וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהנדס האירני שחוסל "היה כמו מורנייה"

משה חי הגיגת ויוסי מלמן

14.2.2013 / 20:32

כתב BBC טען כי חסן שאטרי נהרג "בתקיפה הישראלית בסוריה". המהנדס האירני זכה לכבוד חריג כשבכירים במשמרות המהפכה השתתפו בהלוויתו: "רבים ממעשיו יישארו נסתרים לעד"

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: רן מנחם

בשעה עשר בבוקר, שעון טהרן, התכנס המון אדם במרכז הבירה האירנית לטקס השיעי של ליווי המת בדרך להפיכתו לשהיד. הכינוי "שהיד" לא מודבק לכל מי שמת, אלא רק לכאלו שאיבדו את חייהם שלא כדרך הטבע, ממש כפי שקרה לאימאם הראשון של בני העדה השיעית, עלי, ולכל 11 ממשיכיו. בטקס הזה לא הובא אף אחד לקבורה, אלא גופתו הוצגה לכל המשתתפים כדי שיעידו כי האיש הפך לשהיד.

הבכיר האירני שחוסל בסוריה נקבר כשהיד.
"רבים ממעשיו של שאטרי יישארו נסתרים לעד". הלווית שאטרי, הבוקר

אולם בטקס שהתקיים הבוקר (חמישי) בשכונה שרוב תושביה הם אנשי משמרות המהפכה, לא מדובר היה בעוד טקס שיעי. רשימת המשתתפים הנכבדה העידה כי המת המוטל לפני המשתתפים היה רם מעלה. להלווייתו של סרדאר חסן שאטרי הגיעו כל ראשי משמרות המהפכה ורבים מאנשי כוח הקומנדו של הארגון, כוח קודס. הכינוי "סרדאר", מגדיר את דרגתו הצבאית כמקבילה לגנרל ארבעה כוכבים זוטר בצבא האמריקאי. לא כל שהיד של משמרות המהפכה זוכה לכך שעל פני ארונו יצעדו מפקד משמרות המהפכה, עלי ג'עפרי, סגנו חוסיין סלאמי, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני, ועוד רבים מבכירי הרפובליקה האיסלמית. באתרי חדשות שונים אף צוין כי שאטרי עצמו היה איש כוח קודס, כלומר שהיה מראשי הכוח שמטרתו לא רק לשמר את ערכיה של המהפכה האיסלמית, אלא גם להפיץ אותה בעולם כמצוות המנהיג העליון הקודם, חומייני.

בטקס היום נאם גם אחד מאנשי הדת המזוהים ביותר עם חמינאי, עלי-רזא פנאהיאן, שמונה על ידי המנהיג ל"ראש צוות החשיבה עבור האוניברסיטאות" באירן, והיה מהבולטים שקראו לשפוט ולהוציא להורג את ראשי מנהיגי האופוזיציה הירוקה. פנאהיאן אמר בין השאר בנאומו: "רבים ממעשיו של שאטרי יישארו נסתרים לעד, ולא ניתן להזכירם כאן. שאטרי שלנו לא היה פחו?ת מעימאד מורנייה. שאטרי היה משהו אחר, הוא היה לוקח אותנו עד לגבול של לבנון עם ישראל מראה לנו את הכבישים ואומר 'אני הנחתי כאן את האספלט', והרגשת כאילו הוא מניח את האספלט עם ידיו".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נהרג בדרכו מדמשק לביירות? שאטרי/מערכת וואלה!, צילום מסך

חסן שאטרי, יליד מחוז סמנאן, המחוז בו נולד גם הנשיא האירני מחמוד אחמדינג'אד, ייקבר במקום הולדתו מחר לאחר תפילות יום השישי. מאז מותו, שמועדו המדויק לא צוין (למרות דיווח באתר 'rajanews' הקשור לשמרנים באירן, שפרסם כי הוא מת בשלישי האחרון), הרשת האירנית מדברת על האיש אך כמעט ולא מגלה עליו מידע חדש. גם מקום המוות איננו ברור. בתחילה נטען כי הוא נהרג בעיר חלב שבסוריה כשלצדו נפצעו שניים ממלוויו. האירנים גם דיברו על כך ששאטרי נהרג "מחוץ לאירן" ולעתים גם דיברו על לבנון כמקום המוות.

אולם סביר להניח כי המידע המהימן ביותר הוא זה המדבר על כך ששאטרי נהרג בדרכו מדמשק לביירות. ב"ציוץ" בטוויטר, נטען כי שאטרי נהרג למעשה בתקיפת חיל האוויר הישראלי בתקיפה לפני שבועיים בסוריה. המצייץ הוא העיתונאי בהאמן כלבסי העובד ברשת ה-BBC בשפה הפרסית. הוא ייחס את המקור לידיעה לצבא סוריה החופשית. אף גורם רשמי באירן אינו מייחס חשיבות לידיעות לפיהם היו אלה דווקא מורדים סוריים שביצעו את הפעולה, כפי שלקחו 48 אנשי משמרות המהפכה בשבי, אשר שחרורו לפני יותר מחודש.

בדומה לכל מפקד במשמרות המהפכה (ג'עפרי מכונה "עזיז", סולימאני מכונה "חאג' קאסם"), גם לשאטרי היה כינוי בשם "המהנדס חוסם חושנויס". לאחר שסיים את שירותו מטעם משמרות המהפכה ביחידת הבינוי וההנדסה בתום מלחמת אירן-עירק, נשלח שאטרי לשקם הריסות של מדינה אחרת, שבתחילת שנות ה-90 הסתיימה בה מלחמה ארוכה – אפגניסטן. באותה תקופה נשלחו לגבולה המזרחי של אירן אנשי משמרות המהפכה במטרה לסייע למדינה המוסלמית השכנה, ועל הדרך לגזור את הקופון שבסיוע זה כדי להחדיר למדינה את ערכי המהפכה האיסלמית. מה גם שעובדה ידועה היא שכוח קודס שהה על גבול אפגניסטן באותם השנים. בשל ניסיונו הרב בשיקום אזורים מוכי מלחמה, ועל הדרך גם הכנת קרקע נוחה לדוקטרינת "ייצוא המהפכה" למדינות נוספות, נבחר שאטרי להיות המשקם של דרום לבנון של אחרי המלחמה מול ישראל ב-2006. שאטרי הפך למעשה לנציג הבכיר ביותר של אירן בלבנון, שכן כוח קודס ומפקדיו הם זרועו הארוכה של המנהיג העליון חמינאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully