וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר הכנסת: התפיסה של הייגל מדאיגה, לא מפחידה

טל שלו

8.1.2013 / 15:28

ריבלין הביע אמר כי הדאגה מעמדותיו המועמד לשר ההגנה אינה רק של ישראל ואינה קשורה לדעותיו האישיות. גורם מדיני בכיר: ההחלטות החשובות ממילא יתקבלו רק בסביבת הנשיא

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בזמן שבדרג המדיני הרשמי הבכיר בירושלים מנסים לשמור על שתיקה דיפלומטית בנוגע למינויו של שר ההגנה החדש צ?אק הייגל, יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין שב ומביע את דאגת ישראל מהמינוי, בעיקר נוכח עמדותיו של הייגל בנושא האירני.

ריבלין אמר כבר אתמול כי ישראל "מודאגת" מהמינוי ומהתבטאויותיו של הייגל, והיום שב והסביר כי "הדאגה איננה רק דאגה ישראלית, ואף אינה קשורה לעמדתו האישית של הייגל ביחס לישראל. מינויו לא משפיע על ישראל בלבד, אלא על מאזן הכוחות האסטרטגי העולמי". עם זאת, ריבלין הוסיף כי ?אדם אחד לא קובע מדיניות, ואין במינויו סכנה ליחסים האסטרטגיים בין ישראל לארה"ב. מערכת הביטחון של ישראל ושל העומדים בראשה יידעו לפתח דו-שיח חיובי ובונה עם הייגל ועם ראשי מערכת הביטחון האמריקנית".

הייגל, בראיון אמש: "אין ראיה לכך שאני אנטי-ישראלי"

ברק אובמה לוחץ את ידו של צ'אק הייגל לאחר ההכרזה על מינויו, ינואר 2013. AP
הייגל בטקס ההכרזה, אמש עם הנשיא ברק אובמה/AP

בשבועות האחרונים מנהלים גורמי ימין שמרני וגורמים פרו-ישראליים בוושינגטון מלחמת חורמה בניסיון לסכל את המינוי, נוכח התבטאויות עבר של הייגל כלפי הלובי היהודי, עמדותיו בסוגיה האירנית, ותמיכתו בניהול דיאלוג עם חמאס וחיזבאללה. אמש, עם ההודעה על המינוי, החל שלב חדש במלחמה, לקראת סדרת השימועים לאשרורו של הייגל כשר ההגנה בסנאט, שתתמקד בחלקה הגדול בעמדותיו כלפי ישראל והגרעין האירני, ותעלה לסדר היום את שאלת הידידות לישראל. מטחי החצים החדים ששוגרו לעברו של הייגל צפויים להתגבר, וכל התבטאות של בכיר ישראלי בנושא מיד תופסת כותרות בוויכוח הפנימי בוושינגטון.

הוויכוח הער שהתנהל בוושינגטון הגיע לירושלים, אך נלחש עד כה בעיקר בשיחות סגורות, פן ישראל - ובמיוחד לשכת ראש הממשלה - תיתפס כבוחשת בעניינים פוליטיים פנימיים בישראל. סגן שר החוץ, דני אילון, בירך אתמול בדיפלומטיות על המינוי ואמר כי הייגל "בהחלט מתייחס לישראל כבת ברית נאמנה וטבעית של ארצות הברית". ריבלין, שהיה מהיחידים שהגיבו בשמו, שוחח בנושא כבר אמש עם סוכנות הידיעות אי-פי, והבוקר פרסם הודעה בה הסביר כי ישראל מודאגת בשל עמדותיו האסטרטגיות של הייגל. "תפיסת ה'בדידות המזהרת' אותה משקף הייגל בעמדותיו משנה את האסטרטגיה האמריקנית בעולם, ולפיכך היא בעלת השפעה גם על ישראל", אמר ריבלין, "תפיסה זו צריכה להדאיג את ישראל אך לא להפחיד אותה. חשוב שישראל תדע להתמודד איתה ותהיה מסוגלת להבהיר את עוצמת הסכנות בעולם שהוא כפר גלובלי. לא ניתן לנתק את בטחון ארה"ב מביטחון המזה"ת ויציבותו, ואיומיה של אירן מהווים סכנה גם לארצות הברית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
יו"ר הכנסת ראובן רובי ריבלין בדיון במליאת הכנסת על פיזור הכנסת. עומר מירון
יו"ר הכנסת, ראובן/עומר מירון

בירושלים אכן קיים חשש מעמדותיו של הייגל בנושא האירני, ובפרט מהתנגדותו לתקיפה צבאית וקריאתו לניהול מו"מ ישיר עם משטר האייתולות. "יש לנו שאלות בנוגע לעמדות של הייגל בנושא האירני, שיובהרו מן הסתם באשרור בקונגרס?, אמר גורם מדיני בכיר לוואלה! חדשות. עם זאת, לדברי אותו הגורם, ההחלטות החשובות באמת בוושינגטון מתקבלות על ידי הנשיא ויועציו הקרובים, ואילו שר ההגנה הוא רק חבר בקבינט המייעץ. ?צריך לזכור שבארה?ב השרים בקבינט הם אנשי מילתו של הנשיא. ההכרעה בסופו של דבר היא של הנשיא - שהצהיר שהוא מחויב למניעת אירן גרעינית". לדברי הגורם, "היחסים האסטרטגיים בין ישראל וארה"ב לא תלויים באנשים, זה עמוק ומבוסס על אינטרסים עמוקים, ולא איש כזה או אחר ישנה את זה כי האינטרסים גדולים מזה".

הוויכוח על הייגל תופס שורה של בכירים ישראליים במהלך ביקורים בוושינגטון, שמוקדשים ברובם לנושא הגרעין האירני. שר הביטחון, אהוד ברק - שנחשב למיודד עם הייגל - ייצא מחר לביקור עבודה בן שלושה ימים בוושינגטון. שר האוצר, יובל שטייניץ, הגיע במקרה לביקור בן יומיים בארה"ב ולפגישות במשרד האוצר בבירה האמריקנית, בדיוק במקביל למינוי של הייגל. לפי דיווחים בארה"ב, שטייניץ העביר מסר לממשל אובמה לפיו ישראל סבורה שהגיע הזמן להציב אולטימטום למשטר האייתולות באירן. "האירנים צריכים עוד משהו בנוסף לסנקציות ולהצהרות, הם צריכים אולטימטום אמין ואיום אמין", אמר שטייניץ בתדרוך לכתבים שעשה בוושינגטון. ?כמובן שאנחנו מעדיפים פתרון דיפלומטי, אבל הסנקציות המשולבות עם המשא ומתן אינן יעילות. האירנים לא רוצים לוותר על תוכנית הגרעין שלהם, הם מנצלים את השיחות כדי להרוויח זמן ולהעשיר עוד אורנים?.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully