וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף העולם: כך מסבירים 3 אירועים שמימיים ביממה

17.2.2013 / 14:15

רוסיה ספגה פגיעה, כדור אש הבעיר את שמי קובה ואסטרואיד חלף במרחק נגיעה - אירועים שאין ביניהם שום קשר התרחשו בפחות מ-24 שעות. "הסיכוי להצטברות האירועים הוא אפסי"

צילום: סרטוני חובבים שהועלו לרשת, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

מה ההסתברות לשלושה אירועים שמימיים שונים באותו היום? בשישי האחרון פיצוץ על קולי הרעיד את רוסיה וכדור אש תועד בשמי קובה בעוד כל העולם המתין לאסטרואיד שחלף על פני כדור הארץ במרחק הקרוב ביותר אי פעם. "הסיכוי שיהיה לנו כזה 'פרומו' לערב, של הצטברות אירועים שכזו, היא אפסית וזניחה", הסביר ד"ר יגאל פתאל, יושב ראש האגודה הישראלית לאסטרונומיה. "אומרים שסטטיסטית, אירוע כמו שהיה ברוסיה קורה פעם במאה שנים ואכן הפעם היחידה שאירוע שכזה תועד ברוסיה היה לפני 104 שנים, בשנת 1908. מעריכים כי לפני כמה עשרות שנים היה אירוע דומה בברזיל".

מטאור בשמי רוסיה, 15 פברואר 2013. AP
"פעם במאה שנים". מטאוריט בשמי רוסיה/AP

ד"ר פתאל סיפר כי עוצמת אותו הפיצוץ ברוסיה שווה לכאלף פצצות אטום. "הפיצוץ האחרון היה שווה לכ-30 עד 50 'הירושימות' – אין קרינה, אבל ההדף הוא עצום". על אף הנזק העצום שנגרם ברוסיה, שם נפצעו כאלף בני אדם כתוצאה מהפיצוץ, מסביר פתאל כי אם הנפילה הייתה באוקיינוס, גל צונאמי ענק היה מכה בהם: "הצונאמי שהיה ביפן היה כלום לעומתו - לא הייתי רוצה להיות על החוף באותו הרגע".

לשם ביאור המושגים, הסביר פתאל כי אסטרואיד הוא הגוף ש"מטייל בחלל" וכלל לא יודע על קיימו של כדור הארץ, בעוד שמטאוריט הוא מה שאוספים על הקרקע, "כזה שאפשר לשים בכיס ולמכור באי-ביי," התלוצץ. מה שהתרחש ברוסיה הוא שסלע שאורכו כ-16 מטרים נכנס במהירות של 30 קילומטר בשנייה ("בערך כמו שתגיעו מתל אביב לחדרה בשנייה אחת") והתפוצץ בגובה של 30 קילומטרים מעל הקרקע: "לא היה קשר בינו לבין האסטרואיד שנצפה באותו הלילה, אבל בכל זאת בודקים את הקשר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

אין לנו את האמצעים להתמודד עם "אסטרואיד יום הדין"

לעומת הפיצוץ העוצמתי ברוסיה, האירוע בקובה הוא די שכיח, מסביר פתאל. "ואם לא היינו מדברים על רוסיה והאסטרואיד, לא היינו מדברים על קובה. אני מקבל כל הזמן דיווחים על כדורי אש שנצפים בשמים. מדובר באבנים קטנות, תופעה סטנדרטית שקיבלה חשיפה אדירה - אבל אין קשר". פתאל אמר כי אין בעולם את הכלים לחזות אירועים הדומים לזה שהתרחש ברוסיה, אך על האסטרואיד ידעו חודשים מראש "ואם הייתה סכנה פגיעה היינו יודעים עליה מראש".

אסטרואיד הגיע לנקודה הקרובה ביותר אי פעם לכדור הארץ. רויטרס
"אם כדור הארץ היה 10 דקות קדימה במסלולו היינו מתנגשים בו". בנקודה הירוקה - אסטרואיד/רויטרס

קיימים בעולם אמצעים להימנע מפגיעה אפשרית?
"יש בתי כנסת, כנסיות, מסגדים או מאמנים בבודהה ומקריבי קורבנות - האמצעים שבידינו יהיו יעילים באותה המידה. כשעצם מתקרב לכדור במהירות של 30 קילומטרים לשנייה, זה הרבה יותר ממה שאנחנו יודעים ליירט. אין לנו שום מערכת שיודעת לפוצץ את זה. האטמוספירה כבר פוצצה אותו ואפילו זה לא עזר. אין לנו את הטכנולוגיה. במקרה של האסטרואיד שחלף על פנינו בשישי - אם כדור הארץ היה 10 דקות קדימה במסלולו היינו מתנגשים בו. הפספוס של האסטרואיד היה בכמה שניות".

ואם אסטרואיד היה עושה היום את דרכו לכדור הארץ?
"כל מה שאנחנו יכולים לעשות זה רק לגלות אותו מראש. אם יגלו את 'אסטרואיד יום הדין' אז אולי נכין משהו – בינתיים, אין כלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully