וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רקטה לת"א והתנקשות בגנץ - מזימות "המחבלים הבדואים"

רמי שני

20.1.2013 / 20:11

ברשות חוליית הטרור מהדרום נמצאו מטענים, שהורכבו בעזרת אמצעי לחימה שסיפק להם חייל צה"ל. הנאשם המרכזי אף הרכיב רקטה שיועדה למרכז הארץ, ותכנן לפגוע ברמטכ"ל

ניסיון לשגר רקטה שיועדה לפגוע בתל אביב, הרכבת מטעני חבלה נגד אזרחים בבאר שבע, ושיתוף פעולה עם חייל צה"ל – כך פעלה חוליית הטרור שדבר מעצרה הותר (ראשון) היום לפרסום. בסוף החודש שעבר, ואחרי מעקב ממושך, עצרו שירות הביטחון הכללי ומשטרת הנגב, שני ישראלים תושבים הפזורה בנגב שתכננו שורת פיגועים בישראל, בהם פיגוע התאבדות בתחנה המרכזית בבירת הנגב, והתנקשות ברמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ – זאת על מנת "להוכיח לאחיהם הפלסטינים בעזה, שהבדואים לא שכחו אותם".

שני אחים ערבים ישראלים בדואים הודו בחקירתם בכוונה לבצע פיגועים בישראל. משרד הביטחון
מחמוד וסאמח אבו קווידר, הנאשים בתכנון פיגועים/משרד הביטחון

ההתחקות אחרי החוליה, שבראשה על פי כתב האישום מחמוד אבו קווידר בן ה-24, החלה ברשת הפייסבוק. מהחקירה עלה כי הוא גלש באתרים של ארגוני טרור, בהם של חיזבאללה, של החמאס ושל הג'יהאד האיסלמי ואסף מידע על ייצור אמצעי לחימה ביתיים. "עקבנו אחריו באמצעות התבטאויותיו בפייסבוק ודרך שיחותיו עם גורמים שונים בעולם הערבי", סיפר רב-נגד מוטי עשור, מאגף חקירות ומודיעין במשטרת לכיש. המעקב הוביל ללכידת שאר חברי ההתארגנות, אחיו הצעיר של אבו קווידר, סמאח בן ה-22, חייל יהודי בשירות סדיר מהעיר שדרות ותושב באר שבע.

פיצוץ רקטת גראד בבאר שבע, מרץ 2012. חטיבת דובר המשטרה
סיפק למחבלים בעזה מידע אודות הנפילות בבאר שבע במהלך מבצע עמוד ענן/חטיבת דובר המשטרה

עוד לפני המעצר, אספו החוקרים מידע רב על תנועותיו ופעילותו של אבו קווידר שפרס על גבי הרשת את כוונותיו החבלניות. בין היתר הוא הוסיף בדף שלו בפייסבוק את הכינוי 'ג'יהאד'. "הוא שוחח עם תושבת ירדן והתרברב בפניה כי הוא לוחם תנועות ההתנגדות", סיפר רנ"ג עשור. במקביל, הוא צירף תמונות של כלי נשק שונים והכריז על ספירה לאחור, לקראת ביצוע מעשי אלימות חמורים. לחוקרים התברר כי במהלך מבצע עמוד ענן, הוא התכתב עם חברו מעזה ודיווח לו על מקום נפילת טילים בבאר שבע.

אחד הנאשמים נפצע במהלך הניסויים מפיצוץ מטען

על מנת להוציא לפועל את כוונותיו לבצע פיגועים, רכש מחמוד יחד עם אחיו את החומרים הנדרשים להכנת מטעני צינור: צינורות מתכת, פקקי ברזל, פתיל נפיץ, זיקוקים ועוד. עלה בידם להכין מספר רב של מטעני צינור קטנים, והם אף ביצעו בחודשים נובמבר ודצמבר כמה ניסויים סמוך לביתם כדי לבדוק מה ייגרם מהפיצוץ. במהלך הניסויים, כך נטען, נפצע קלות סאמח מפיצוץ אחד המטענים. בין היתר, כך לפי האישום, התכוונו החשודים להגדיל ולעשות - ולהפעיל מכונית תופת סמוך למשרדיה של חברת מירס בבאר שבע, לפגוע באתר של רכבת ישראל ואף לפוצץ את התחנה מרכזית בעיר. השניים אף תכננו לבצע פיגוע תופת סמוך לגדר הגבול עם מצרים, בעת ביקורם של הרמטכ"ל בני גנץ ומפקד פיקוד הדרום האלוף טל רוסו באזור.

באמצע החודש שעבר, אחרי שנאספו די ראיות, נעצר ראש החוליה ובהמשך נעצרו גם אחיו ושני הישראלים שהיו מעורבים בפעילות. לדברי רנ"ג עשור, החייל שבשירות סדיר בצבא, סייע לשני האחים לגנוב נשק ותחמושת מהבסיס בו הוא שירת. האזרח סייע במאמצים להשיג כלי נשק נוספים על ידי חדירה לבסיס צבאי.

רכבת ישראל בתחנה. שלומי גבאי
"לבצע מעשי לחימה נגד היהודים". רכבת ישראל הייתה גם ברשימת היעדים/שלומי גבאי

לאחר המעצר, הוביל אבו קווידר את חוקריו אל מחסן של דודו, בו הוסתרו האמצעים שהצליח להשיג: "היו שם חומרים לייצור אמצעי לחימה, רקטות ונשק שנגנב מהצבא", סיפר. במהלך חקירתו, הודה אבו קווידר כי פעל יחד עם אחיו על מנת להכין רקטות קסאם כדי לשגרן לעבר תל אביב. השניים אף ביצעו ניסוי מעשי ברקטה, שאותה ייצרו בהתאם להנחיות שמצאו ברשת האינטרנט. בפני החוקרים טענו כי רצו להראות שגם הם "יכולים לבצע מעשי לחימה נגד היהודים".

כתב האישום שהוגש היום נגד אבו קווידר מפרט את מעשיו לצורך ההצטיידות באמצעי לחימה ונשק ומייחס לו שלושה עשר סעיפים - בהם הוא מואשם באיום ברצח, עבירות נשק, עבירות סמים ועוד. פרקליטות המדינה, שהגישה את כתב האישום לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, ביקשה לעצור את אנשי הרשת עד תום ההליכים המשפטיים נגדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully