וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הח"כים שחשפו בכנסת את פרשת האסיר X יישפטו?

פנחס וולף

18.2.2013 / 19:03

בעקבות שאילתות של חברי הכנסת טיבי, גלאון וחנין נחשפה פרשת האסיר X. מחוות דעת של היועץ המשפטי לכנסת עולה כי ח"כ שהתבטא בצורה אסורה ומתוך תכנון - לא יזכה לחסינות

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: מיכאל ברגמן

(צפו בדיון הסוער בכנסת בשבוע שעבר)

מספר ימים לאחר חשיפת פרשת "האסיר X" בעקבות שאלות שהפנו חברי כנסת לשר המשפטים יעקב נאמן בדיון במליאה, פרסם היום (שני) היועץ המשפטי לכנסת איל ינון חוות דעת משפטית בנושא. בחוות הדעת סירב ינון לקבוע חוות דעת משפטית קונקרטית לגבי האירוע הספציפי, אך הדגיש כי אם חברי הכנסת התבטאו בצורה אסורה על פי החוק מתוך תכנון מוקדם, הם לא יזכו לחסינות הפרלמנטרית המוענקת להם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השאלות של הח"כים הביאו לחשיפת הפרשה בישראל. בן זיגייר/מערכת וואלה!, צילום מסך

המשמעות היא שאם היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין יחשוב כי מי מבין שלושת חברי הכנסת שהגישו את השאילתה – זהבה גלאון (מרצ), דב חנין (חד"ש) ואחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) – עברו על החוק, הוא יוכל להעמידם לדין. "המבחן העיקרי שמקובל בפסיקה לעניין זה, ושלפיו נוהגות רשויות האכיפה, הוא 'מבחן הסיכון הטבעי' או 'מבחן הסיכון המקצועי'", כתב ינון. "משמעותו של מבחן זה היא כי חבר הכנסת ייהנה מחסינות על התבטאות אסורה, רק אם במסגרת הפעילות המותרת והלגיטימית שלו הוא 'גלש' שלא מתוך תכנון מוקדם (למשל, בלהט הוויכוח או בתגובה לדברים שנאמרו לו) לאותו מתחם אסור של התבטאויות שאזרח מן השורה היה נתבע או עומד בגינן לדין".

"לפי מבחן זה", מדגיש ינון בחוות הדעת, "תכנון מראש של התבטאות המהווה עבירה לא חוסה תחת החסינות וניתן כעיקרון להעמיד חבר כנסת לדין בגינה, כמו כל אדם אחר". לדבריו, "בכלל זה, פרסום מתוכנן של עניינים סודיים שפרסומם מהווה עבירה, בין במליאת הכנסת ובוועדות ובין בתקשורת או בכל מסגרת אחרת, אינו חוסה תחת החסינות וחבר הכנסת עלול להיחקר ולעמוד לדין בגינו".

היועץ המשפטי לכנסת הבהיר כי "מליאת הכנסת וועדותיה אינן כשלעצמן 'שטח חסין' מפני העמדה לדין, ואין בעצם העובדה שההתבטאות האסורה נאמרה בכנסת כדי שהחסינות תתפרס עליה באופן אוטומטי, גם אם באופן טבעי דברים הנאמרים במליאה קרובים יותר לליבת תפקידו של חבר הכנסת". עם זאת, סיכם ינון כי ההחלטה על העמדה לדין של חבר כנסת מצויה בידיו של היועץ המשפטי לממשלה שפועל לפי המבחן המשפטי ולפי מבחנים של "עניין לציבור" להעמדה לדין, בין היתר בהתחשב בחומרת ההתבטאות והנזק שנגרם מהפרסום.

זהבה גלאון, מיכל רוזין ודב חנין בטקס השבעת הכנסת ה-19, ינואר 2013. טלי מאייר
שאלותיהם עוררו סערה. חנין, גלאון וטיבי/טלי מאייר

פרשת "האסיר X" נחשפה בשבוע שעבר בעקבות תחקיר שפורסם ברשת ABC האוסטרלית. חרף הצנזורה שהוטלה על כלי התקשורת לפרסם את הפרשה המביכה על בן זיגייר, סוכן מוסד שנכלא בבידוד והתאבד בתאו בכלא איילון, הח"כים האמורים עשו שימוש בחסינות הפרלמנטרית לה הם זוכים במסגרת תפקידם ופנו לשר המשפטים בבקשה לקבל פרטים בנושא. "פורסם היום כי אסיר בעל אזרחות אוסטרלית התאבד באחד מבתי הכלא בישראל תחת זהות אחרת", אמר טיבי. "האם זה נראה לך תקין שמשרד ראש הממשלה מזמן את ועדת העורכים כדי למנוע פרסום של פרשה שעלולה להביך את ישראל?", תהתה גלאון. והשר נאמן השיב: "אין לי יכולת לענות על השאלות כי כל הנושא הזה איננו בתחום משרדי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully