וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל מפקחת על משלוחי הנשק למורדים בסוריה"

גורמים צבאיים אמרו לאתר אמריקני כי ישראל לא מתכוונת למנוע העברת משלוחי הנשק, אך דורשת פיקוח. "שמא אקדח שירו בו על חייל סורי ישמש יום אחד לירי על חייל ישראלי"

האם ישראל חוששת מפתיחת חזית עתידית מול הצבא הסורי החופשי? "ישראל לא מתכוונת להתערב ולמנוע את משלוחי הנשק למורדים בסוריה בשלב זה, אך היא רוצה לוודא כי היא יודעת איזה נשק יש להם", כך אמר אתמול (שישי) גורם צבאי שסירב להזדהות, לאתר האמריקני "מקלאצ'י".

גורם צבאי נוסף הודה כי ישראל מודאגת שהלחץ לסייע למורדים, יביא גם להברחת נשק למיליציות המקושרות לאל-קאעדה. "מצד אחד, יש לחץ גדול על העולם המערבי לתמוך בקבוצות מורדים מתונות וידידותיות, כך שיהיו ברמתן של קבוצות הנתמכות על ידי תנועות איסלמיות בשדה הקרב", אמר הגורם. "מצד שני, כאשר שולחים נשק למקום כלשהו, אי אפשר לפקח לאן הוא יגיע. הפחד הוא שאותו אקדח שהשתמשו בו כדי לירות על חייל סורי ישמש יום אחד לירי על חייל ישראלי".

אחד הגורמים הצבאיים אמר ל"מקלאצ'י" כי הסיבה שאין התבטאויות פומביות בסוגיית הנשק למורדים, קשורה לחשש מהחבלה במאמצי ישראל לשפר את יחסיה עם טורקיה, שנחשבת לאחת מהתומכות הראשיות של הכוחות המורדים באסד. על פי הערכות, משלוחי נשק רבים זורמים למורדים דרך הגבול עם סוריה, כאשר ערב הסעודית וקטאר הן הממנות הראשיות של המשלוחים.

מורדים באזור חלב. סוריה, פברואר 2013. רויטרס
"כאשר שולחים נשק למקום כלשהו, אי אפשר לפקח לאן הוא יגיע". מורדים באזור חלב/רויטרס

לפני כשבועיים סיכל נשיא ארה"ב, ברק אובמה, תכנית של שעברה את אישורם של שר ההגנה, ראש ה-CIA, ראש המטות המשולבים ומזכירת המדינה לחימוש המורדים הסורים. בעת שנשאל על הסיבה לדחיית התכנית, ענה דובר הבית הלבן כי אחת מהסיבות היא האיום האפשרי על מדינת ישראל. "אנחנו לא רוצים שנשק ייפול לידיים הלא נכונות ויסכן באופן פוטנציאלי את העם הסורי, בת בריתנו ישראל או את ארה"ב", כך אמר דובר הבית הלבן, ג'יי קרני.

בישראל כאמור לא מרבים להתבטא בנושא חימוש המורדים, אך בכירים רבים חוזרים על החשש מזליגת מאגרי הנשק הכימי לידי גורמים עוינים. בתחילת החודש התייחס שר הביטחון, אהוד ברק, לראשונה להפצצה שיוחסה לישראל בסוריה, ואמר כי "מה שקרה בסוריה לפני כמה ימים הוא הוכחה לכך שאנו מתכוונים למה שאנו אומרים". ברק, שהגיע לוועידה ביטחונית במינכן, אמר כי "לא יהיה זה נכון לאפשר לחיזבאללה להתחמש במערכות נשק מתקדמות", והוסיף כי יש מחיר לפעולות מסוג זה. לדבריו, הוא אינו מבין כיצד אירן וחיזבאללה מסכימות לתמוך במעשי המלחמה המתבצעים בסוריה. ברק הוסיף כי "חיזבאללה ולבנון הן בנות-הברית האחרונות של אסד, וכי נפילתו הקרובה תהיה עבורן מכה אנושה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully