וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אימה באלג'יריה: הזוועות נחשפות, וגם סיפורי הגבורה

עובד אלג'יראי במתקן סיפר כי אחד הבריטים הוכרח באיומי אקדח לומר לחבריו לצאת מהמחבוא – ואז הוצא להורג. מהעדויות עולה כי העובדים המקומיים סייעו לחבריהם הזרים לברוח

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

ראש ממשלת בריטניה, דייויד קמרון, אישר היום (ראשון) כי שלושה בריטים שעבדו במפעל נהרגו במהלך מתקפת הטרור על מתקן הגז באלג'יריה, וכי גורלם של שלושה אזרחים בריטים נוספים עדיין לא ידוע. אחרי שהמשבר הגיע לקצו, הולכים ונחשפים פרטי הזוועה שבמהלכה נהרגו 23 בני ערובה ו-32 פעילי אל-קאעדה. מעדויות של ניצולי המתקפה עולה כי אחד העובדים שהוחזקו כבני ערובה, אזרח בריטי, אולץ תחת איומי אקדח לשכנע את חבריו לצאת ממקום המחבוא שלהם, ולאחר מכן הוצא להורג בעצמו. "הם איימו עליו", סיפר עובד אלג'יראי במקום, שצוטט ב"סאנדיי טיימס" הבריטי.

"הם איימו עליו עד שקרא לחבריו האנגלים ואמר להם 'צאו, צאו – הם לא הולכים להרוג אתכם. הם מחפשים את האמריקנים'. כמה דקות אחר כך הם פוצצו אותו", סיפר העובד. בין סיפורי האימה, היו גם סיפורים של אומץ בלתי רגיל שגילו עובדי המתקן המקומיים, אשר סייעו לעובדים הזרים להסתתר ואפשרו את בריחתם בכך שהעמידו פנים שמדובר באלג'יראים.

החיילים מצאו 15 גופות שרופות כפותות לכסאות

על פי עדויות של שורדי המתקפה, חלק מבני הערובה הוצאו להורג בידי הפעילים שהשתלטו על המקום בירייה בראשם או בגבם. אל אחרים הוצמדו מטעני חבלה, אותם ככל הנראה פוצצו השובים עם תחילת המבצע של צבא אלג'יריה. על פי דיווחים בכלי תקשורת בריטים, החיילים האלג'יראים שנכנסו למקום לאחר המבצע סיפרו כי מצאו 15 גופות שרופות של בני ערובה שנכפתו לכסאות.

עובדים בשדה גז באלג'יריה ששוחררו משבי פעילי אל-קאעדה, ינואר 2013. AP
במקומות שונים במתקן הגז הוטמנו מוקשים. בני ערובה ששוחררו/AP
עובדים בשדה גז באלג'יריה ששוחררו משבי פעילי אל-קאעדה, ינואר 2013. AP
אחד מניצולי המתקפה בבית החולים/AP

עד יפני תיאר כי ראה 10 גופות שרופות בבית חולים מקומי, ככל הנראה קרבנות השריפה שפרצה לאחר שמסוק של הכוחות האלג'יראים הפציץ את מתקן הגז. עובד בצוות בית החולים סיפר כי אל בית החולים הובאו לפחות חמש גופות של אנשים שנורו למוות. במקומות שונים במתקן הוטמנו מוקשי נפץ, אשר הפעילים איימו לפוצץ במהלך ארבעת ימי השתלטותם על המתקן, בניסיון למנוע את המתקפה הצבאית עליהם.

חקירת הטרוריסטים: נכנסו ללוב דרך ניז'ר ומשם לאלג'יריה

בתוך כך, העיתון האלג'יראי "א-שורוק" פרסם אתמול פרטים מחקירת שני הפעילים שביצעו את המתקפה ונעצרו, מהם עולה כי טרוריסטים של אל-קאעדה משבעה לאומים שונים עומדים מאחוריה. עוד נמסר כי יותר ממחצית הטרוריסטים היו טוניסאים ומצרים. גורמי ביטחון אלג'יראים מסרו כי 30 טרוריסטים ביצעו את החטיפה, 11 מהם טוניסאים, שבעה מצרים, חמישה ממאלי, שלושה אלג'יראים, שני קנדים, אחד מניז'ר ואחד ממאוריטניה.

איסלמיסטים השתלטו על שדה גז טבעי באלג'יריה הרגו 2  ושבו 41 16 בינואר 2013. רויטרס
אחד מהפעילים מסר את שמות כל הטרוריסטים שהשתתפו בפעולה במתקן הגז/רויטרס

על פי העיתון, אחד מבין שני הטרוריסטים סיפר בחקירתו כי הוא וחבריו התכוננו לפעולה על אדמת ניז'ר בפיקוח ובהכוונה של הטרוריסט מוכתר בלמוכתר. הוא ציין כי לצורך הפעולה גויסו 30 פעילים ו-3 משאיות המלאות בנשק, טילים ופגזים. לדבריו, הטרוריסטים נכנסו ללוב דרך ניז'ר, ומשם לאלג'יריה. עוד דווח כי הטרוריסט מסר בחקירתו את שמות כל הפעילים שהשתתפו בפעולה.

שרי ההגנה של ארה"ב ובריטניה דנו בטרור באלג'יריה. רויטרס
מסיבת העיתונאים של שרי ההגנה של ארה"ב ובריטניה, אמש/רויטרס

במסיבת עיתונאים משותפת עם שר ההגנה של ארה"ב, לאון פאנטה, בלונדון אמר אמש שר ההגנה הבריטי, פיליפ המונד, כי "אלו המחבלים שנושאים באחריות הבלעדית" וטען כי אובדן החיים הוא מחריד ולא מקובל. הוא הוסיף כי "אנו לוחצים על האלג'יראים לקבלת פרטים על המצב המדויק ומספר ההרוגים והאם ישנם כאלה שחולצו". שר הגנה האמריקאי, ליאון פנטה, אמר כי פרטים רבים נותרו עדיין לא ברורים, אך "אנו יודעים שאנשים נהרגו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully