וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלך ירדן עבדאללה: "הזמן לפתרון מדיני אוזל"

טל שלו

26.1.2013 / 0:05

בדברים שנשא בכנס הכלכלי בדאבוס הזהיר עבדאללה כי "רעיון שתי המדינות לא ישרוד מעבר לכהונת אובמה". מוקדם יותר דן עם הנשיא פרס בנוגע לחידוש המגעים לאחר הרכבת הממשלה

צילום: לע"מ, עריכה: מיכאל ברגמן

(ראיון עם הנשיא פרס בדאבוס, חמישי)

"הזמן אוזל במהירות בכל הנוגע לפתרון שתי מדינות לשני עמים. למעשה, יש רק ארבע שנים. רעיון שתי המדינות לא ישרוד מעבר לכהונת הנשיא ברק אובמה" – כך אמר אמש (שישי) מלך ירדן עבדאללה השני בדברים שנשא בכנס הכלכלי העולמי בדאבוס שבשוויץ, זמן קצר לאחר שנועד עם נשיא המדינה שמעון פרס.

עבדאללה, שכבר הודיע כי בכוונתו להניע מחדש יוזמת שלום אזורית בחודש הבא, אמר כי זהו הזמן לנקוט פעולה במזרח התיכון. הוא פנה לנשיא ארצות הברית ברק אובמה ואמר: "אדוני הנשיא, זהו הזמן להתערב בתהליך השלום הפלסטיני-ישראלי". בדברים שנשא ציין כי שורה של מנהיגים, בין היתר מצרפת, גרמניה ובריטניה, מתכוונים להגיע בחודשים הקרובים לארצות הברית במטרה לשכנע את אובמה להתערב בתהליך השלום במזרח התיכון. מלך ירדן שלל פתרון של מדינה אחת בין הים לירדן וטען כי הדבר יפגע בביטחונה של ישראל. "זו תהיה דמוקרטיה או מדינה אפרטהייד?", שאל, והסביר כי היהודים יהוו מיעוט במדינה כזאת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דנו בניסיון לחדש את המו"ו עם הפלסטינים לאחר הרכבת המממשלה בישראל. פרס ועבדאללה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוקדם יותר אמש נועד נשיא המדינה שמעון פרס עם עבדאללה. השניים שוחחו על הדרכים לקידום תהליך השלום באזור והניסיון לחדש את המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים אחרי הרכבת הממשלה החדשה.

ביום חמישי בערב קיים פרס פגישת עבודה עם מזכ"ל הסוכנות לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו, ודן עמו במאמצים למנוע מאירן להשיג נשק גרעיני. פרס הודה לאמאנו על שיתוף הפעולה ואמר כי "אני יודע כי אתה משקיע מאמץ אדיר ונוהג ביושרה ובתבונה על מנת להפוך את העולם למקום טוב יותר". אמאנו אמר בתגובה: "אדוני הנשיא, זהו כבוד עצום עבורי לפגוש אותך. אני עושה כמיטב יכולתי לממש את האחריות שניתנה לי". פרס התייחס בפגישה גם לסנקציות הכלכליות אשר מפעילה הקהילה הבינלאומית נגד אירן: "איני יודע לצפות את כיצד ישתנו הדברים באירן. אירן היא איום רציני, ועליה להבין כי העולם הוא רציני בכוונותיו וכי כל האופציות מונחות על השולחן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנשיא פרס ומזכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אמאנו/מערכת וואלה!, צילום מסך

"המדיניות של הנשיא ברק אובמה היא הנכונה וצריך לדבוק בה, הסנקציות מתחילות להשפיע וזה מחליש את האירנים", אמר הנשיא פרס בראיון שהעניק בוועידה הכלכלית בדאבוס. פרס, שצפוי לשוב משוויץ בתחילת השבוע, שיבח את הנשיא האמריקאי ואמר כי "גישתו אומרת שצריך להפעיל לחץ כלכלי ופוליטי ולא לירות מיד". "ככל שהלחץ יגבר - יגבר הסיכוי למשא ומתן מצד האירנים", אמר הנשיא.

"ארצות הברית לא רוצה ללכת על זה לבדה, היא מנסה לגייס את רוסיה וסין. לא נוכל להשלים עם מציאות שבה אירן משיגה נשק גרעיני וממשיכה לחמש את חיזבאללה וחמאס. אי אפשר להמשיך כך, לא אנחנו", אמר הנשיא. עם שובו ארצה יחלו ראשי המפלגות להגיע להתייעצויות עמו, טרם יחליט הנשיא על מי להטיל את הרכבת הממשלה הבאה. "עד שתורכב ממשלה אני צריך לשבת ולשלוט בפי, שזה קשה מאוד", אמר בהלצה. לדבריו, עד אשר תקום הממשלה הבאה, שתכלול מפלגות שונות, לא ניתן יהיה לדעת לאיזה כיוון תלך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully