וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופש המידע? חשש בצה"ל מפרסום זהות חיילים

29.1.2013 / 17:47

בעקבות פניית הארגון לקבלת מידע על חיילים המואשמים בהתעללות בפלסטינים, צה"ל עדכן את עורכי דינם, מחשש לחשיפת החיילים לתביעות בארץ ובחו"ל. יש דין: "לא נפרסם שמות"

דובר צה"ל פנה בשבועות האחרונים למשרדי עורכי דין שייצגו חיילים שהוגש נגדם כתב אישום בגין מעורבות בפגיעה או התעללות בפלסטינים במהלך פעילות צבאית ועדכן אותם כי הגיעה אליו פנייה מתנועת "יש דין" בבקשה לקבל מידע על לקוחותיהם. עורכי הדין בני קוזניץ ועידן פסח, שייצגו עשרות חיילים בפרשות דומות שברובן זוכו לקוחותיהם וקיבלו לאחרונה פנייה דומה, הביעו מורת רוח מעצם האפשרות שזהות החיילים תיחשף ועשויה לשמש ארגוני זכויות אדם להגשת תביעה אזרחית. בשל אחד התיקים מיהרו עורכי הדין להגיש בקשה לצו איסור פרסום.

על פי חוק חופש המידע ולאחר בדיקת המידע ופסקי הדין, צה"ל מחויב למסור פרטים על מעורבות חיילים. ואולם, גורם צבאי המצוי בפרטי הפרשה מסר אמש (שני) כי לאחרונה צה"ל מנהל מאבק לאבטחת מידע בכלי התקשורת האזרחיים וברשת האינטרנט על חיילים שהיו מעורבים באירועים שבהם נפצעו פלסטינים. זאת בשל החשש מתביעות אזרחיות בארץ ובעולם.

איסטנבול:  הספינה "מאווי מרמרה" שבה הביתה. רויטרס
בעקבות המשט הוגשו כתבי אישום בטורקיה נגד חיילים ומפקדים בצה"ל. המאווי מרמרה עוגנת באיסטנבול, דצמבר 2010/רויטרס

בעקבות המשט הטורקי ב-2010 הוגשו כתבי אישום לבתי דין בטורקיה נגד חיילים ומפקדים בכירים בצה"ל. עוד הוסיף הגורם כי החשש העיקרי הוא שמידע שיעבור לגופים אזרחיים, בשונה מפסקי דין אזרחיים, יחשוף את חיילי צה"ל וישמש ארגונים זרים להגשת כתבי אישום נגדם בבתי דין בארץ ובעולם.

דוברת תנועת "יש דין", רעות מור, מסרה בתגובה: "בימים הקרובים אנחנו מתכוונים לפרסם דף נתונים על חקירות בצה"ל והיקף הגשת כתבי אישום נגד חיילים שהיו מעורבים בפגיעה בפלסטינים. לא יהיו בדף שמות ולא מקרים ספציפיים. אנחנו מוסרים את המידע ומנגישים אותו לציבור שיידע האם יש אכיפת חוק בצה"ל. יש דין מעולם לא הייתה מעורבת בשום תביעה אזרחית נגד חיילי צה"ל. אפשר לציין כי השנה אנחנו מזהים ירידה בהגשת כתבי אישום נגדי חיילי צה"ל בהשוואה למספר החקירות שנפתחו במקרים שבהם נפגעו פלסטינים".

בתגובה מסר דובר צה"ל כי "מדובר בבקשה שהופנתה לרשויות הצבא בהתאם לחוק חופש המידע, במסגרתה הועברו לידי הארגון פסקי הדין וכתבי האישום בעניינם של נאשמים המעורבים בפגיעה בפלסטינים, וזאת בהתאם להוראות הדין. נציין כי על חלק גדול מפסקי הדין קיים צו איסור פרסום בנוגע לפרטי החייל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully