וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל שבו והזהירו: "סוריה מתפרקת, אנחנו ערוכים"

טל שלו

30.1.2013 / 14:38

לאחרונה גברו החששות שהשמיעו בהנהגה המדינית והביטחונית מפני זליגת נשק מסוכן בסוריה לידיים עוינות. כיפת ברזל הוצבה בצפון ונתניהו כינס ישיבה ביטחונית: "השטח רוגש"

צילום: שי מכלוף, דובר צה"ל, רויטרס; עריכה: מיכאל ברגמן; קריינות: אביב אברמוביץ'

צפו במפקד חיל האוויר מתייחס לאיומים על ישראל מצפון

על רקע הדיווחים על תקיפה ישראלית בגבול סוריה-לבנון וגיחות של מטוסי קרב של חיל האוויר בשמי לבנון ביממה האחרונה, מהדהדים דבריהם של בכירים ישראלים שהביעו בימים האחרונים חשש מהנעשה בסוריה. החל ממפקדים בכירים בצה"ל ועד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ההנהגה המדינית והביטחונית בישראל דאגה להבהיר כי לא תשב בחיבוק ידיים נוכח המצב בסוריה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

רק אתמול (שלישי) התייחס מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, למצב בשכנה מצפון ואמר כי "סוריה היא מדינה בהתפרקות". אשל ציין כי כיום אין לאף אחד מושג מה יהיה בסוריה ביום שאחרי נפילת אסד ואיך המדינה תיראה. "זה קורה במקום עם ארסנל נשק עצום בגודלו, שחלקו חדשני ומתקדם וחלקו בלתי קונבנציונלי. לא מדובר בחצר האחורית שלנו אלא ממש על הגבולות שלנו. זה אתגר גדול מאוד מבחינתנו".

אמיר אשל, ינואר 2012. רוני אביב, במחנה
"זה אתגר גדול מאוד מבחינתנו". אלוף אשל/במחנה, רוני אביב

ביום שני נפגש ראש הממשלה נתניהו עם משלחת של חברי קונגרס אמריקאים ואמר כי לישראל ולארה"ב ''יש שיתוף פעולה הדוק בכל הנושאים, כולל המצב המתפתח בסוריה. זהו שיתוף פעולה הדוק בין הממשלות שלנו, ואני מאמין שזה חשוב ליציבות באזור ולביטחון ישראל, וזוכה להערכה רבה''. עם זאת, ההערכה הייתה שמתקפה אפשרית נגד מאגרי הנשק הכימי תתבצע על ידי ארצות הברית ונאט"ו.

גם בפתח ישיבתה השבועית של הממשלה ביום ראשון התייחס נתניהו לזירה הסורית והאירנית. "צריך להסתכל סביבנו. גם מה שקורה באירן, וגם נשק קטלני שנמצא בסוריה שהולכת ומתבקעת", אמר נתניהו. "המזרח התיכון לא מחכה לתוצאות הבחירות, והוא לא מפסיק בזמן הרכבת הממשלה. יש פה צבר של איומים והמציאות ממשיכה להתפתח. כל השטח רוגש ואנחנו צריכים להיות ערוכים, חזקים ונחושים מול כל התפתחות. לצורך זה אשאף להקים את הממשלה הרחבה והיציבה ביותר שניתן להקים על מנת לענות קודם כל על האיומים הביטחוניים ואני משוכנע שבכוחנו להתמודד עם האתגרים האלה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת הזרה, ינואר 2013. רויטרס
עומד בקשר ישיר עם הממשל האמריקאי בנושא. נתניהו/רויטרס

ביום רביעי שעבר, יממה לאחר הבחירות, כונסה ישיבה ביטחונית מיוחדת בהשתתפות הרמטכ"ל, ראש המוסד, ראש אמ"ן ובכירים נוספים וכן השר להגנת העורף, אבי דיכטר, שמילא את מקומו של שר הביטחון אהוד ברק ששהה בשוויץ. בישיבה, עליה פורסם לראשונה בעיתון "הארץ", נדונו הערכות לגבי המשך השליטה של משטר אסד במתרחש בסוריה, בדגש על מאגרי הנשק הכימי.

אתמול יצא היועץ לביטחון לאומי, אלוף (במיל') יעקב עמידרור, לרוסיה להתייעצויות עם הממשלה בנושא הסורי והאירני. גם שגריר ארה"ב בישראל דן שפירו נמצא בקשר מתמיד עם לשכת ראש הממשלה בירושלים סביב הנושאים של הפרק. ביום שני התקשר נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ובירך את נתניהו על הזכייה במספר הקולות הגבוה ביותר בבחירות. לא מן הנמנע כי חלק נרחב מהשיחה עסק במתיחות ובדריכות בגבול הסורי.

כיפת ברזל במפרץ חיפה, ינואר 2013. ערן גילווארג
כיפת ברזל במפרץ חיפה, השבוע/ערן גילווארג

בתוך כך, הציב חיל האוויר לפני מספר ימים סוללה של מערכת כיפת ברזל באזור מפרץ חיפה. במסגרת ההיערכות לפעילות מבצעית של סוללות כיפת ברזל לקליטה של סוללות חדשות, הוחלט בחיל האוויר להציב אחת מהן באזור על מנת לבחון את המערכת ולאתר עבורה מוקדי פעילות אפשריים במצב של הסלמה. גורם צבאי התייחס להצבת הסוללות וטען כי "מדובר בתהליך סדור שבמסגרתו בוחנים את המערכת והאירוע אינו קשור למתיחות באזור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully