וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נמצאה פעילות מוחית משמעותית אצל אריאל שרון"

רמי שני

27.1.2013 / 16:31

מבדיקות ההדמיה שנערכו לראש הממשלה לשעבר התגלו נתונים מפתיעים: שרון הגיב למגע, לקולו של בנו ואף לתמונות של בני משפחתו. "זה מעיד על קיומו של עיבוד מידע חושי במוחו"

אחרי 7 שנים בתרדמת: "נמצאה פעילות מוחית משמעותית של אריאל שרון בכל אחת מהבדיקות שנערכו ובאזורים מוחיים מתאימים", אלו התוצאות המפתיעות שהתקבלו בבדיקות שנערכו בסוף השבוע לראש הממשלה לשעבר במרכז הרפואי סורוקה שבבאר שבע. תוצאות אלו מעידות על קיומו של עיבוד מידע חושי במוחו של שרון.

ביום חמישי בערב הועבר שרון בן ה-85 מבית החולים שיבא בתל השומר, שם הוא שוהה מאז השבץ שבו לקה, למרכז הרפואי בסורוקה. צוות חוקרים ומומחים מתחום מדעי המוח מאוניברסיטת בן-גוריון שבנגב וממכון הדימות שסורוקה, בדק את שרון – השרוי בתרדמת מאז 2006, בעזרת הדמיה מוחית תפקודית (fMRI). במהלך הסריקה, שנמשכה כשעתיים, הציגו החוקרים לשרון תמונות של בני משפחתו, השמיעו לו את קולו של בנו גלעד, כמו גם הפעילו גירוי באמצעות מגע. כל זה נעשה כדי להעריך האם ובאיזו מידה מוחו של שרון מגיב לגירויים חיצוניים. החוקרים מצאו כי אכן קיימת פעילות במוחו של ראש הממשלה לשעבר, וברמה גבוהה.

אריאל שרון בכותל המערבי יום לאחר בחירותו לראש ממשלת ישראל - ינואר 2001. GettyImages
אריאל שרון בימים טובים יותר/GettyImages

בהמשך, נערכו מספר בדיקות שמטרתן לאמוד את רמת המודעות של שרון לסביבה. למרות הימצאותן של מספר עדויות מעודדות בתחום זה, הן עדיין חלשות בכדי להסיק מסקנה ברורה בנושא. פרופ' מרטין מונטי מהמחלקות לפסיכולוגיה ונוירוכירורגיה באוניברסיטת UCLA שהשתתף בבדיקות ציין ש"מידע מהסביבה החיצונית מגיע לאזורים מוחיים מתאימים במוחו של שרון. עם זאת, העדויות אינן חד-משמעיות לגבי המידה שבה מר שרון מודע לסביבתו".

ד"ר צבי גנאל, ממרכז זלוטובסקי למדעי העצב, שיזם את הפרויקט, הדגיש את רצון משפחתו של שרון להשתמש בטכניקות שנרכשו במהלך העשייה המחקרית כמנוף למחקר עתידי וככלי שישמש בעתיד משפחות אחרות שיקיריהן שרויים במצב דומה. יו"ר המרכז למדעי העצב, פרופ' אלון פרידמן העיד כי "ישנה חשיבות לכך שטכניקות אלו תהינה זמינות בישראל לחולים רבים המוגדרים כנמצאים במצב תרדמת. ידע לגבי סוג הגריה החושית המגיע למוח חיוני למשפחות ולצוות הרפואי התומך כדי להיטיב את אופן התקשורת עם החולים".

אריאל שרון מוקף מאבטחים בזמן כנס בחירות בחולון - פברואר 2001. GettyImages
אריאל שרון בימיו כראש הממשלה/GettyImages

מכשיר ה-MRI החדשני שעמו נערכה הבדיקה נרכש לאחרונה על מנת לאפשר גילוי מעמיק לפעילות מוחית ועלותו נאמדה בשלושה מיליון דולר. מדובר במערכת דיגיטלית מובילה בתחומה בארץ ובעולם שמבוססת על טכנולוגיה חדשה המאפשרת המרה מיידית של האות האנלוגי שהגוף משדר למידע דיגיטלי. הודות לטכנולוגיה זו מתאפשר שיפור משמעותי באיכות התמונה ובמהירות הסריקה בהשוואה למערכות MRI אנלוגיות.

מנהל מכון הדימות בסורוקה, ד"ר אילן שלף אמר כי הבדיקה הזו מביאה לידי ביטוי מאמץ רב ושיתוף פעולה של שנים בין אוניברסיטת בן-גוריון לבין בית החולים סורוקה. "ללא ספק לא היינו יכולים להגיע לרמה הנדרשת לביצוע בדיקה זו ללא הרכש המשותף של האוניברסיטה ובית החולים".

מבית החולים שיבא נמסר בתגובה כי "שרון לא אובחן מעולם כסובל מתרדמת. אבחנתו הייתה ונשארה כל הזמן כרמת הכרה נמוכה (Minimal consciousness). במהלך 6 השנים במערך השיקומי בשיבא, מגיב שרון לגירויי קול וראייה ומסוגל להשיב באופן לא עקבי בתנועות עיניים ובתנועת אצבע. מצבו זה נותר ללא שינוי גם בשנה האחרונה. בדיקת ה-fmri אותה התבקשנו לבצע על-ידי בני משפחתו מחזקת את האבחנה הקלינית של רופאי שיבא. הבדיקה האמורה מבוצעת באופן רוטיני בשיבא במכשיר mri 3 טסלה מתקדם של חברה מסחרית אחרת מאשר בהודעות שהופצו בתקשורת".

במשפחת שרון העדיפו שלא להתייחס לדברים.

השתתפה בהכנת הידיעה: טל שלו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully