וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה בשיחות סגורות: "נתניהו פחדן, מוביל להרס עצמי"

טל שלו

15.1.2013 / 10:17

שבוע לפני הבחירות מצטט הפרשן ג'פרי גולדברג, המקורב לבית הלבן, התבטאויות חריפות של נשיא ארה"ב נגד ראש הממשלה: "כשלאובמה נודע על הבנייה ב-E-1 הוא אפילו לא טרח לכעוס"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

"ישראל אינה יודעת מהם האינטרסים שלה" - כך אמר בשבועות האחרונים נשיא ארצות הברית ברק אובמה, בשיחות סגורות שציטט העיתונאי היהודי-אמריקני ג'פרי גולדברג, הנחשב אחד הפרשנים הפוליטיים המובילים בארה"ב. במאמר שפרסם אמש (שני) בסוכנות הידיעות בלומברג, מספק גולדברג, הנחשב למקורב לבית הלבן, הצצה לשיחות שניהל אובמה בעקבות ההחלטה על האצת הבנייה בהתנחלויות שהתקיימו בתגובה להכרה בפלסטין באו"ם בחודש נובמבר האחרון, ומספר על תסכול עמוק של הנשיא האמריקני ממדיניותו של נתניהו. "בנושא הפלסטיני, נראה שהנשיא רואה את ראש הממשלה כפחדן פוליטי, כמנהיג בלתי-מעורער שבכל זאת אינו מוכן להוביל או לבזבז הון פוליטי כדי לקדם פשרה", כותב גולדברג. לדבריו, אובמה סבור כי בכל הודעה על התנחלות חדשה, "נתניהו מוביל את ארצו בנתיב שמוביל לבידוד כמעט מוחלט".

הודעת ממשלת נתניהו על האצת הבנייה בהתנחלויות וקידום הליכי התכנון בשטח E-1 המחבר בין ירושלים למעלה אדומים, בתגובה לפנייה הפלסטינית לשדרוג מעמדה בעצרת הכללית של האו"ם, עוררה זעם בינלאומי נדיר בעוצמתו. שגרירי ישראל במדינות רבות בעולם זומנו במהרה לשיחות נזיפה בשל ההחלטה, וגם בממשל אובמה גינו את ההחלטה. ואולם, במאמרו מתייחס גולדברג דווקא לאדישות שהביע אובמה כלפי רצף האירועים. "כשלאובמה נודע על ההחלטה הישראלית הוא אפילו לא טרח לכעוס", כותב גולדברג". הוא סיפר לכמה אנשים שהוא כבר יודע לצפות להתנהגות כזו מצדו של נתניהו, והתרגל למדיניות ההרס העצמי של עמיתו הישראלי".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בפגישה בבית הלבן, פברואר 2012. רויטרס
אובמה ונתניהו בבית הלבן לפני כשנה/רויטרס

גולדברג שב על ההערכה הרווחת בקרב כמה מהפרשנים בוושינגטון, לפיה אובמה אינו מתכוון להשקיע מאמץ רב בהתנעת תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים, שכן הנשיא האמריקני "סבור כי שלטונו של אבו מאזן חלש, ומשוכנע שנתניהו שבוי בלובי של המתנחלים ואינו מתעניין כלל במחוות לקראת פיוס עם הפלסטינים. השקעה בתהליך השלום לא תהיה בהכרח שימוש חכם בזמנו". עם זאת, לדברי גולדברג, אובמה סבור כי אם ישראל "לא תתנתק מהפלסטינים בגדה המערבית, יום אחד העולם יחליט שהיא מתנהגת כמו מדינת אפרטהייד".

בטווח הקצר, כותב גולדברג, לתסכול של אובמה יש השלכות מוגבלות, שכן ארה"ב לא תקצץ בסיוע הביטחוני לישראל, והמאמץ לעצור את שאיפותיה הגרעיניות של אירן יימשך ללא קשר לתחושותיו של אובמה כלפי נתניהו. בטווח הארוך, מתריע הפרשן הבכיר כי "ההגנה הדיפלומטית של ארה"ב לישראל, בקרב מדינות אירופה ובאו"ם, עשויה לעבור בקרוב שינוי משמעותי". לדברי גולדברג, ישראל עשויה למצוא עצמה מבודדת בהצבעות בינלאומיות, ולא תזכה לגיבוי האמריקני האוטומטי כפי שקיבלה בהצבעה בעצרת הכללית של האו"ם בנובמבר או בהצבעות אחרות בשנים האחרונות. "לא אהיה מופתע אם בסופו של דבר אובמה יציע בפומבי את גרסתו לדרך שבה צריכה מדינה פלסטינית להיראות, ויאשר שהבירה שלה תהיה במזרח ירושלים", כותב גולדברג.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
אבו מאזן נואם בעצרת האו"ם ומבקש הכרה במדינה פלסטינית, 29 נובמבר 2012. AP
"אובמה סבור ששלטונו של אבו מאזן חלש". יו"ר הרשות בעצרת האו"ם/AP

לדברי גולדברג, "הדרישות של אובמה אינן בלתי-הגיוניות. ארה"ב רואה לגיטימיות בחששות בישראל מהתהפוכות בסוריה ומעליית האחים המוסלמיים במצרים, ואובמה יודע שפשרה טריטוריאלית רחבה באווירה כל כך לא יציבה אינה סבירה. אבל מה שאובמה רוצה זה שנתניהו יכיר בכך שמדיניות ההתנחלות הישראלית סוגרת על האפשרות של פתרון שתי המדינות, והוא רוצה שנתניהו יכיר בכך שפתרון שתי המדינות מייצג את הסיכוי הטוב ביותר לשימור ישראל כדמוקרטיה עם רוב יהודי. במלים אחרות, אובמה רוצה שנתניהו יפעל בהתאם לאינטרסים של ישראל". גולדברג מסיים ואומר כי "עד כה, אין כל סימן שהממשלה הישראלית מבינה טוב יותר את העולם שבו היא חיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully