וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התמונות הראשונות מסוריה" מערערות את גרסתה

3.2.2013 / 2:10

הנזקים שהציגה הטלוויזיה הסורית בג'ומראיא תואמים את הדיווח על הפצצת שיירה שהובילה טילי sa-17 לחיזבאללה. מלבד הפן הצבאי, על אסד להיות מוטרד גם מהתפתחויות מדיניות

צילום: טלוויזיה סורית עריכה: טל רזניק

דווקא התמונות ששודרו הלילה (ראשון) בטלוויזיה הסורית, שמתעדות לכאורה את הנזקים שנגרמו מההפצצה הישראלית ב"מתקן המחקר המדעי" בג'ומראיא שבצפון מערב דמשק, מסייעות לשפוך אור מסוים על שהתרחש ככל הנראה במקום. בתמונות נראים כלי רכב רבים ובהם משאיות שנהרסו כליל כתוצאה מהתקיפה הישראלית לכאורה, בקרבת המתקן. המראות הללו הולמים דווקא את הדיווח בתקשורת האמריקנית בדבר הפצצת שיירה של משאיות שהובילו טילי sa-17 שיצאה מאותו מתקן ויעדה חיזבאללה, לבנון. המתקן עצמו שבפרברי דמשק, מרוחק רק כ-30 ק"מ מהגבול וייתכן שמטרת הפגיעה באותן משאיות הייתה להעביר מסר לשלטונות הסוריים כי לא רק שבצד הישראלי יודעים על הכוונה להעביר את הטילים, אלא גם על המתרחש במתקן.

בינתיים נדמה שבשאר אל-אסד צריך להיות מודאג גם מהתפתחויות אחרות, מדיניות הפעם, שאינן קשורות להפצצה. מלבד סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שנפגש אתמול במינכן עם מועז אל-ח'טיב, ראש "הקואליציה הלאומית הסורית", הגוף שאמור לאגד תחתיו את כל פלגי המורדים, דיווחו מקורות דיפלומטיים כי אל-ח'טיב צפוי להיפגש בקרוב גם עם שר החוץ האירני, עלי אכבר סאלחי. שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אף הזמין אתמול את אל-ח'טיב למוסקבה לשיחות על עתיד סוריה. לכאורה נראה שמדובר בשינוי מדיניות מצד רוסיה ואירן שדבקו עד כה בעיקשות באסד. ייתכן שבגלל זה הגיע אתמול לדמשק מזכיר המועצה לביטחון לאומי של אירן, סעיד ג'לילי, במה שנראה כניסיון להפיג את החששות של אסד. במהלך הפגישה גינה הנציג האירני את התקיפה בסוריה ואמר כי "התוקפנות הישראלית והכוחות הבינלאומיים היהירים ניסו לנקום על ידי תקיפה של העם הסורי".

נשיא סוריה, בשאר אסד, בתפילה בדמשק לרגל סיום חודש רמדאן. 19 באוגוסט 2012. רויטרס
פיצול האופוזיציה ואולי אף פירורה יסייעו בוודאי לאסד/רויטרס

אולם ייתכן שטהרן ומוסקבה מתואמות ביניהן גם במהלך הזה, בניסיון להביא לסוג של התקרבות דווקא, לאסד. אל-ח'טיב, איש "האחים המוסלמים", הביע בימים האחרונים נכונות להידברות עם השלטון בסוריה כדי להביא לסיום הלחימה. לחצים מצדם של עמיתיו ב"קואליציה הלאומית הסורית" הביאו אותו לחזור בו. ייתכן שרוסיה ואירן מקוות שדווקא באמצעות קירובו של אל-ח'טיב אליהן, יצליחו לחזק את המחנה בתוך האופוזיציה הסורית שמוכן למשא ומתן עם אסד ואינו נחוש להמשיך בלחימה. פיצול האופוזיציה ואולי אף פירורה, יסייעו בוודאי לאסד במלחמה על הישרדותו. בנוסף רצוי לזכור, שאל-ח'טיב אינו נחשב לדמות כריזמטית במיוחד וסוחפת. הוא וקודמיו לא הצליחו להביא לאיחוד שלל פלגי האופוזיציה ולא נראה כי יצליח לעשות זאת בקרוב.

מאז הקמתה של "הקואליציה הלאומית הסורית", לא אוחה הפיצול בקרב מתנגדיו של אסד, ואולי אפילו רק החריף. כך, עם אופוזיציה מסוכסכת וצבא סדיר שמפעיל תותחים ומטוסי קרב נגד בני עמו, נראה שלאזרחי סוריה, צפויה שנה מדממת במיוחד, אפילו יותר מקודמותיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully