וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצח ההמונים הנורבגי: "מנסים לגרום לי להתאבד"

31.1.2013 / 22:36

מבצע הטבח ההמוני שבו נהרגו 77 בני אדם, אנדרס ברינג בריוויק, הגיש תלונה למשטרת נורבגיה בה הוא טוען כי תנאי כליאתו קשים מנשוא וכי הוא עובר בכלא עינויים והשפלות

אנדרס ברינג בריוויק, רוצח ההמונים הנורבגי, אמנם זוכה לתנאי כליאה משופרים למדי ביחס למקובל בעולם - אך עדיין מוצא סיבות להתלונן. בריוויק טען היום (חמישי), באמצעות פרקליטו, טורד יורט, שהוא עובר עינויים בכלא, ואף הגיש למשטרה תלונה רשמית בעניין. לטענת יורט, בריוויק מאמין שרשויות החוק הנורבגיות מנסות להפוך את שהייתו בכלא לבלתי נסבלת ובכך ליצור עליו לחץ שיביא להתאבדותו. בתגובה הודיעה המשטרה המקומית כי תחקור את התלונה שהגיש בריוויק נגד שר המשפטים הנורבגי ומפקד מתקן הכליאה בו הוא מוחזק בקרבת אוסלו.

מאז שנכלא, מספר בריוויק, הוא מופרד לחלוטין משאר האסירים ונתון לחיפושים גופניים משפילים מצד הסוהרים. כמו כן, מתלונן בריוויק כי הוא אינו זוכה להזדמנויות לשאוף אוויר צח או להפוגה כלשהי בשגרת הכלא. לפי פרקליטו, בריוויק מאמין שחופש הביטוי שלו נפגע: "אסור לו לדבר עם אף אחד לגבי האידיאולוגיה שלו, הוא מעוניין להסביר מדוע עשה את שעשה ובכך להבהיר אי-הבנות שנותרו. הוא מרגיש שמצנזרים ומגבילים אותו מכיוון שכל מה שהוא יאמר עשוי להצטייר כהסתה לאלימות".

בית כלא מחוץ לבירת נורבגיה אוסלו בו מחוזק רוצח ההמונים אנדרס ברינג בריוויק. רויטרס
הכלא בו מוחזק ברייוויק/רויטרס

בתגובה לתלונה שהוגשה, אמר שר המשפטים הנורבגי שלכל אזרח במדינה יש זכות להתלונן במשטרה. כמו כן, הוסיף כי "המקרה הזה מתועד לחלוטין ואנחנו נעביר למשטרה כל מידע שיחפצו בו". מנהל הכלא בו שוהה בריוויק אמר בראיון לכלי תקשורת מקומי בקיץ האחרון שברייוויק לא מורשה לבוא במגע עם אסירים אחרים משום החשש שינסה להשתמש בהם כבני ערובה. להערכתו של מנהל הכלא, הדרך היחידה בה יכול בריוויק לגבור על מנגנוני האבטחה הרבים שהוצבו סביבו, הינה באמצעות לקיחת בן-ערובה. בהתחשב באיום שכזה, יהיה זה בלתי אפשרי לטענתו להרשות לו לבוא במגע עם אחרים בין כתלי הכלא. לדברי עורך הדין יורט, הוגשה כבר תלונה בעניין לפני מספר חודשים לנציב תלונות הציבור הנורבגי, אך עדיין לא התקבלה תשובה כלשהי.

ב-22 ביולי 2011 הוציא בריוויק לפועל מתקפת טרור רצחנית בלב הבירה הנורבגית ובאי הסמוך יוטיוה. תחילה פוצץ מכונית תופת ברובע הממשלה באוסלו, סמוך למשרדו של ראש הממשלה יינס סטולטנברג, שלא שהה במקום. בפיצוץ נהרגו שמונה בני אדם. כשעה וחצי לאחר מכן, הגיע לאי, הרג 69 נערים ופצע רבים אחרים ששהו במחנה קיץ של מפלגת העבודה הנורבגית. זו הייתה מתקפת הטרור הראשונה בתולדות נורבגיה המודרנית, שעדיין מנסה להתאושש מהטרגדיה, ועמלה על כינון נהלי אבטחה שלא היו ידועים בשטחה עד היום. בריוויק נשפט באוגוסט האחרון ל-21 שנים בכלא, העונש המקסימלי המותר בנורבגיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully