וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה ארז וינר עדיין עושה בצבא?

יהושע בריינר

3.1.2013 / 18:45

ב-2010 התפוצצה פרשת הרפז והיחסים בין ברק לרמטכ"ל דאז, אשכנזי, נעשו עכורים, והראשון התעקש שלא למנות את וינר לקצין חינוך, שנאבק בכך משפטית. אז מה תפקידו בצה"ל כיום?

אל"מ ארז וינר הוא אחד מגיבורי פרשת הרפז. הוא קיבל את המסמך המפורסם מבועז הרפז, הוא הפיץ אותו לגורמים מחוץ ללשכת הרמטכ"ל והוא גם אחד מהכוכבים של דו"ח מבקר המדינה. וינר הוא גם קצין מצוין. מלח הארץ, מטובי בניה של הציונות הדתית, קצין שנועד לגדולות, אבל הוא כשל באחת הפרשיות המביכות של מערכת הביטחון. בשנתו האחרונה של אשכנזי כרמטכ"ל, הוא הבטיח לוינר קידום משמעותי - קצין החינוך והנוער ראשי. מדובר בג'וב שניתן בדרך כלל למי שהרמטכ"ל חפץ ביקרו. החיל אמון על תחומים שאין בינם לבין צבא כמעט דבר, כך למשל תחנת הרדיו הצבאית "גלי צה"ל", עיתון "במחנה" (גילוי נאות- הח"מ היה כתב בעיתון בעת שירותו הצבאי), תאטרון צה"ל, הלהקות הצבאיות. אין עוד צבא בעולם שמחזיק בחיל חינוך (והנוער, לא לשכוח את הנוער) למעט צה"ל.

למעט העובדה כי וינר למד בבית ספר בשנות נעוריו, אין לו ממש קשר לחינוך. הוא אולי מאזין לפעמים לגלי צה"ל אבל הוא גם לא איש רדיו. וינר הוא לוחם. הוא גדל בחטיבת הנח"ל, מג"ד באינתיפאדה, איש של שטח, לא של "מדברים מהשטח". אז מה לו ולחיל החינוך? כלום. זהו תפקיד שעיקרו לצ'פר קצין אהוב של הרמטכ"ל בחלומו של כל צוער בבית ספר לקצינים - דרגת תת אלוף. כך גם במקרה הזה: אשכנזי ביקש לקדם את עוזרו הנאמן בדרגה דרך התפקיד המדובר. זכותו המלאה. אולי ראה בוינר לא רק קצין טוב אלא גם איש חינוך משכמו ומעלה.

שופטי בג"ץ דנו הבוקר בעתירתו של אל"מ ארז וינר נגד מבקר המדינה, יוני 2012. עומר מירון
הוא מחכה למשהו שאנחנו לא יודעים עליו? וינר/עומר מירון

אבל אז, שלושה ימים אחרי ההודעה על המינוי באוגוסט 2010, התפוצצה פרשת הרפז. היחסים בין שר הביטחון אהוד ברק לאשכנזי נעשו עכורים מיום ליום. ברק לא רק שסירב לאשר מינויים של הרמטכ"ל דאז, עיקר ההתעקשות, בצדק מבחינתו, הייתה בעניינו של וינר. אדם שפועל נגד שר הביטחון, אמרו אז גורמים בסביבת ברק, לא ראוי שיהיה האחראי על החינוך. בינתיים הרמטכ"ל החדש בני גנץ נכנס לתפקידו ואיתו עוזר משלו - אל"ם הוד בצר, גם הוא מטובי בניה של הציונות הדתית (כמו אגב רבים מדרג האל"מים בצה"ל). זה היה בפברואר 2011. בינתיים, המינוי של וינר לקצין החינוך הראשי נדחה ונדחה, והוא מוצא עצמו נאבק משפטית בפרשת הרפז לטיהור שמו.

אלא שמאז הוא גם ממשיך להיות קצין בשירות סדיר בצה"ל. באוגוסט האחרון הודיע הרמטכ"ל גנץ כי גם הוא לא ימנה את וינר לקצין חינוך ראשי. אז למה וינר עוד בצבא? לא ברור. מה תפקידו של וינר היום? גם זה לא ברור. תפקידו של אל"מ ארז וינר בצבא ההגנה לישראל מוגדר כ"פרויקטור". מה זה התפקיד המוזר הזה? לצה"ל הפתרונים.

בינתיים הספיק הקצין וינר להגיש בג"צים נגד מבקר המדינה, להדוף מתקפות משפטיות וזוהי זכותו המלאה. מצד שני, עברו יותר משנתיים וחצי מאז התפוצצה הפרשה. הרמטכ"ל כבר שנתיים בתפקיד ובעוד כשנה תסתיים כהונתו. ארז וינר, עם כל הכבוד וההערכה, מה הוא עוד עושה בצה"ל? האם הוא מחכה למשהו שאנחנו לא יודעים עליו? למשל, לפרידה של ברק מתפקיד שר הביטחון? על הרמטכ"ל להחליט - או שייתן לו תפקיד חדש או שיראה לו את הדרך החוצה. כספי הציבור שלנו לא נועדו למאבקים משפטיים של קצין זה או אחר.

גבי אשכנזי נואם בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי, ינואר 2012. דרור עינב
כמעט כל מי שהיה מעורב בפרשת הפרז לא יצא נקי. אשכנזי/דרור עינב

פרשת הרפז היא מלוכלכת. כל מי שהיה מעורב בה לא יצא נקי אבל אם אפשר לומר דבר אחד טוב על מעורביה היא שהם כבר ניצחו. תחת שרביטם של יועצי תקשורת מתוחכמים, מעורבי הפרשה הפכו אותה לכה מסובכת וקשה לפענוח, עד כדי כך שגם אם יוכיחו באותות ובמופתים מי מסר למי איזה מסמך ולמה - לעולם לא תדעו מי הטובים ומי הרעים. "ערבבו" את הפרשה הזו כל כך טוב שחוץ מעיסה מגעילה רק מטיבי לכת יוכלו לדעת מי האחראי לגועל נפש שהתרחש בקומות הגבוהים של משרדי הקריה בתל אביב.

מאז מרץ 2007, כלומר, לפני כמעט שש שנים, מונה לתפקיד חיל החינוך והנוער הראשי אלי שרמייסטר. מאז שנות ה-60' לא היה קצין ששירת בתפקיד הזה כל כך הרבה זמן. שרמייסטר הוא אדם טוב אבל גם כשהוא הגיע לא היה לו הרבה קשר לחינוך. הוא בכלל בא מיחידת הבקרה של חיל האוויר והוצנח על ידי הרמטכ"ל הטייס דן חלוץ. אחרי שש שנים בתפקיד, סוף סוף מונה לו מחליף והפעם לא מדובר בקידום - תא"ל מוטי אלמוז. אלמוז משמש כיום כראש המנהל האזרחי ביהודה ושומרון והוא הגיע בכלל מחיל ההנדסה הקרבית. אז מה לו ולחינוך? מי יודע. אבל זה גם חיל לנוער. איך שכחנו את הנוער. אלמוז בטוח היה נער בעברו, חצי מהניסיון כבר יש לו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully