וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדרשה לשבת באחורי האוטובוס: "מקומן של הנשים"

רמי שני

17.2.2013 / 16:51

נועה קנטמן בת ה-22 עלתה לאוטובוס בצפת, ובמהלך הנסיעה לאשדוד סבלה לטענתה מהטרדות חרדים. כששאלה את הנהג מדוע אינו מתערב, ענה: "בפעם האחרונה קנסו אותי". המשטרה חוקרת

שוב מקרה של הדרת נשים באוטובוס, שגולש לכדי הטרדה של ממש. "יש טומאה באוטובוס, תתפללו חזק את תפילת הדרך", אמר ביום שישי צעיר חרדי לחבריו, כשירד מקו אגד שנוסע מצפת לאשדוד. הצעיר התכוון בדבריו לנועה קנטמן, צעירה בת 22 ממושב קשת שבגולן, שעלתה בצפת לאוטובוס והתיישבה בספסל בסמוך לנהג. "נסעתי לבקר את אחותי", סיפרה היום (ראשון) לוואלה! חדשות. "עלו איתי עוד אנשים, רק חרדים, שבשלב מסוים התחילו להעיר לי שאני צריכה לעבור אחורה כי זה מקומן של הנשים, מאחורי הדלת האחורית. הם המציאו הלכה חדשה".

קנטמן החליטה להישאר במקומה: "כשהם הבינו שאני לא מתכוונת לעבור אחורה, אחד מהם ירד בטענה שיש טומאה באוטובוס. כמה חרדים לא הסכימו לשבת מאחוריי, כדי לא לשבת מאחורי אישה. הנהג הצליח לשכנע אותם לשבת, למעט אחד, שישב מקדימה על המדרגות". אלא שבכך לא הסתיימה מסכת ההטרדות. האוטובוס ביצע חניית ביניים בצומת מגידו ועד אז עשו הנוסעים החרדים ככל שיכלו כדי לשכנע את קנטמן לעבור אחורה, אך לשווא: "במהלך הדרך אמרו לי נוסעים נוספים לעבור אחורה. היה ביניהם אדם מבוגר, שאמר שאני צריכה לשמוע בקולו כי הוא יותר מבוגר ממני וגם אשתו יושבת מאחור. גם הוא ביקש ממני לעבור לשם".

קנטמן התעקשה להישאר במקומה, אך החלה לחוש מאוימת. היא התקשרה לאחותה, ביקשה ממנה שתודיע על האירוע למשטרה ושתבהיר כי היא אינה יכולה לדבר עמם, בשל קרבתה לגורמים המטרידים וחששה מפניהם. היא שוחחה עם הנהג על האירוע בעת שירדו מהאוטובוס בעצירה בצומת מגידו, וביקשה ממנו להבין מדוע הוא אינו מתערב. "הוא אמר לי שבפעם הקודמת שהוא התערב בעימות דומה, הוא ספג קנס מאגד", סיפרה. "כשחזרנו, מצאתי פתק על הכסא שבו היה כתוב שאני מתבקשת לעבור לספסל אחורי כי זה פוגע ברגשות הגברים. חשבתי שכאן עברו כל גבול. ביקשתי לדעת מי כתב את הפתק. הם לא ענו. אמרתי שאני רוצה להגיש תלונה על הטרדה מינית, כל האוטובוס התחיל לצעוק עליי שאני מתנהגת לא בסדר, ושאני צריכה לעשות מה שאומרים לי. התקשרתי למשטרת אשדוד, שהיו איתי בקשר מאותו רגע ועד שהגענו".

"אין מצווה כזאת, ההתנהלות שלהם לא קשורה לדת"

בכניסה לעיר אשדוד, היא משחזרת, "המתינו שלוש ניידות. שוטרים שהיו בהן עלו לאוטובוס, לא לפני שהנוסעים האחרים ניסו ליישר את ההדורים. השוטרים גבו עדויות מכולם וגם ממני". התחושה של חוסר הנעימות, ממשיכה ללוות את נועה קנטמן גם לאחר סוף השבוע האחרון: "זה לא נעים לנסוע באוטבוס ולא להרגיש בטוחה. אני רוצה להמשיך לנסוע באוטובוסים של אגד, אבל אני לא יודעת. זה מלחיץ. יש לי מחר מבחן ואני צריכה ללמוד וממש לא הצלחתי להתכונן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"זה לא נעים לנסוע ולא להרגיש בטוחה". אוטובוס אגד/מערכת וואלה!, צילום מסך

קנטמן היא תלמידת החוג לפיזיותרפיה במכללת צפת. היא בת תשיעית במשפחה שמונה עוד עשרה אחים ואחיות, ולפני שהחלה ללמוד סיימה שנתיים שירות לאומי. אמה עובדת בניהול חשבונות במזכירות מושב קשת ואביה מנהל את מדרשת הטיולים של המושב. "אין מצווה כזאת, וכל ההתנהלות שלהם ממש לא קשורה לדת. הדת שואפת לדברים הפוכים. להדגיש את הכבוד של האנשים וללמד דרך ארץ", אמרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

ח"כ גרמן: הגיע הזמן שהחוק יגדיר הדרת הנשים כעבירה פלילית

"הדרת הנשים היא תופעה המסכנת את עתידה של החברה הישראלית", אמרה בתגובה ח"כ יעל גרמן (יש עתיד). לדבריה, "על המדינה מוטלת האחריות למנוע מתופעות הדרת הנשים להרים ראש, והגיע הזמן שהחוק יגדיר את הדרת הנשים כעבירה פלילית".

סמנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, שחר אילן, קרא למשטרה "להעמיד לדין את האשמים במסע ההטרדות וההשפלות שעברה נועה קנטמן", וקרא לאגד לפתוח בחקירה כנגד הנהג שהמשיך בנסיעה. לדברי אילן, "ביזיון קווי ההפרדה נמשך והוא מחזיר את מעמד האישה בישראל עשרות שנים אחורה. שוב ושוב הופכות נסיעות פשוטות באוטובוס לטראומות קשות. לכן יש הכרח לנקוט בסנקציות פליליות כנגד הבריונים הפועלים כביכול בשם הדת ונגד חברות התחבורה שמעדיפות להעלים עין ולא להתעמת עם עברייני הצניעות".

מחברת אגד נמסר בתגובה, כי נהגי הארגון מונחים למנוע הדרת נשים. "כל אימת שיש גילוי של משהו מסוג זה או דומה, כגזענות וכדומה, יש הנחיה לפעול כדי למנוע אותו, אך לא להתערב ולהזעיק את המשטרה במידת הצורך" הסביר רון רטנר, דובר אגד. "הבנו שהמשטרה מטפלת בפרשה ואנחנו מקיימים חקירה משלנו, בה נתשאל גם את הנהגים שהיו באוטובוס". יצוין כי הנער שישב בקדמת האוטובוס והיה מעורב בהטרדת הצעירה, זומן היום לחקירה במשטרה, בה הודה במעשים המיוחסים לו, בהם הטרדה ופגיעה בפרטיות. המשטרה ממשיכה בחקירת נסיבות האירוע ובוחנת את הדרכים שבה תנהג כלפי המטרידים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully