וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: "אירן האטה קצב העשרת האורניום מחשש לעימות"

ה"ניו יורק טיימס" ציטט גורם אמריקני שטען כי כבר בקיץ החלה הרפובליקה האיסלמית להפנות את האורניום לכור המחקר, שלא לשימוש צבאי. "זה ניסיון להוסיף זמן לשעון החול"

עדויות להאטת קצב העשרת האורניום באירן והפיכתו לכזה שלא יכול להיות בשימוש צבאי עלו כבר בקיץ האחרון, כך דווח הבוקר (שישי) ב"ניו יורק טיימס". ככל הנראה המהלך כלל הפניה של אורניום מועשר בדרגה בינונית לכור המחקר בטהרן, שלא משמש לצרכים צבאיים, וזו החלה כבר בחודש אוגוסט, כך מסרו גורמים אמריקנים וגורמים ממדינות נוספות במערב. כל זאת, טוענים הגורמים, כחלק מהניסיון האירני לאותת למערב כי הם מבקשים להימנע לעת עתה מעימות ישיר בעקבות תכנית הגרעין.

גורם אמריקני שצוטט בכתבה בעילום שם אמר כי האטת קצב העשרת האורניום היא ניסיון "להוסיף זמן לשעון החול כדי להגיע לפתרון". לדברי הגורם, יש להניח שהמהלך תוכנן היטב. "כל דבר שהאירנים עושים בזמן משא ומתן הוא מחושב ביותר", אמר.

בשבועות האחרונים העריכו גורמים אמריקנים כי בחודש הבא ייפתחו מגעים ישירים בין ארצות הברית לאירן, בניסיון ליישב את משבר הגרעין האירני ולקדם הידברות רחבה יותר בין שתי המדינות. על פי מקורות בארה"ב ובאירופה, בכוונת הנשיא ברק אובמה להבהיר לאירנים כי הוא יהיה מוכן לגשת למשא-ומתן קדחתני, תכליתי ומוגבל בזמן, שיימשך לכל היותר ארבעה עד חמישה חודשים, מבלי שיאפשר לטהרן "למשוך זמן" ולקדם את תכנית הגרעין שלה בחסות הדו-שיח. לפי אותם מקורות, הכוונה היא לתאם ולסנכרן בין "השעון הדיפלומטי" ל"שעון הטכנולוגי".

לאחרונה השמיעו פרשנים אירנים, ואף מקורבים למנהיג העליון האייתוללה עלי חמינאי, רמזים לפיהם גם בצמרת הבכירה ביותר באירן גוברת ההכרה כי יש להיכנס למשא-ומתן עם ארצות הברית כדי להביא להסרת הסנקציות, הפוגעות פגיעה קשה בכלכלה המקומית. בחודש מאי צפויות להתקיים בחירות לנשיאות, והנשיא המכהן, מחמוד אחמדינג'ד, מנוע על פי החוקה לרוץ לתקופת כהונה שלישית. לפי המקורות האירופים והאמריקנים, אם המשא-ומתן לא יבשיל לכדי הסכם שיצמצם את הסכנה כי לאירן יהיה נשק גרעיני, יגברו הסיכויים שהממשל יפעל באמצעים צבאיים כדי שלאירן לא יהיה נשק גרעיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully