וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התיק נגד אריאל שרון נסגר, אך "חשד כבד" נשאר

גלעד גרוסמן

16.1.2013 / 19:10

לפני שבועיים הודיעה הפרקליטות על סגירת התיק נגד ראש הממשלה לשעבר בפרשת השוחד, והיום נחשפו הנימוקים: את שרון לא ניתן היה לחקור בשל מצבו, והתיק לא עמד ברף הרשעה

פרשת "סיריל קרן" הותירה חשד כבד נגד חלק מהחשודים, אך היא לא עומדת ברף הנדרש כדי להשיג הרשעה – כך קבע פרקליט המדינה, משה לדור, בנימוקים שהובילו לסגירת תיק החקירה נגד ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, ונגד בניו גלעד ועמרי, אשר הותרו לפרסום היום.

אריאל שרון מוקף מאבטחים בזמן כנס בחירות בחולון - פברואר 2001. GettyImages
הותיר חשד כבד. שרון/GettyImages

הפרשה החלה בפריימריז לליכוד ב-1999, בהן נבחר שרון יו"ר המפלגה. דו"ח שחיבר מבקר המדינה הוביל לחקירת משטרה לגבי מימון אותן בחירות. לאחר שהודיע היועץ המשפטי לממשלה על הפתיחה בחקירה, החזיר שרון 4.7 מיליון שקלים לחברת אננקס מחקרים, אותם קיבל כתרומה. החקירה הזאת הובילה לכתב אישום נגד בנו של שרון, עמרי, בגין עבירות מימון מפלגות. הוא הורשע בסופו של דבר ונידון לתשעה חודשי מאסר בפועל, ותשעה נוספים על תנאי.

במקביל, העלתה החקירה חשדות נוספים נגד שרון ובנו השני גלעד בארבע פרשות - מימון הבחירות המקדימות בסוף שנת 2000; מימון הבחירות הישירות לראשות ממשלה ב-2001; פרשת "סיריל קרן", שבה עלה חשד ששרון החזיר את הכספים לאננקס מחקרים באמצעות כספים שקיבל מגלעד, ושעל פי החשד היו חלק משלושה מיליון דולר שקיבל שרון הבן מאיש העסקים האוסטרי מרטין שלאף, באמצעות קרן ששימש כאיש קש. אותם כספים, הועברו על פי החשד ככספי שוחד לשרון. הפרשה הרביעית העלתה חשד שגלעד שרון קיבל זכויות בפרויקט נדל"ן גדול בקנדה במטרה לשחד את אביו.

החקירה המשטרתית בפרשות השונות נמשכה קרוב לעשר שנים, ובסיומה המליצה המשטרה להגיש כתב אישום נגד גלעד ועמרי שרון בגין תיווך לשוחד, ולהגיש כתב אישום נגד איש העסקים רון לאודר בגין מתן שוחד. כנגד אריאל שרון לא גובשה המלצה בשל מצבו הרפואי והעובדה כי לא נחקר בפרשה. המלצת המשטרה היתה מסוייגת ונקבע כי מדובר ב"תשתית ראייתית גבולית". חומר החקירה הועבר לפרקליטות בספטמבר 2011, ולפני כשבועיים הודיעה הפרקליטות על סגירת התיקים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כתב אישום על תיווך לשוחד. גלעד שרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

היום פרסם פרקליט המדינה את הנימוקים שהובילו לסגירת התיק. הסיבה העיקרית שלא הוגש כתב אישום בפרשה היא חוסר היכולת להוכיח שמקור הכסף שהועבר לגלעד שרון הוא אכן שלאף. בפרקליטות מכנים זאת "החוליה החסרה בשרשרת". כמו כן, הם מציינים כסיבות שהובילו לסגירת התיק את העובדה שלא היה ניתן לחקור את שרון המצוי בתרדמת, את כך שעדים רבים שמרו על זכות השתיקה או סירבו לשתף פעולה עם המשטרה וכן את הימשכות הפרשה. גם במקרה זה, כמו בתיק נגד שר החוץ לשעבר אביגדור ליברמן, בפרקליטות ובמשטרה לא לוקחים אחריות על הימשכות ההליכים.

למרות סגירת התיק, החקירה המשטרתית העלתה ממצאים קשים נגד משפחת שרון. לטענת הפרקליטות, חקירת המשטרה גילתה שמאות אלפי דולרים נאספו לצורך הפריימריז בליכוד בשנת 2000 (שבוטלו ברגע האחרון) ולבחירות לראשות המדינה ב-2001, וזאת "בהסתר" ובנוסף למימון הרשמי של הליכוד. בהתייחסות לכספים אלה שולחים בפרקליטות "עקיצה" לכיוונו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, וכותבים כי לא מדובר בכספים ש"התנדפו" ללא תיעוד, אלא בכספים שאכן שימשו למערכת בחירות ספציפית. בפרקליטות החליטו שלא להגיש כתבי אישום בפרשה זו בשל העובדה שלא ניתן לבודד בין כספים שהוצאו לטובת שרון ובין כספים שהוצאו לטובת הליכוד, בשל הסמיכות בין הבחירות הכלליות למועד שבו היה אמור להתקיים הפריימריז בליכוד.

באשר לפרשת סיריל קרל, כותב לדור כי חקירת המשטרה העלתה מספר גרסאות סותרות בנוגע למקור הכספים, גרסאות שלטענתו "רחוקות מלשכנע או מלספק הסבר סביר" למקור הכסף ולכך שהועבר לגלעד שרון. אולם, בפרקליטות החליטו "לא בלב קל" לסגור את התיק. בנימוקים הוסבר כי קרן הוא חבר קרוב של אריאל שרון עשרות שנים, ולא היה לו אינטרס כלכלי בישראל. לכן, אם אכן הוא מקור הכסף, לא נמצא לכך מניע שיכול להעיד על מתן שוחד. כמו כן, שרון אמר כי מי שטיפל בהחזר ההלוואה היה גלעד, והוא לא ידע מה מקור הכסף. לא ניתן לבחון את הדברים בשל מצבו הבריאותי של ראש הממשלה לשעבר.

כנס במלאות עשור לחוק איסור הלבנת הון, נובמבר 2012. יותם רונן
פרסם את נימוקיו. לדור/יותם רונן

בפרקליטות הוסיפו שגרסתו של קרן, לפיה כלל לא ידע למה גלעד שרון ביקש ממנו את הכסף, אינה מציאותית וכי לא ייתכן שלא היה מודע לכך שחברו נקלע לקושי כספי גדול. כמו כן, קרן נאלץ לקחת הלוואה בשביל להעביר את הכסף. בנוסף, בפרקליטות התקשו לקבל את הטענה של בני משפחת שרון, שהתגוררו יחד בחוות השקמים, על ההפרדה המוחלטת ביניהם בנושאים עסקיים. למרות זאת, לא נמצא בסיס ראייתי לכך שקרן ביקש לשחד את שרון.

לגבי מרטין שלאף, נחקר חשד כי הוא עמד מאחורי הקרן שמימנה את ההלוואה שהעביר קרן. אולם, בית המשפט באוסטריה לא אפשר לחקור את הקרן או את שלאף, שלא התייצב לחקירה. וכך, למרות שלשלאף היו אינטרסים כלכליים בישראל, לא נמצאה הוכחה לכך שהוא עד מאחורי העברת הכספים. על הטענה ששרון הבן קיבל שלושה מיליון דולר עבור ייעוץ ברוסיה אומרים בפרקליטות כי הדבר אינו מסתדר "עם נסיון החיים וההגיון העסקי", אולם לא נמצאו הוכחות מספקות להגשת כתב אישום. אולם, בפרקליטות העבירו חלק מהתיק לרשות המסים, כדי שיבדקו האם יש מקום לפתוח בחקירה נגד גלעד שרון.

הפרשה האחרונה שנבדקה היא החשד שגלעד שרון קיבל במתנה זכויות בנכסים בשווי 17 מיליון דולר בקנדה כשוחד לאביו. אולם, מכיוון שלא נמצאו הוכחות לכך ששרון האב היה מודע לעסקת הנדל"ן, יש קושי להוכיח שבנו שימש כמתווך בעסקת שוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully