וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט בנורבגיה: בריוויק שפוי, ייכלא ל-21 שנים

24.8.2012 / 11:03

השופטים באוסלו קבעו פה אחד כי אנדרס ברינג בריוויק, שטבח ב-77 אזרחים בשנה שעברה, היה שפוי בעת שביצע את המעשים ביולי 2011. הוא הורשע ברצח ונשלח למאסר בתנאים טובים

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

הוא שפוי: למעלה משנה אחרי מתקפת הטרור שזעזעה את נורבגיה, הכריע היום (שישי) בית המשפט במדינה כי אנדרס ברינג בריוויק, שקטל ביולי אשתקד 77 בני אדם בבירה אוסלו ובמחנה הקיץ באי יוטויה, היה שפוי בעת שביצע את המעשים המחרידים. לאיש לא היה ספק שבריוויק יורשע במעשה, כפי שאכן אירע, הוא מעולם לא ניסה להכחיש את אחריותו, אף שמעולם לא הביע חרטה – והשאלה המרכזית שנותרה על הפרק לפני הדיון היום הייתה האם יימצא שפוי או לוקה בנפשו, ובהתאם לכך, היכן ירצה את עונשו. לבסוף החליט בית המשפט לשלוח אותו ל-21 שנות מאסר בפועל, ובתנאי מאסר "מפנקים" פחות מאלה שלהם היה זוכה אילו היה נקבע שלא היה שפוי - אולם טובים בהרבה מתנאי המאסר להם זוכים מורשעים ברצח במרבית מדינות העולם.

בית המשפט בנורבגיה קבע כי אנדרס ברינג בריוויק שרצח 77 בני אדם שפוי והוא יישלח לכלא, אוגוסט 2012. רויטרס
לא לכלא המפנק - אלא למאסר מלא. בריוויק בבית המשפט, היום/רויטרס

"בהחלטה פה אחד", קראה השופטת וונצ'ה אליזבת ארנצן את הכרעת הדין, "בית המשפט החליט לשלוח את בריוויק ל-21 שנות מאסר". בריוויק יבלה את התקופה הזו בבידוד בכלא "אילה" שבחוצות אוסלו, בתנאים נוחים יחסית, הכוללים בין היתר חדר כושר, טלוויזיה ומחשב.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

אשמתו של בריוויק, כאמור, מעולם לא הוטלה בספק. המשפט בן עשרה השבועות התמקד בשפיותו של הרוצח, כשהתביעה דווקא טענה כי יש להכריז עליו כאדם לא שפוי, ועל כן ראוי שיוחזק בשנים הקרובות במוסד לחולי נפש, שם יטופל, ולא בכלא. בריוויק עצמו אמר כי יקבל על עצמו הכרעה שתקבע כי הוא שפוי, אך ציין כי שליחתו למאסר תהיה "פתטית", וכי התוצאות הסבירות היחידות הן זיכויו, או הוצאתו להורג.

ב-22 ביולי 2011 ביצע בריוויק את רצח ההמונים המתוכנן בקפידה. בשעה 15:26 פיצץ מכונית תופת ברובע הממשלה בבירה אוסלו, בסמוך למשרדו של ראש הממשלה סטולטנברג, שלא שהה במקום. מהפיצוץ נהרגו שמונה בני אדם. כשעה וחצי לאחר מכן, הגיע לאי יוטויה, הרג 69 נערים ופצע רבים אחרים ששהו במחנה קיץ של מפלגת העבודה הנורבגית. זו הייתה מתקפת הטרור הראשונה בתולדות נורבגיה המודרנית, שעדיין מנסה להתאושש מהטרגדיה, ועמלה על כינון נהלי אבטחה שלא היו ידועים בשטחה עד היום.

עוד בנושא
מתקפת טרור באוסלו: לפחות 77 הרוגים בשני פיגועים
ההכרעה: רוצח ההמונים הנורבגי - לכלא או לאשפוז?
שנה לטרור בנורבגיה: ”הרוצח נכשל, העם ניצח”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully