וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה הקטנטנה שהצילה מאות יהודים בשואה

רק כעת מתגלה סיפורה של סן מרינו, רפובליקה עצמאית בשטח איטליה, שקלטה יהודים רבים במהלך מלחמת העולם השנייה. ניצול שואה: "לא יודע איפה הייתי לולא ההגנה שקיבלנו כאן"

למעלה מ-65 שנה אחרי מלחמת העולם השנייה נחשף מידע חדש על הצלת יהודים במדינות אירופה בזמן המלחמה. המידע, שחשף באחרונה עיתונאי חוקר ברפובליקת סן מרינו השוכנת בשטח איטליה, מעלה כי הרפובליקה, שהייתה תחת שלטון פשיסטי באותן שנים, קלטה מאות יהודים והנפיקה להם מסמכים, במטרה להצילם מידי הנאצים. היום (ראשון), יום השואה הבינלאומי, ייערך בסן מרינו כנס בו יוצגו גילויים חדשים על אודות פעילות ראשי השלטון ברפובליקה בימי מלחמת העולם השנייה, שנתנו מחסה ליהודים הרדופים.

"המדינה הקטנטנה שדגלה מורכב משלושה מגדלים על הר, ומילולית חרתה על דגלה את המילה Libertas (חירות), העניקה חירות למאות יהודים שראו את האור המנצנץ על ההר הנישא במרכז המדינה, כשמסביב סגרו הגרמנים על היבשת ופגעו בכל הסייענים ליהודים", אומר יוסף גרשון, אזרח ישראלי המכהן כשגריר עולמי של סן מרינו. "מדובר בסיפור שהוחבא והוצנע למעלה מ-60 שנה ועכשיו מפורסם ומדובר כאן מכל מקום במקור לגאווה מקומית. הסן מרינזים קלטו עשרות אלפי פליטים, אך עתה מתברר כי מאות מהם היו יהודים, שנקלטו תוך סיכון אישי של המנהיגים וכללי של הרפובליקה הקטנה שפעלה על אף איומי הגרמנים".

סן מרינו חגגה בספטמבר 1712 שנות עצמאות. מסוף שנות ה-20 ועד שנת 1943 נשלטה הרפובליקה על ידי מפלגה פשיסטית, שנחשבה תוקפנית יותר אף ממשטרים פשיסטים במדינות אחרות. מחקר שערך העיתונאי האיטלקי ג'וזפה מארזי בשיתוף ד"ר דיויד בגנרסי מאוניברסיטת בולוניה והתבסס על עדויות ניצולים, מסמכים וצילומים, מעלה כי ההנהגה דווקא פתחה את הגבול בפני מאות יהודים שהגיעו למקום, והצילה אותה באמצעות הנפקת מסמכים וקליטתם המלאה לתוך הרפובליקה. עד כה זוהו 70 יהודים שזכו ליד המושטת של סן מרינו ובימים אלו עובדים במדינה הקטנה על זיהוי מאות אנשים נוספים.

"לקחו סיכון אדיר כששיקרו לגרמנים"

"הסן מרינזים לקחו סיכון אדיר כששיקרו לגרמנים, שכנראה חשדו במתרחש, וגם כשנשאלו על אודות יהודים ספציפיים טענו שאינם יודעים על מה מדובר בעוד שחלקם משכירים דירות ליהודים הללו", הסביר גרשון. אדוארדו גרינברג, ניצול שואה בן 77, היה בין היהודים שנקלטו בסן מרינו, אליה הגיע עם אמו רג'ינה וסבתו אנה פינקרט. גרינברג היה בן 5 כשהגיע לסן מרינו בה גדל כל חייו. "חייבים לשתף ולהעביר את הסיפור הזה הלאה, אני לא יודע איפה אני הייתי היום ויהודים רבים אחרים לולא ההגנה שקיבלנו כאן", סיפר. "לאורך השנים הזיכרון דהה אבל עד היום אני זוכר בבירור אנשים טובים שעזרו לנו ודאגו לנו כאן בסן מרינו".

את התשובה לשאלה מדוע שמרו הסן מרינזים את הסיפור בסוד כל השנים, תולה גרשון באופיים ותרבותם השונים מהמוכר. "הסוד הזה נבע מהחלטה שמבוססת על מנטליות סן מרינזית שדוגלת ב'הכל בצנוע'", מסביר גרשון ומציע הסבר נוסף. "השלטון הפשיסטי, שנודע כשלטון אכזרי וקשה פעל באותם חמש שנים של המלחמה להצלת יהודים. כשנפל השלטון תפסה מפלגה אחרת את מקומו באופן דמוקרטי והתקשתה להתמודד ולהסביר את פעולות קודמיהם, שככל הידוע היו אכזריים, אך מסתבר שלא כך היו פני הדברים ובמקום להתמודד עם הסברים העדיפו לקבור את הסיפור".

ממצאי המחקר של מארזי, שארך 11 שנה, פורסמו באחרונה בספר "דרך הוורד". גרשון פנה בשבוע שעבר ליו"ר רשות יד ושם, אבנר שלו, במטרה לפרסם את הספר גם בעזרת הרשות, אולם טרם נענה. "היום," מבהיר גרשון, "איש מסן מרינו לא מבקש דבר מיד ושם ולא מישראל. איש לא רוצה תואר חסיד אומות עולם. מדובר בסיפור מדהים ואנחנו רק מבקשים לפרסם אותו בשם אותם יהודים. יש כאן אמת היסטורית שידידה קטנה של ישראל חושפת ואני כנציג של המדינה וכאיש קשר לישראל מבקש להכיר בכך בתקווה שזה יחזק את הקשר עם הרפובליקה, שאמנם היא מדינה קטנטנה, אך כשנדרש היה להפגין אופי תושביה עשו זאת בצורה מעוררת השתאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully