וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המנהרה שנחשפה באשכול: ב"איכות" של ציר פילדלפי

18.1.2013 / 8:29

לוואלה! חדשות נודע כי המנהרה שנחשפה ליד גדר המערכת נבנתה ברמה גבוהה במיוחד, עם קירות מבטון. בצה"ל חוששים מ"ממקרה גלעד שליט שתיים". משרד הביטחון: "משקיעים משאבים"

המנהרה שנחשפה השבוע באזור המועצה האזורית אשכול, במרחק של מאות מטרים מגדר המערכת, הגבירה את החשש ממנהרות התקפיות נוספות שמטרתן להחדיר מחבלים לשטח מדינת ישראל לצורך ביצוע פיגועי מיקוח, חטיפה או חדירות ליישובים. לוואלה! חדשות נודע כי המנהרה – שנחשפה כתוצאה מהשיטפונות באזור – נבנתה ברמה גבוהה ביותר.

מנהרה נחשפה בגבול רצועת עזה. דובר צה"ל
המנהרה שנחשפה השבוע/דובר צה"ל

קצין בכיר שראה את המנהרה סיפר כי סריקות שביצעו בתוך המנהרה לוחמי יחידת יהל"ם מחיל ההנדסה, העלו כי ארגון חמאס בנה את המנהרה ברמת האיכות של המנהרות בציר פילדלפי, הכוללות קירות בטון וקורות חיזוק לשימור המנהרה לאורך זמן ורוחב מנהרה המאפשר מעבר של מספר מחבלים גדול. בפיקוד דרום מעריכים כי למרות שחיל האוויר תקף מנהרות במהלך מבצע "עמוד ענן", עדיין יש בשטח מנהרות שכפי הנראה לא נחשפו על ידי המודיעין הישראלי, כדוגמת זו שהתגלתה השבוע.

"הפועל רוצה את הכסף שלו"

בצה"ל נשמעת ביקורת על כך שסוגיית איתור המנהרות ברצועת עזה לא קיבלה עד היום את המשאבים המתאימים, למרות הניסיונות לרכוש טכנולוגיות מתקדמות שלא צלחו ב-20 השנים האחרונות. צה"ל ניסה מקדחים שונים וטכנולוגיה של גאופונים שלא הצליחו לאתר מנהרות. גורם ביטחוני שעסק בתחום המנהרות אמר כי "טווח הפעולה של חופרי המנהרות מעזה נע בין אפס לעשרות מטרים. ההגבלה היחידה שיש להם כוללת מי ים וגזים בעומקים שונים. נכון שהשקיעו בפרויקטים שונים המון כסף, אך לא מספיק. צריך למנות פרויקטור בכיר שירכז מוחות איכותיים. לא יכול להיות שהצליחו בתחום 'כיפת ברזל', ובתחום התת-קרקע לא מצליחים".

לדברי הגורם הביטחוני, הבעיה לא מטופלת כפי שטופלה בעיית הירי תלול המסלול מאחר שהיא לא מפריעה לשגרת החיים של האזרחים. "אם יחדרו מחבלים וייהרגו חיילים או אזרחים, אז זה יוגדר כאירוע נקודתי. אבל אם יהיה גלעד שליט שתיים, כל המדינה תיכנס לאירוע אסטרטגי שכולם יודעים איך נכנסים אליו – אך בהכרח איך יוצאים ממנו".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
שיגור טיל ממערכת כיפת ברזל באשדוד. 18 בנובמבר 2012. רויטרס
לא יכול להיות שהצליחו ב'כיפת ברזל', ובתחום התת-קרקע לא מצליחים". סוללה באשדוד במהלך "עמוד ענן"/רויטרס

קצין בפיקוד דרום שעוסק בתחום המנהרות הסביר בשיחה סגורה כי קיים חשש שבוני המנהרות יעברו מציר פילדלפי לבניית מנהרות בגדר המערכת, מאחר שהמצרים וישראל הרחיבו את הפעילות במעברי הגבול כרם שלום ורפיח. "הפועלים וקבלני המנהרות רוצים להתפרנס", הסביר הקצין, "מה זה משנה איפה הוא חופר? בשני המקומות (ציר פילדלפי או גבול ישראל-עזה, א.ב) זה נראה חשוך ואפל. הפועל רוצה את ה-40 שקל שלו ליום". יצוין כי בשבוע האחרון הגביל חמאס את פעילות המנהרות, לאחר שהשיטפון הגדול הביא לקריסת מנהרות ולשקיעת בתים וצירי תנועה באזור. כמו כן, 15 עובדי מנהרות עדיין נעדרים, והחיפושים אחריהם נמשכים במסגרת פעולות השיקום.

משרד הביטחון מסר בתגובה: "המשרד אכן משקיע משאבים ועושה ניסיונות ומאמצים רבים בתחום בשנים האחרונות, שבניגוד לנטען דווקא מביאים להצלחות בעת האחרונה. מטבע הדברים מדובר בפרטים רגישים, שלא ניתן להרחיב אודותיהם בתקשורת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully