וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "בואו נחזור לביזנס של המשא ומתן"

ראש הממשלה נאם בפני ראשי הקהילות היהודיות, והתייחס לסוגיית הגרעין האירני. "חייב להיות איום צבאי, אחרת הם לא יעצרו". בנוגע לפלסטינים אמר: "לא נבזבז עוד 4 שנים"

צילום: שי מכלוף, עריכה: גדי וינסטוק

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הבוקר (שני) נאום בפני חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית, במלון מצודת דוד בירושלים – ובדבריו התייחס לאיום האירני, למצב הקשה בסוריה ולביקור הקרוב של הנשיא האמריקני ברק אובמה בישראל.

"ישראל עומדת בפני אתגרים רבים, ואנחנו זקוקים לאחדות כדי להתמודד עמם. האתגר הראשון של הממשלה הבאה הוא אירן. אויבינו מונעים משנאה בעבר וגם היום, זה לא השתנה. הדבר אולי נחלש מעט אחרי השואה, אבל חזר והתחזק בכל הכוח. אירן מפתחת נשק גרעיני כדי להרוס את המדינה היהודית. פיתוח הנשק ישנה את מאזני הכוח בעולם, שמתעלם מכך. האירנים אגרסיבים אבל זהירים", אמר. לדבריו, המצב הנוכחי מול הרפובליקה האיסלמית הוא אולי מסוכן, אך הוא מתגמד למול הרגע שהם ישיגו את האמצעים להרכיב פצצה. "אירן מפתחת נשק להשמדה המונית, קשה לתאר מה ייקרה כשהוא יהיה בידם".

לדברי ראש הממשלה, ממשלות יודעות על כוונותיה של אירן, אבל הן לא מצהירות על כך – כמו שעשתה בולגריה. "אירן מנהלת מתקפות סייבר נגד ישראל וארצות הברית, וזה רק ייגבר. היא עוזרת לחיזבאללה, לחמאס ולג'יהאד עם עשרות אלפי רקטות. היא מאיימים לא רק על ישראל אלא על כל המשטרים במזרח התיכון. פיתוח הנשק הגרעיני יגרום למרוץ התחמשות באזור, וישנה את העולם. מאז משבר הטילים בקובה לא היה כדבר הזה", אמר.

נתניהו הבהיר כי לדעתו האירנים לא יזנחו את התוכנית הגרעינית למטרות צבא. "הם ממשיכים להתקין צנטריגפות מהירות, כדי שיעברו את הקו האדום, שיספק להם את האורניום המועשר ב-90 אחוז. הסנקציות לא יעצרו אותם – ראו מה קרה בצפון קוריאה – הסנקציות לא עשו כלום. התוכנית של אירן חייבת לעמוד מול איום צבאי ממשי, אחרת לא יהיה ניתן לעצור אותם. אני מאמין שסנקציות חזקות צריכות להיות מגובות על ידי איום צבאי. זו הסוגיה הראשונה שתעלה בפגישה שלי ושל הנשיא אובמה בירושלים", אמר.

בהמשך דבריו התייחס ראש הממשלה למלחמת האזרחים בסוריה ולהשלכותיה על ישראל ועל האזור. "מה שקורה בסוריה הוא אסון הומניטרי אבל גם אסטרטגי. יש להם מערכות נשק מתקדמות ונשק קטלני שמאיים על ישראל, על ארצות הברית ועל בעלות בריתה. המערכות המסוכנות הללו יהיו ברות השגה אם סוריה תיפול. ישראל לא יכולה לתת לנשק הזה ליפול לידי חיזבאללה או אחרים – ואנחנו לא נרשה זאת. הדברים זזים בכיוון רע, ואנחנו לא יכולים לשבת ולחכות. עלינו לאחד כוחות ולהתכונן לקראת מה שהולך לקרות".

"לא הצבתי תנאים מוקדמים לכניסה למשא ומתן"

ראש הממשלה התייחס גם לסוגיית המשא ומתן עם הרשות ואמר כי יש צורך בפתרון ריאלי עם הפלסטינים. "עד כה שטחים שפינינו הפכו למקומות שירו מהם טילים. לא נוכל להרשות זאת שוב. אנחנו צריכים תהליך שלום שייצור שלום וביטחון. שלום זה לא רק לחתום על נייר. המטרה היא ביטחון על הקרקע", אמר. לדבריו, יש להקים מדינה פלסטינית מפורזת בגדה, אחרת "ייקרה מה שם מה שקרה בלבנון ובעזה".

"זו משימה לא פשוטה, זה דורש משא ומתן רציני. אנחנו חייבים להבטיח שמה שקרה פעמיים לא ייקרה שלישית. אנחנו רוצים שלום שמבוסס על הכרה דו צדדית: הגיע הזמן שהפלסטינים יכירו במדינה היהודית. אנחנו מוכנים להתקדם על בסיס זה, גם אם זה לא קל. לא רק ישראל צריכה להתפשר, אלא גם הפלסטינים. אני לא הצבתי תנאים מוקדמים לכניסה למשא ומתן – אך האם גם הפלסטינים עשו כן? לא. עד כה הם הציבו תנאים. אנחנו לא צריכים לבזבז עוד ארבע שנים על משא ומתן על המשא ומתן. יש לחזור לשיחות ישירות בלי תנאים מוקדמים – כך נחתור לשלום", הוסיף וסיכם: "אומר לאובמה שיגיד לפלסטינים: 'בואו נחזור לביזנס של המשא ומתן'".

תוכנית הביקור הנשיאותי בישראל

"Nations unite", או בעברית - "ברית עמים" - כך מסתמן יהיה השם הרשמי של תכנית ביקורו של אובמה, שהוצגה אתמול בפני שרי הממשלה בישיבתם השבועית. ראש המטה לביטחון לאומי, האלוף (במיל') יעקב עמידרור, שמונה מטעמו של נתניהו למתאם הראשי של הביקור, סקר בפני השרים את התכניות הראשוניות לשלושת ימי שהותו של הנשיא האמריקני בישראל, שהוכנו במשרד ראש הממשלה בשבועות האחרונים.

לפי התכנית הראשונית, מטוס אייר פורס 1 הנשיאותי, מלווה במשלחת של מאות אנשי ביטחון, עובדי הבית הלבן ופמליה תקשורתית מכובדת, ינחתו בנמל התעופה בן גוריון ביום רביעי ה-20 במרץ, שם יתקבלו על ידי נשיא המדינה וראש הממשלה בטקס ממלכתי מלא. משם ייסע הנשיא האמריקני לירושלים לפגישת עבודה בבית הנשיא, ולאחר מכן יבקר ביד ושם ובהר הרצל, ובשעות הערב יקיים פגישת עבודה ארוכה עם ראש הממשלה, במעונו. ביומו השני של הביקור ייסע אובמה לרמאללה לפגישות עם בכירי הרשות הפלסטינית, ועם שובו הוא צפוי לשאת נאום לציבור הישראלי, אך טרם נקבע מקום לקיום הנאום. לאחר הנאום אמור הנשיא פרס לארח במעונו ארוחת ערב ממלכתית לכבודו של אובמה. ביומו האחרון של הביקור אובמה ונתניהו ייפגשו שוב, ובשעות הצהריים צפוי אובמה להמריא לרבת עמון, שם ימשיך בביקורו במזרח התיכון בפגישות עם המלך עבדאללה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully