וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מותו של הגיבור הסודי שהציל אמריקאים באירן

ג'ון שירדאון, שדמותו הושמטה מהלהיט הקולנועי "ארגו", הסתיר בביתו אמריקנים שנמלטו מהשתלטות קיצוניים על השגרירות האמריקאית. "קראנו לו 'אבא גדול', הוא הפך למנהיג שלנו"

ג'ון שירדאון, דיפלומט קנדי לשעבר, שהגן על עובדי השגרירות האמריקאית שנמלטו מהשתלטות על השגרירות באירן בשנת 1979, מת השבוע והוא בן 88. שירדאון היה המזכיר הראשון בשגרירות הקנדית בטהרן בעת המהפכה האיסלמית ושיחק תפקיד מרכזי באירועים המתוארים בסרטו החדש של בן אפלק ואחד המועמדים המובילים לאוסקר, "ארגו", על אף שדמותו של שירדאון לא זכתה להנצחה בסרט.

ג'ון שירדאון, סגן שגריר קנדה באירן בימי המהפכה מת 6 בינואר 2012. רויטרס
"למה לקח לך כל כך הרבה זמן?", שירדאון/רויטרס

כמעט שבוע לאחר השתלטות קיצוניים אירנים חמושים על שגרירות ארצות הברית בטהרן ב-4 בנובמבר 1979, אז נלקחו כ-52 אמריקנים כבני ערובה ושחרורם הותנה בהסגרת השאה המודח שקיבל מקלט בארצות הברית, קיבל הדיפלומט הקנדי שיחת טלפון מאחד מששת האמריקנים שהצליחו לחמוק וביקש את עזרתו. "למה לקח לך כל כך הרבה זמן?", אמר להם שירדאון, כפי שסיפרה אשתו. 52 בני הערובה האמריקנים הוחזקו במשך 444 ימים.

לאחר שיחת הטלפון לא היסס שירדאון ונתן מקלט לארבעה מתוך ששת האמריקאים בביתו בטהרן. בבית השגריר הקנדי הסתתרו שני האמריקאים הנוספים, על אף שבסרט "ארגו" מתואר כי השגריר לקח לביתו את כל בני הערובה. "זה היה אנוכי אם לא היינו עושים זאת", סיפרה אשתו של שירדאון לסוכנות הידיעות AP. "לא היו מקומות מחבוא רבים באירן, לנו היה חדר, הם היו זקוקים לעזרתנו וזה לא היה באופיו של ג'ון לסרב לסייע לאף אחד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בן אפלק התנצל על השמטת דמותו. מתוך הסרט "ארגו"/מערכת וואלה!, צילום מסך

במשך 79 ימים חי הזוג שירדאון בפרופיל נמוך כשארבעת הדיפלומטים מסתתרים תחת גגם ועשו מאמצים להקל על שהותם בעת שמסוקים חגו מעליהם. "יש לנו הרבה זיכרונות נעימים. חגגנו את חג ההודיה האמריקאי יחד וגם את ערב השנה החדשה. כל לילה ישבנו לאכול יחד את ארוחת הערב", סיפרה אשתו ואמרה כי בעלה הפך ל"דמות האב" בבית, אליו פנו כולם בעתות פחד. "הוא הפך לסוג של המנהיג שלנו, ומאחר שהוא היה מעשן ממקטרת ובעל אופי בוגר הוא נודע בשם 'אבא גדול'", אמרה.

כאמור, על אף תפקידו הגדול בהגנה על האמריקאים עד מבצע החילוץ שהתפרסם בסרט "ארגו", נעדרה דמותו של שירדאון מעלילת הסרט. בן אפלק, במאי וכוכב הסרט, התנצל על השמטת דמותו מהסרט והסביר כי זה נבע מאילוצי זמן. "זה היה מתסכל", סיפרה אשתו. "זה יכול היה להיות נחמד אם הסיפור סופר בצורה נכונה כי בעצם אם הקנדים לא היו שם כדי לעזור, מי יודע מה היה קורה לאותם אמריקאים". שירדאון הפך לחבר במסדר קנדה על תפקידו בפרשה. מאוחר יותר גם אשתו קיבלה את הפרס. היא סיפרה כי הוא נפטר בבית חולים באוטווה לאחר שסבל ממחלת האלצהיימר בארבע השנים האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully