטורי שייפרש בנתב"ג ביום למחרת, עם הגעתו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, יהיה אות הפתיחה של מבצע דקדקני ומתואם עליו עמלים בימים אלה בלשכות רבות בירושלים, במטרה להגיע לרגע האמת עם אפס הפתעות. בראש האופרציה של "ברית עמים" - השם הרשמי והלוגו של ביקור אובמה שנקבעו השבוע - עומד ראש המטה לביטחון לאומי, האלוף (במיל') יעקב עמידרור, שיצא השבוע לוושינגטון לקבל פידבקים על תכנית הביקור הראשונית ולגבש את סדר היום המדיני, ובמקביל, החלו עשרות גורמים במשרד החוץ, בית הנשיא, משרד הביטחון, השב"כ, המשטרה ועיריית ירושלים, להתכונן לביקור הנשיאותי.

ברק אובמה חוזר מהחופשה בהוואי לדיונים בוושינגטון על המצוק הפיסקלי, דצמבר 2012. רויטרס
השטיח האדום ההיסטורי שייפרש בנתב"ג עם הגעתו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, יהיה אות הפתיחה של מבצע דקדקני ומתואם עליו עמלים בימים אלה בלשכות רבות בירושלים/רויטרס

48 השעות בהן אובמה ישהה בישראל דורשות היערכות לוגיסטית חסרת תקדים. משלחת של מאות אנשי ממשל, אנשי ביטחון אמריקאים, עיתונאים ועוד, טקסים רשמיים, פגישות מדיניות, הסעות ותחבורה, מלונות מאובטחים ועוד. בדומה להגעתם של למעלה מ-400 אורחים רשמיים לישראל מדי שנה, מי שמופקד על הפקת הביקור היא מחלקה קטנה וותיקה במשרד החוץ - מחלקת אורחים רשמיים (מאו"ר), שהיא חלק מחטיבת הטקס במשרד, שאחראית הן לקביעת הפגישות של האורח עם הצמרת המדינית בישראל וקביעת הביקורים הרשמיים ביד ושם, כותל וכדומה, והן לצד הלוגיסטי של הביקור - סגירת כל הפרטים הקטנים. למרות הניסיון הרב והיומיומי באירוח שועי עולם ברחבי הארץ, ביקור נשיאותי זה סיפור אחר. מרגע קבלת ההודעה על ביקורו של אובמה, במאו"ר עברו להילוך גבוה במטרה להבטיח ביקור חף ככל האפשר מטעויות.

"כבר הרבה זמן היו שמועות על ביקורו"

"מאוד התפלאתי שבמשך כשבוע היו כמעט 50 איש שידעו על הביקור של אובמה בישראל וזה לא דלף. אולי האמריקאים תוהים למה זה דלף מוקדם מדי. בתור מי שמכירה את המדינה בה אני חיה זה הישג", אומרת טליה לדור-פרשר, מנהלת חטיבת הטקס במשרד החוץ, בראיון לוואלה! חדשות. את ההודעה על ביקור אובמה קיבלה לדור-פרשר בעודה בביקור עבודה בווינה. "כתבו לי מייל מהמחלקה ש'כשאת מגיעה ארצה צריך לעדכן אותך בביקור סודי'. איך שזה היה כתוב - הבנתי שזה לא ביקור סודי של מישהו מהמפרץ או נשיא מצרים. כבר הרבה זמן היו שמועות שאובמה מתכוון להגיע אז היה לי ברור שזה זה".

מאז קבלת ההודעה על הביקור החלה המחלקה בעבודה ראשונית לביקור, המבוססת על התכנית הראשונית שהוצעה לאמריקאים, אך זו צפויה לעבור עוד שינויים, עם שובו של עמידרור מוושינגטון ולאחר הגעת המשלחת המקדימה של הבית הלבן, כעשרה ימים לפני נחיתת הנשיא. "בינתיים אנחנו עובדים על טיוטת 'נדמה לי' כי עוד לא קיבלנו פידבקים מהאמריקאים", אומרת לדור-פרשר. נכון לעכשיו, אובמה צפוי לבקר רק בירושלים, אך ההכנות לטקס הנחיתה בנתב"ג, החיפוש אחר גג לנאום לציבור הישראלי ותיאומי ההסעות והלינה כבר בשיאם.

עוד בוואלה!

לשלם זול על חבילת הסלולר! עכשיו גם אתם יכולים

לכתבה המלאה
טליה לדור פרשר ואורית משה, המפיקות את ביקור נשיא ארה"ב ברק אובמה בישראל , פברואר 2013. טלי מאייר
טליה לדור-פרשר ואורית משה/טלי מאייר

עבור לדור-פרשר, הממונה על 30 עובדות מחלקת האורחים הרשמיים (כולן נשים), מדובר בביקור ראשון של נשיא אמריקאי, למרות שחוויות ביקוריו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין סיפקו הכנה מקדימה. מי שהופקדה על התוכנית, "עורכת תכנית הביקור", אורית משה, כבר הספיקה לחוות את ביקורו של הנשיא בוש ב-2008. "עד שאת לא רואה בעיניים את השיירה הארוכה אי אפשר להבין את המשמעויות של ביקור בסדר גודל כזה", אומרת משה, שבחודש הקרוב תעסוק בתיאום הפרטים הקטנים של הביקור בין שלל הגופים המשתתפים במאמץ המשותף.

בניגוד לביקורים קטנים יותר, המאפשרים למחלקה יכולת תמרון בקביעת סדר היום ולוח הזמנים של האורח – ואולי לשלב ביקור במסעדה אותנטית או במדרחוב ירושלמי כדי לתת טעימה מישראל הלא רשמית - בביקור נשיא ארה"ב – הכל קצת יותר מוגבל. "ככל שהאורח יותר מאובטח ויותר בכיר - יכולת התמרון שלנו היא יותר קטנה, למרבה הצער", אומרת לדור-פרשר. כך או כך, מבחינת מאו"ר – אין מקום לטעויות. "אין דבר כזה ליפול בביקור", אומרת משה.

טליה לדור פרשר ואורית משה, המפיקות את ביקור נשיא ארה"ב ברק אובמה בישראל , פברואר 2013. טלי מאייר
"אנחנו סוג של מפיקות"/טלי מאייר

"אנחנו סוג של מפיקות – גם של החלק הטקסי, אבל בעיקר של הלוגיסטיקה, עיכובים והפתעות ודברים שלא תלויים בנו. התפקיד שלנו זה להיות אנשי הקשר ולסנכרן את כולם, גם אם יש עיכוב או בעיה". לדור-פרשר קצת פחות אופטימית. "אין ביקור בלי פאשלות. אין חיה כזו להגיע לביקור מושלם ב-100%. אבל המטרה שלי היא שהאורח לא ידע שהייתה פאשלה. נניח והשיירה נפתחה, אנחנו נטפל בקצב ונדאג שהשיירה תמשיך, כל עוד האורח לא מודע לזה וזה קרה מאחורי הקלעים מבחינתי טיפלנו במצב. במעט מאוד פעמים האורח יודע אם קרו דברים שלא לפי הספר. זה שאני יודעת שהיו בעיות, זה דבר אחד, זה שהאורח יודע זה הרבה יותר חמור".

מבין מאות המבקרים הרשמיים בישראל רק מתי מעט זוכים לתשומת לב תקשורתית, אך במקרה הזה, במחלקת מאו"ר יודעים כי מרגע נחיתתו של אובמה, מיליוני עיניים יישאו אל המתרחש בארץ הקודש. "יש לנו הרבה ניסיון. אנחנו לא ממציאים פה שום גלגל", אומרת לדור-פרשר. "אנחנו עובדים עם המשטרה והשב"כ והשגרירות האמריקאית לאורך שנים. כרגע המטרה היא לשפר ולעשות כפי שניתן שהביקור יהיה 'פרפקט'. מבחינתי, אחת המטרות החשובות היא לשמור על סדר וחלוקת עבודה טובה – שלא יהיו כפילויות ודריכה על רגליים בין הגופים, ושלא נצטרך להטריד את עמידרור על שטויות. אבל ברור שבוחנים אותנו בשבע עיניים. יהיה פוקוס של המון תקשורת, כי מחפשים את הפאשלות. לכן בביקור כזה הרצון שלנו להקפיד על הפרטים גדול מאשר בביקורים אחרים. בינתיים אני עוד רגועה כי אנחנו רק בתחילת הדרך. אני בטוחה שעוד שבועיים יהיה הרבה פחות רגוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully