וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש משפט ה"מרמרה": בכירים הונחו לא לטוס לטורקיה

גלעד גרוסמן

22.2.2013 / 8:40

חידוש המשפט בו נאשמים ארבעה קציני צה"ל בהרג תשעת המפגינים על הספינה הטורקית הוביל את משרד החוץ לחדד את ההנחיה לבכירים ישראלים שלא לטוס למדינה. "מדובר בהצגת ראווה"

משרד החוץ הנחה לאחרונה בכירים במערכת הפוליטית והצבאית, בעבר ובהווה, שלא לטוס לטורקיה. הסיבה: במדינה התחדש בימים אלה "משפט המרמרה" - בו נאשמים ארבעה קצינים באחריות להרג תשעת המפגינים הטורקים על סיפון הספינה שניסתה לפרוץ את המצור על עזה בשנת 2010.

המשפט המדובר נפתח בנובמבר אשתקד, ובו נאשמו בהיעדרם הרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף (במיל') גבי אשכנזי, מפקד חיל הים בזמן המשט, אלוף אליעזר (צ'ייני) מרום, ראש אמ"ן דאז, אלוף (במיל') עמוס ידלין ומי ששימש כראש להק אוויר בחיל האוויר, תת-אלוף (במיל') אבישי לוי. התביעה באיסטנבול מבקשת לגזור על כל אחד מהארבעה לא פחות מ-18 אלף שנות מאסר. בין היתר נכתב נגדם באישום, שהתפרש על פני 144 עמודים, כי הם אחראים להסתה, לגרימת חבלה באמצעות כוחות חמושים ולהסתה לרצח באמצעות עינוי או אכזריות.

בימים האחרונים כאמור התחדש המשפט, דבר שהוביל לחידוד ההנחיה לבכירים על ידי משרד החוץ. כתוצאה מכך, קצין בכיר לשעבר ביטל אתמול טיסה מתוכננת לטורקיה, לאחר שנודע לו על המצב. ממשרד החוץ נמסר בתגובה כי הם אינם נוהגים להתייחס בתקשורת לעניינים הנוגעים לייעוץ משפטי. "עם זאת, חשוב לציין שה'משפט' שמארגנים שלטונות טורקיה מאז נובמבר איננו אלא הצגת ראווה שאינה עומדת בשום קריטריון בסיסי של עשיית דין.

כך למשל, לא נשלחה שום הודעה ל"נאשמים" כדי להביא לידיעתם שיוגש נגדם כתב אישום, וגם כתב האישום כלל לא נמסר להם. לא ברור אם יש ב"משפט" באיסטנבול מישהו שמייצג, ולו באופן סמלי, את ה"נאשמים", כך שהאירוע מתנהל בלי הגנה. התביעה, לעומת זאת, מנהלת את סדר היום והופכת את הדיונים ומתן העדויות לבמה תקשורתית, כאשר השלטונות מארגנים כיסוי תקשורתי והופעות של עדים מול התקשורת, באופן שכלל לא מקובל בדיון משפטי מסודר, ובמטרה גלויה להתסיס את האווירה הציבורית נגד ישראל".

הפגנות נגד ישראל מחוץ לבית המשפט באיסטנבול בעקבות המשט, 6 נובמבר 2012. רויטרס
הפגנות נגד ישראל מחוץ לבית המשפט בטורקיה במהלך "משפט המרמרה" בנובמבר/רויטרס

אחרי שהוגש האישום נגדו בטורקיה, התייחס הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי לנושא ואמר: "זאת מדינה חשובה, ולה ולישראל יש אינטרסים משותפים בייצוב המזרח התיכון. אני בטוח שבסופו של יום השכל הישר יגבר". אשכנזי הוסיף כי "מהרגע הראשון של הפרשה אני בחרתי להתייצב בכל פורום, לעתים לבדי, ולהגן על חיילי צה"ל אשר עשו את מלאכתם בשטח למען עם ישראל. אם המחיר של התייצבות זו היא שלא אוכל לבקר בטורקיה - אשלם גם מחיר זה".

המשפט הנוכחי אינו המקרה הראשון בו נתקלים בכירים ישראלים במצב של אישום או הגשת צווי מעצר. בין היתר זכור המקרה מ-2009, במסגרתו הוגש בבריטניה צו מעצר נגד שרת החוץ לשעבר ציפי לבני, בגין תלונה על ביצוע "פשעי מלחמה". ב-2011 נאלץ אלוף יוחנן לוקר, שהיה המזכיר הצבאי של ראש הממשלה, לבטל את הצטרפותו לביקור נתניהו בבריטניה מחשש שיוגש נגדו צו מעצר. מאז החל איום המעצר הבינלאומי לפני כמה שנים, נוהגים בכירים ישראלים לפנות אל גורמים שונים, בהם משרד החוץ, משרד המשפטים והמועצה לביטחון לאומי, כדי לוודא שאין חשש שייעצרו במדינות אליהן הם טסים.

במקביל לפעילויות המשפטיות שננקטות נגד בכירים ישראלים בחו"ל, נמשך בבלגיה מאמץ דומה שמנהלים ישראלים נגד גורמים פלסטינים. מדובר בתביעה שהגישו איש העסקים הבינלאומי והמשפטן אורי יבלונקה ועו"ד מרדכי ציבין נגד 13 בכירים בחמאס, בשמם של אזרחים בלגים שמתגוררים באשדוד ונפגעו מירי רקטות במהלך מבצע "עופרת יצוקה". לאחרונה סיימו התובעים להעיד בפני שופט חוקר, שצפוי להחליט בעקבות זאת האם להוציא צו מעצר, שיהיה תקף בכל אירופה, נגד בכירי החמאס. ציבין ויבלונקה אומרים כי ניתן להגיש תביעות דומות בגרמניה ובספרד, אם יימצאו ישראלים בעלי אזרחות של מדינות אלה שמעוניינים להגיש תביעה."תביעות כאלה נגד אנשי חמאס חשובות לישראל מבחינה מהותית והסברתית", אמר עו"ד ציבין. "משרד החוץ מעודד את פעילותנו, ושגריר ישראל באו"ם רון פרושאור אמר לי 'תגישו כמה שיותר תביעות כאלה'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully