וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כמו זוג יונים": על הברית בין בנט ללפיד

יהושע בריינר

23.2.2013 / 0:44

ראשי יש עתיד והבית היהודי מצאו בכנסת מקום מצוין לקיום ה"דייטים" המשותפים ומשוחחים אל תוך הלילה. מה שנראה היה כתיאום לגבי כניסה משותפת לקואליציה, קיבל פנים חדשות

"יש ביניהם ממש אחוות לוחמים, כאילו שירתו יחד בסיירת", "הם מקיימים שיחות אישיות אל תוך הלילה", "זה יותר מברית, זו אהבה" - אלה הם רק חלק מהביטויים שנשמעים בשבועות האחרונים בתוך "הבית היהודי", שמספרים על הקשר בין יו"ר המפלגה נפתלי בנט לבין יו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד. מה שנראה היה בתחילה כמו תיאום הדדי על כניסה משותפת לממשלה, הולך ונראה יותר כמו זוג יונים של ממש. "בין בנט ללפיד יש ברית ומילה", אומר גורם במפלגה, "גם הולכים יחד, וגם יודעים שאפשר לסמוך על המילה של השני".

ח"כ יאיר לפיד וח"כ נפתלי בנט בטקס השבעת הכנסת ה-19, ינואר 2013. טלי מאייר
מאז נכנסו השניים לכנסת, הם מצאו לעצמם מקום מפגש נוח ל"דייטים" משותפים. בנט ולפיד בכנסת/טלי מאייר

מאז נכנסו השניים לכנסת, הם מצאו לעצמם מקום מפגש נוח ל"דייטים" משותפים. הם משוחחים באופן קבוע, צופים יחד בחדשות בלשכה - ובעיקר מתואמים. זוג זקנים בשנות ה-40 לחייהם תחת מטרייה אחת. בניגוד לפוליטיקאים אחרים שכבר הפרו הבטחות פעם אחר פעם, לבנט וללפיד לא הייתה עדיין היסטוריה של פליק-פלאקים, והם מנצלים את זה לטובתם. צמד הח"כים הטריים מצאו ביניהם שפה משותפת בכל הקשור להתנהלות במשא ומתן הקואליציוני, והם לא מהססים ללכת יחד - אפילו עד לבחירות חדשות.

ללפיד אין מה להפסיד, אלא רק להרוויח. ההצלחה שלו בבחירות האחרונות נתנה לו רוח גבית, והסקרים מנבאים כי אם ייערכו בחירות חוזרות הוא עשוי לזכות בכמות מנדטים גדולה עוד יותר. בחדרי חדרים, יש אפילו מי שמאמינים שהליכה מחודשת לקלפי תביא לו את ראשות הממשלה. אלא שלצורך כך הוא חייב את בנט איתו עד הסוף, המתוק או המר.

ההישג של בנט לא ישוב על עצמו

בנט, לעומת זאת, נמצא בבעיה. הוא התחייב לבוחריו כי ילך עם נתניהו. במצב שבו יגיעו בליכוד ל-57 מנדטים, ייאלץ בנט להתמודד עם לחץ עצום מצד מצביעיו שיקראו לו להיכנס לממשלה ולוותר על לפיד. כבר השבוע במהלך ועידת המפלגה נשמעו קולות רבים שקראו לו לזנוח את הברית עם לפיד ולהיזכר שהבית היהודי היא מפלגת ימין ולא מפלגת השוויון בנטל.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

ההישג של בנט, 12 מנדטים, לא ישוב על עצמו. בחירות חדשות משמעותן גם פתיחת ההסכם עם האיחוד הלאומי, שידרוש מקומות נוספים ברשימה לכנסת, פריימריז חדשים בתוך הבית היהודי שעשויים לטרוף את הקלפים מחדש, מה גם שהמצביעים עשויים לנדוד ללפיד או לנתניהו, אם יבינו שהוא עלול למצוא את עצמו מודח מראשות הממשלה. באולם הוועידה הסתובב גם ספי שקד, הפרסומאי שסייע לבנט בבחירות האחרונות. בלילה שבו חזר בו בנט מסוגיית סירוב הפקודה, הסתובב שקד במטה הבית היהודי בפתח תקווה, פועל מתחת לראדר, כך שנראה שבחירות חדשות לא מרתיעות את הבית היהודי.

בבית היהודי כבר יודעים מה התיקים שהיו רוצים לקבל בממשלה: קודם כל - תיק הפנים. תיק נוסף הוא התעשייה, המסחר והתעסוקה עם תוספות שונות, או תיק כלכלי מורחב אחר. תיק החינוך שהוצע לבנט דרך כלי התקשורת, ורק לאחר מכן בהצעה רשמית, פחות סביר בעיניו. ראשית, מכיוון שלבנט אין כל ניסיון בתחום. הוא לא ירצה ללכת על משרד שאין לו את הידע הדרוש כדי לעמוד בראשו. שנית, בבית היהודי בונים על שי פירון לתפקיד, אם הברית המשותפת תגיע לממשלה. פירון הוא בשר מבשרה של הציונות הדתית ואילולא לפיד, היה יכול למצוא עצמו במקום מכובד בבית היהודי. הוא ידאג טוב מכולם לאינטרסים של מוסדות החינוך של הכיפות הסרוגות, בטח לאחר שראה מקרוב את ההתנהלות כראש הישיבה התיכונית בפתח תקווה.

הטיפים של בנט

על תיק הדתות אפשר לוותר, אבל בבית היהודי רוצים את הסמכויות על הרבנות בידיהם. להוציא את שירותי הדת מהחרדים זו מטרה נעלה עבור הבית היהודי. ומה עם תיק של סגן שר ביטחון עם סמכויות בנייה בהתנחלויות? בתוך המפלגה ממליצים לבנט להתרחק מההצעה הזו כמו מאש. פינוי מאחז אחד יוביל לדרישה מסגן השר להתפטר מתפקידו ועלול לשים את הבית היהודי בבעיה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר מפלגת התנועה ציפי לבני נושאים הצהרה משותפת בכנסת לרגל מינוייה לשרת המשפטים, פברואר 2013. יואב דודקביץ'
קשר מוקדם עם בנט יש. נתניהו/יואב דודקביץ'

בספרו של בנט, "האקזיט", הוא מתאר משא ומתן ומתן למכירת חברה. הוא יודע איך לנהל משא ומתן. הרי את חברת ההיי-טק שלו "סאיוטה" הוא מכר ב-150 מיליון דולרים. בספר נותן בנט כמה עצות להצלחה. הפעולה החשובה ביותר, כך הוא טוען, היא "יצירת תחרות". "יצירת תחרות מגבירה באופן משמעותי הן את שווי החברה והן את סיכויי ביצוע העסקה", הוא מדגיש. "יצירת תחרות עשויה לעלות את השווי שלכם בעשרות אחוזים ואף יותר". כך נוהג בנט גם הפעם. מצד אחד נתניהו, הרוכש הפוטנציאלי; מצד שני, לפיד ובחירות חדשות. האם זה יגדיל את שווי הבית היהודי בממשלה הבאה?

אלא שבנט נותן שם גם עצה נוספת חשובה לא פחות. "צור קשר אישי עם הקונה", כותב בנט. "מעבר למספרים ולנתונים, כדאי לבנות מערכת יחסים אישית מול הקונה מוקדם ככל האפשר". פה הדברים פועלים הפוך. קשר מוקדם עם נתניהו יש, אבל מערכת היחסים האישית גרועה במיוחד. עם הקונה השני לעומת זאת, יאיר לפיד, האהבה פורחת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully