וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: כל טיסות החמקן הושעו עקב תקלה במנוע

23.2.2013 / 0:30

על קרקוע ה-F-35, שאמור להיקלט בחיל האוויר עד 2016, הוחלט לאחר שבמהלך בדיקה שגרתית של אחד המטוסים בקליפורניה התגלה סדק בלהב הטורבינה. המפתחים פועלים לתיקון התקלה

הפנטגון הודיע אמש (שישי) על השעייתן של כל טיסות ה-F-35 (ה"חמקן"), לאחר שבמהלך בדיקה שגרתית התגלה סדק בלהב הטורבינה, בתוך המנוע של אחד המטוסים בקליפורניה. טרם ברורה ההשלכה של התקלה במנוע, אך הטיסות הושעו עד להשלמתה של החקירה בנושא. התכנית שאחראית על פיתוח המטוס מסרה כי היא עובדת בשיתוף עם "פראט אנד וויטני" המופקדת על בניית המנוע, ועם "לוקהיד מרטין", היצרנית העיקרית של מטוס הקרב החמקני, וזאת על מנת לוודא את תקינותו המלאה של המנוע ולהחזיר את כלי הטיס לפעולה בהקדם האפשרי.

תגובת "לוקהיד מרטין": "לוקהיד מרטין מחויבת לגמרי ועובדת בצמוד עם הפנטגון ו'פראט אנד וויטני' על מנת לקבוע את סיבת הסדק שהתגלה במהלך בדיקה שגרתית של מנועי F135 על מטוסי F-35A בבסיס חיל האוויר אדוארדס, קליפורניה. בטיחות היא תמיד השיקול הראשון שלנו וצוות הבדיקה המשותף ממוקד בהבטחת שלמות המנועים ברחבי הצי כולו, כך שהמטוסים יוכלו לשוב לטוס מוקדם ככל האפשר".

מטוס חמקן מדגם F-35 שעתיד להיכנס לשירות חיל האוויר. AP
הטיסות יתחדשו עם סיום החקירה. ה-F-35 על המסלול/AP

רק באמצע החודש שעבר נודע כי חברת "לוקהיד מרטין" לא הצליחה לעמוד ביעדי המבחן של המטוס, שאמור להיות מועבר גם לידי חיל האוויר הישראלי עד 2016. "הפיגור בביצוע הבדיקות יפגע ביכולת הייצור של כלי הטיס בטווח הקרוב", אמר מנהל תחום הבדיקות בפנטגון, מייקל גילמור, בדו"ח שנתי שהוגש לקונגרס בנוגע לאמצעי הלחימה היקרים שמפתחת ארצות הברית.

הפיתוח של ה-F-35, שאמור להחליף את דור מטוסי ה-F16, נתקל בקשיים ובעיכובים רבים במהלך השנים. משרד ההגנה האמריקאי העריך כי הסכום הנדרש לייצור 2,443 מטוסים מהדגם החדיש הוא למעלה מ-395 מיליארד דולרים – 70% יותר מהתכנון המקורי שנחתם עם החברה המייצרת בשנת 2001.

הפנטגון: בעיות בפיתוח מטוס החמקן שישראל רכשה. מערכת וואלה!
לא עמד ברבות מ"נקודות המבחן"/מערכת וואלה!

בשנה החולפת בוצעו יותר מאלף טיסות מבחן, שבמהלכן עמדו המטוס ומערכותיו ב-4,711 יעדים נדרשים. עם זאת, מבדיקת הנתונים נמצא כי המטוס לא עמד ב-28% מ"נקודות המבחן". לדברי גילמור, רק 34% מהבדיקות הנדרשות בוצעו ב-2012 – דבר שעיכב את ההתקדמות. "לא הושלמו בדיקות מסוימות בשל בעיות בלתי פתורות וגילויים חדשים", ציין גילמור בדו"ח השנתי, והוסיף כי יש צורך בבדיקה נוספת כאשר יתוקנו הליקויים, "כדי לעמוד ביעדי טיסת מבחן". הדו"ח שניפק גילמור גילה גם כי בדיקת עמידותו של ה-F-35B בגרסתו הימית נעצרה בחודש דצמבר האחרון עקב "פגמים מרובים" שהתגלו.

לאחר פרסום הדו"ח אמרו ב"לוקהיד מרטין" כי החברה נמצאת בשנתה השלישית של תכנית הפיתוח והבדיקה, וכי היא ממשיכה להתקדם ולעקוב אחר היעדים. "לוקהיד מרטין מאמינה שהתכנית מפגינה יציבות יוצאת מן הכלל, הגדולה באופן משמעותי מכל תכנית פיתוח מטוסים אחרת, כפי שמסתמן בהשוואות ובהערכות שמבוצעות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully