וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבצע סבתא: הפאב המיתולוגי ברמת הגולן ייסגר?

קובי דוד

29.12.2012 / 10:00

דורון גולדנברג בעלי פאב סבתא בקצרין קיבל צו סגירה ל"בית השני שלי". בעזרת התושבים הוא יוצא להיאבק על המקום שטיפח, בו אירח בין היתר גם את יצחק רבין וקצינים בכירים

פאב סבתא הוותיק ברמת הגולן, שהפך למוקד בילוי ותרבות פופולרי, קיבל לאחרונה צו סגירה. המועצה המקומית החליטה בצעד חריג לסגור את המקום בטענה כי הסכם השכירות עם הבעלים לא מוגן. בעל הפאב דורון גולדנברג ועורך הדין חגי הראל לא אמרו נואש והם יוצאים להילחם על סמל התרבות והבילוי של הגולן.

בשני העשורים האחרונים פאב סבתא היווה מקום מפגש לאזרחים, חיילים ואפילו אושיות המדינה. ראש ממשלת ישראל לשעבר, יצחק רבין, קפץ לביקור במקום בעת סיור שערך בצפון. כמוהו גם שרים וחברי כנסת שהגיעו במיוחד כדי לשתות בירה תוצרת הארץ. קצינים בכירים הגיעו במיוחד לפאב, כדי "לנקות את הראש" משגרת הלחימה הקשה בלבנון.

אלא שכעת, נכס תרבותי מוכר בגולן נמצא בסכנת סגירה ממשית. בתחילת חודש דצמבר שיגרה החברה הכלכלית בקצרין מכתב בהול אל גולדנברג בדרישה לפנות את המקום עד לסוף החודש, בטענה כי הוא לא דאג לחתום עם המועצה המקומית חוזה שכירות מוגן. "על פי ההסכם המקורי הנכס הושכר לך בהסכם בלתי מוגן לשנה אחת בלבד", צוין במכתב שקורא לגולדנברג לפנות את מפעל חייו, לאחר כעשרים שנה. "מאז אתה ממשיך להחזיק בנכס, ואף משלם דמי שכירות באופן רציף. אם כי לא נערך עמך הסכם מעבר לתקופה הנקובה בהסכם המקורי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אירח שרים וקצינים בכירים. פאב סבתא בקצרין/מערכת וואלה, צילום מסך

גולדנברג נותר המום וכואב. "אני לא מבין איך אפשר להוציא אדם מהבית השני שלו. את כל שנותיי היפות נתתי כאן למקום, ולתושבי הגולן. הם הפכו למשפחה שלי. במשך עשרים שנה שילמתי שכירות על המקום. ופתאום מאיימים לזרוק אותי מפה".

בשנת 1994 הוא הגיע אל עיירת הפיתוח קצרין. נגד כל הסיכויים הוא החליט לפתוח מקום בילוי שיענה על הצורך הלגיטימי של אותם בני נוער ומבוגרים, המעוניינים להחיות את חיי התרבות במקום.

"קיבלתי מקום קטן ומוזנח", הוא משחזר. "השקעתי כספים רבים. בניתי מטבח, מחסן, עקרתי את הרצפה, החלפתי את גג האזבסט הרעוע. כל זה על חשבוני ללא עזרה מצד הרשות". לדבריו, בשנים הראשונות הוא נאלץ לספוג הפסדים גדולים. "היו לא מעט חולמים לפני שניסו לפתוח מסעדה או פאב במקום. אבל לבסוף כולם סגרו. עד שהצלחתי מעט להתאושש הפסדתי המון כסף. היו ימים שהייתי יושב לבד, מחכה שיבואו לקוחות". גולדנברג קובל על ההחלטה השרירותית, לדבריו, של הרשויות: "הציבו בפניי חוזה לא הגיוני בעליל. עיקרו הוא להוציא אותי מכאן כמה שיותר מהר. אני אלחם עד הסוף יחד עם ציבור הלקוחות הנאמן של סבתא".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"עד שהצלחתי מעט להתאושש הפסדתי המון כסף. היו ימים שהייתי יושב לבד, מחכה שיבואו לקוחות"/מערכת וואלה, צילום מסך

הסופר והעיתונאי רון לשם הקדיש בספרו "אם יש גן עדן" פרק שלם המספר על בילוי משותף של הגיבורים בפאב הסבתא, לאחר פעילות בלבנון. "בתהליך הכתיבה גיליתי והתאהבתי בגולן", מסביר לשם. "אחד הגיבורים שנתן לי השראה הוא אורי גליקמן שנולד ברמת הגולן. במהלך כתיבת הספר הוא סיפר לי על נעוריו, איך היה מסתובב בגולן, ומבלה שעות רבות בפאב. גם אני ביקרתי במקום והתפעלתי מהפשטות והאותנטיות המיוחדת. יש לי זיכרונות מאוד יפים מתהליך היצירה בגולן. עצוב לשמוע שדווקא מקומות כאלה עלולים להיסגר".

ממועצת קצרין נמסר בתגובה: "מדובר בנכס של הציבור, שהושכר לדורון גולדנברג בחוזה שכירות לא מוגנת, ובניסיון מצדו להשתלט על הנכס ולנהוג בו מנהג בעלים. המועצה והחברה לפיתוח קצרין חייבות על פי הדין לשמור על הנכסים ואין יסוד להצגת הדברים כאילו מדובר בפעולה שרירותית או בניסיון לפגוע באזרח תמים. המועצה והחברה לפיתוח קצרין הציעו לדורון גולדנברג פתרון מרחיק לכת שנדחה על ידו באופן בוטה, והובן, ככל הנראה, שלא כראוי. במצב דברים זה לא נותר מנוס, אלא לדרוש את פינוי המושכר. החברה הכלכלית רואה בפאב בקצרין העתיקה מקום חשוב ומרכזי בהוויה של קצרין ותדאג לכך שימשיך לפעול לרווחת התושבים. בעת הקרובה מתכוונת החברה לפיתוח קצרין לפרסם מכרז לקביעת המפעיל הבא. למותר לציין, כי מר גולדנברג יוכל להשתתף במכרז ולהגיש הצעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully