וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט: "מו"מ בידי מי שהצהירה שתחלק את ירושלים?"

יהושע בריינר

20.2.2013 / 20:10

יו"ר הבית היהודי תקף בוועידת מפלגתו את נתניהו בעקבות כניסתה של לבני לקואליציה. "אם הממשלה תסתער על בעיות האמת, אנחנו בפנים. אם לא, לא נהיה בפנים וזה לא אסון"

צילום: עומר מירון, עריכה: רן מנחם

יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, התייחס הערב (רביעי) לסוגיית השוויון בנטל ומתח ביקורת על הצטרפותה של יו"ר התנועה, ציפי לבני, לקואליציה ומינויה לאחראית על המשא ומתן עם הפלסטינים. "אנחנו נמצאים בצומת דרכים היסטורי והכדור נמצא אצל ראש הממשלה. האם נסתער על ההזדמונת הזו או שנחמיץ את גודל האירוע? האם נתמודד עם הנושא המורכב של חיבור החרדים לישראל, או נטמין את הראש בחול עם עוד מתווה סרק שרק יעזור לעבור מכשול פוליטי האם נפקיד את המשא ומתן בידי מי שכבר הצהירה שתחלק את ירושלים וויתרה על אריאל? הרכב הממשלה יכריע האם זו ממשלת הזדמנות עם כוחות חדשים או ממשלת החמצה והכדור כאמור בידיים של נתניהו", אמר בנט בוועידת המפלגה בבנייני האומה בירושלים.

נפתלי בנט נואם בבנייני האומה בכנס הבית היהודי, פברואר 2013. נועם מושקוביץ
"רק הדרך תקבע". בנט בוועידה/נועם מושקוביץ

מהתנועה נמסר בתגובה כי "לבני מעולם לא ויתרה על אריאל ולא דנה על ירושלים במשא ומתן אלא שמרה בקפידה על האינטרסים הלאומיים של ישראל. בפוליטיקה גם אמת היא אופציה".

בנאומו טען בנט כי יש חלון הזדמנויות לשילוב חרדים בחברה הישראלית. "קוראים לזה שיתוף בנטל, אבל אני מעדיף לקרוא לזה המלכודת שהציבור החרדי כלוא בתוכו. קוראים לזה שוויון בנטל, אבל אין דבר כזה שוויון בנטל. לא דומה לוחם בגבעתי לפקיד בקריה, אבל צריך לשאוף לזה", אמר בנט.

יו"ר המפלגה הסביר כי "נסיבות היסטוריות גזרו על הציבור החרדי שלא באשמתו עוני. זה לא קורה בקהילות חרדיות אחרות בעולם – זה קורה רק בישראל. שאלת הגיוס לצה"ל משפיעה על ההשתלבות החרדית בחברה הישראלית. המלכוד הזה הוא צרה של כל חלקי החברה הישראלית כי הוא מטיל עול הולך וגדל ככל שהמספר והמשקל של החרדים גדל".

בהתייחסו למגעים הקואליציוניים וליחסים עם ראש הממשלה, אמר בנט: "אנחנו רוצים לעזור לנתניהו ולתת לו כתף. אנחנו מבינים את מורכבות ניהול המדינה המורכבת ביותר בעולם ואין תפקיד יותר קשה על פני האדמה מתפקידו של ראש ממשלת ישראל. במשך שנים הייתה שותפות טבעית בין הליכוד לציונות הדתית. בקמפיין האחרון הותקפנו ברגל גסה ומשהו בשותפות נפרם. אבל זה לא מאוחר לתקן. רצו להחזיר אותו לעמדת מש"ק הדת. אנחנו כבר לא. אנחנו נהיה שותפים להובלה, או לא נהיה".

עוד בוואלה!

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה
כנס הבית היהודי, בייני האומה בירושלים, פברואר 2013. נועם מושקוביץ
"עוד ארבע שנים של אובססיה סביב אבו מאזן?" בנט/נועם מושקוביץ

"אנחנו מפלגה בת מאה שנה, יש לנו דרך ברורה", אמר בנט. "האם קניית זמן פוליטי או התמודדות אמת עכשיו בחלון ההזדמנות עם בעיות היסוד? האם דהירה חלילה ברוח אוסלו או עמידה בוטחת על צרכי מדינת ישראל? לא מעניין אותי אבו מאזן, לא מעניין אותי לחזק אותו. מעניין אותי עם ישראל, העניים, החלשים, הצעירים והחרדים, הדתיים והחילונים והקיבוציניקים. זה מה שחשוב לעם ישראל. לא מעניין אותי, שאבו עלא ישב עם ציפי לבני. יצאו פה מאות אלפי אנשים לרחובות. זה מה שאנחנו רוצים? עוד ארבע שנים של אובססיה סביב אבו מאזן?".

בנט הכריז כי תיקים ותפקידים לא יקנו את מפלגתו. "רק הדרך תקבע. אם הממשלה החדשה תסתער על בעיות האמת של עם ישראל, אנחנו בפנים. אנחנו בפנים בתור השותף הנאמן והמסור ביותר. אבל אם לא, לא נהיה בפנים וזה לא אסון. אני פונה לראש הממשלה: אל תחמיץ את השעה", סיכם.

יו"ר צוות המשא ומתן הקואליציוני, אורי אריאל, אמר בוועידה כי הבית היהודי מעוניינים להיכנס לממשלה, אבל לא בכל מחיר. "אנחנו לא פראיירים של אף אחד ואנחנו גם לא מתאבדים פוליטיים", אמר אריאל, "אנחנו חפצי חיים, רוצים להיות בממשלה שבראשה בנימין נתניהו אבל צריך לומר ביושר - לא בכל מחיר. יש קווים שלא נעבור אותם. אני מקווה שגם לא נעמוד בניסיון ושבימים הקרובים ייפול דבר. משהו חדש מתחיל בניסיון לקבוע נורמות אחרות. זה קשה, זה מתסכל לעיתים אבל יש לנו אמונה שזה אפשרי. לא ניתן לפגוע בעולם התורה, לא נוותר ונמחל על כבודם של הרבנים שהיו אנשים חצופים שפגעו בהם ולא מצאו עד היום את הדרך להתנצל". אריאל הוסיף בסיום דבריו פניה לנשיא ארה"ב ברק אובמה ואמר: "אני פונה אליך נשיא ארה"ב, שחרר את יונתן פולארד לחופש".

"הצבענו לבנט כדי לתמוך בנתניהו, ולא עבור יאיר לפיד"

ועידת המפלגה התכנסה על מנת להצביע על העברת סמכויות נוספות ליו"ר המפלגה, וכדי לדון בהחלטה על זהות השרים. אולם, עם תחילתה הפכה הוועידה לוויכוח על המשא ומתן הקואליציוני.

"הצבענו לבנט כדי לתמוך בנתניהו, ולא עבור יאיר לפיד", אמרו חברי מרכז הבית היהודי במהלך הכינוס. חברי מרכז קראו לבנט להצטרף לממשלה ולוותר על הברית עם לפיד. "החיבור עם לפיד הוא טעות", אמר שוקי ביטמן, חבר מרכז מחולון. "אנחנו הצבענו לבית היהודי ולא ליש עתיד, מה גם שלאורך כל הקמפיין בנט הבטיח לנו שהוא ילך עם נתניהו. צריך למצוא נוסחה לגיוס חרדים, אבל לצאת נגד לומדי התורה? מה פתאום".

בזה אחר זה עלו על בימת הוועידה חברי המרכז וחלקם דיברו נגד ההתנהלות של בנט. "אל תמתין בכניסה לממשלה פן יקדימך אחר", אמר ח"כ לשעבר אליעזר אבטבי, לשעבר יו"ר תנועת הפועל המזרחי. "אני חושב שבסוף הרי ממילא ניכנס לממשלה, אז כמה שיותר מהר יותר טוב. הציעו לבנט את תיק החינוך ואני חושב שזה תיק מספיק מכובד וחשוב".

נפתלי בנט נואם בבנייני האומה בכנס הבית היהודי, פברואר 2013. נועם מושקוביץ
גם ביקורת על בנט/נועם מושקוביץ

הרב ישראל רוזן, המוכר היטב בציבור הדתי לאומי, קרא לבנט לזנוח את המאבק לשוויון בגיוס. "הבית היהודי צריך להישאר ניטרלי בתחום השוויון בנטל, אסור לנו להיכנס לריב לא לנו", אמר רוזן. "מהי הפלטפורמה המשותפת שלנו עם יאיר לפיד – אנטי חרדים? אסור שזה יהיה הדגל שלנו". מחוץ לאולם הוסיף חבר המרכז חיים ברגר, תושב חיפה, כי "לא היה צריך להצהיר שיש לנו ברית עם לפיד. אם המפד"ל לא תהיה בממשלה, אבוי לנו. ש"ס תיקח את כל התקציבים לישיבות שלה, ומשמעות הדבר הוא ייבוש המוסדות החינוכיים שלנו".

מנגד, אריה מייזלס ומשה שכטר מקריית אתא אמרו כי מרגע שהלך בנט לברית עם לפיד, אסור לו לזנוח אותה. "על בנט להיכנס לממשלה ולשמור על האינטרסים של המפלגה וצריך לקוות שעל ידי הברית הוא משמר את הדברים החשובים לנו כציבור". שכטר הוסיף כי "אם בנט יפר את הברית, הוא יהיה בבעיה כי כבר בימים הראשונים שלו הוא מפר הסכמים וזה לא טוב. זה משחק פוקר, אבל הבעיה היא שביבי הוא שחקן טוב ומנוסה יותר".

גם דינה האן מתל אביב גיבתה את בנט, שלדבריה השיב את הציונות הדתית למרכז המפה הפוליטית, ו"הוכיח עד כה שהוא מוביל את המהלכים". לדבריה, "יש רבים שמחכים לראות את הפלגנות בתוכנו, שמנסים לעוץ לו עצות כיצד לקיים את המשא ומתן הקואליציוני ולזחול אל תוך הממשלה. בואו ניתן לו את הכוח להמשיך בדרך שהובילה אותנו ל-12 מנדטים".

במסגרת הוועידה זכה בנט להצלחה מרשימה, כאשר הצעותיו להעביר לו סמכויות נוספות עברו כמעט פה אחד בהצבעה גלויה. בין היתר הוחלט כי בנט יהיה זה שייקבע את זהות שרי המפלגה, אם אכן תיכנס לכנסת. בנוסף, זכה מועמדו של בנט, ניר אורבך, לתפקיד מזכ"ל המפלגה. בנט אף צפוי לשאת נאום בעניין המשא ומתן הקואליציוני, לאור כניסתה של יו"ר התנועה, ציפי לבני, לממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully