וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדויות מהזוועה בברזיל: "ערמות של גופות בשירותים"

ריקארדו סטיון, ברזיל

28.1.2013 / 1:50

ניצולה מהאסון במועדון בסנטה מריה סיפרה לוואלה! על האימה: "ראיתי אנשים בלהבות". מפקד המשטרה גילה כי מאבטחי המקום מנעו את בריחת המבלים "מחשש שלא ישלמו על המשקאות"

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: מיכאל ברגמן

בברזיל עדיין סופרים את המתים באסון הכבד שאירע אתמול (ראשון) במועדון לילה בעיר סנטה מריה שבדרום המדינה. ככל שעוברות השעות נחשפים ממדי הזוועה, כאשר מאות בני נוער נלכדו בעשן המסוכן והלהבות שגבו את חייהם של לפחות 232 בני אדם. "זה היה נראה כמו גיהינום, היו ערמות של גופות גם בשירותים", אמר עד ראייה.

הכאוס התחיל ב-2:30 לפנות בוקר (שעון ברזיל), כשבמועדון "קיס" מאות סטודנטים מהאוניברסיטה המקומית, בעיקר מהחוגים לפדגוגיה ולאגרונומיה, חוגגים את סוף השבוע. מעדויות מהמקום עולה כי אחד מחברי הלהקה שהופיעה בפני המבלים הדליק זיקוק וזה נשאב למערכת מיזוג האוויר - מה שהצית את תקרת המועדון העשוי מחומר פלסטי דליק. האש התפשטה במהירות ואחזה במבלים, והעשן הרעיל שנוצר חנק את מאות השוהים במקום. למרות מצב החירום, והצורך המיידי לפנות את המועדון, מתגלה כי גם היציאה היחידה לרחוב הייתה חסומה. רבים מאנשי הביטחון של המועדון חסמו את הדרך בפני הנערים והנערות המבועתים, וזאת כדי למנוע מהם לצאת לפני ששילמו על המשקאות. "אם זה יתברר כנכון, הדבר יעמוד במרכז החקירה של המשטרה", אמר מפקד המשטרה המקומית, סנדרו מאירז.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הלהבות התפשטו במהירות במועדון/מערכת וואלה!, צילום מסך

מושלה פאריירה בת ה-21 הצליחה לברוח החוצה מהמועדון אפוף העשן. "האש הייתה בכל מקום, אבל למזלי הייתי קרובה ליציאה. כמה אנשי ביטחון ניסו לעצור אותנו במשך כמה דקות, רצו תשלום על מה שאנשים שתו. הם לא ראו שיש שריפה", סיפרה. לדבריה לקח לא פתוח מעשר דקות לצאת לרחוב. "המראה היה זוועתי. אנשים שרופים, פצועים. נורא ואיום".

"אף אחד לא ידע מה לעשות. רצנו בלי לדעת לאן. ראיתי אנשים עולים בלהבות, ולא יכולתי לעשות שום דבר. העשן השחור היה אדיר", שחזרה נייארה מרצ'זן את רגעי האימה. "עוצמת האנשים שרצו החוצה העיפה אותי לרחוב". הכבאי פאוסטינו רוסיני היה בין הראשונים שנכנסו למועדון. "הייתה רק יציאת חירום אחת. לא האמנתי. כשהגעתי לשירותים, היו שם ערימות של צעירים מתים. לא אשכח את זה לעולם", אמר. פלישה מארטינס, ראש האוניברסיטה המקומית UFSM, הוסיפה: "רוב ההרוגים הם מהמוסד שלנו, ואנחנו מתפללים עכשיו שהמספר יפסיק לגדול".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
200 הרוגים בשריפה במועדון בברזיל. רויטרס
"עוצמת האנשים שרצו החוצה העיפה אותי לרחוב". טיפול בנפגעים בזירה/רויטרס

הטלוויזיה בברזיל לא מפסיקה לשדר את התמונות המזעזעות מהלילה, במסגרת סיקור מיוחד של מה שנראה כאחת הטרגדיות הקשות ביותר שאירעו במדינה. בין היתר מתפרסמים בשעות האחרונות קטעי וידאו שהספיקו הצעירים והצעירות במועדון לצלם בטלפונים הסלולריים שלהם – באותן שניות של בהלה.

"כאשר הגענו למקום, זה היה נראה כמו גיהינום, משהו שלא ראיתי מימי", סיפר מפקד מכבי האש של סנטה מאריה, מוזס פוקס. "היו הרבה גופות בשירותים. אנשים חשבו כנראה ששם הייתה יציאת החירום. שם, ללא אפשרות לצאת, הם נחנקו או נשרפו". הוא סיפר כי עשרות נהרגו במהומה שנוצרה במועדון. "אנשים הלכו אחד על השני, וכך נפצעו ונהרגו הרבה אנשים". לדבריו, המקום "ללא ספק הכיל יותר אנשים מהמותר".

"נעשה הכל כדי לעזור ברגע קשה ועצוב זה"

מרכז הספורט העירוני של סנטה מריה הפך לחדר מתים ענקי, שם רוכזו מאות ההרוגים, ושם גם נערכת מלאכת זיהוי הקורבנות. עד כה הובאו לשם 232 גופות, ו-148 נוספים מאושפזים בבתי החולים. קרובי משפחה רבים השתרכו בתור ארוך כדי להיכנס לאולם ולאתר את יקיריהם. נשיאת ברזיל, דילמה רוסף, ששהתה בצ'ילה בזמן השריפה, הגיעה בחזרה לארצה נוכח האסון. "הוריתי לכל השרים לעזור ולבדוק כיצד אפשר לסייע", אמרה רוסף בעיניים דומעות בהגיעה לסנטה מריה. "לא נחסוך בעזרה: מסוקים, רופאים, אבטחה, הכל. נעשה הכל כדי לעזור ברגע קשה ועצוב זה".

ראש העיר, סיזר שרימר, סיפר כי עירו הייתה למוקד משיכה לצעירים רבים, שכן יש בה 11 אוניברסיטאות ו-35 אלף סטודנטים. "רוב ההרוגים בגילאי 22-18", סיפר בצער. "כולם עובדים כדי להבין מה קרה, וכיצד לעזור למי שאפשר". שרימר הכריז על 30 ימי אבל נוכח האסון. בברזיל ממשיכים, כאמור, לחקור את האסון, שככל הנראה התרחש בגלל הזיקוק שהודלק על הבמה. אחד מחברי הלהקה שהופיעה נספה גם הוא. אף שנגד המקום הועלו תלונות רבות, בעלי המקום עדיין לא התייצבו למסור עדות במשטרה.

אסון במועדון בברזיל בסנטה מריה, ינואר 2013. רויטרס
קשה להתמודד עם האסון. סנטה מריה, היום שאחרי/רויטרס

מפקד המשטרה של מדינת ריו גראנדה דו סול, רנולפו ויירה ג'וניור אמר אתמול בתדריך שקיים כי 800 חוגגים היו במועדון בזמן שפרצה האש. כ-500 בלבד הצליחו להימלט ולהינצל. לדבריו כ-90% מההרוגים נחנקו או נרמסו, ורק עשירית נספו כתוצאה מהשריפה. יצוין כי האסון החמור ביותר מסוג זה שידעה ברזיל התרחש ב-1961, אז נהרגו 503 בני אדם בשריפה של קרקס בעיר ריו דה ז'ניירו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully