וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפיכת רפואה בתנאי לחימה בצה"ל: "נציל עוד חיים"

26.12.2012 / 23:31

חיל הרפואה ביצע מחקר, לפיו בצה"ל מתים 14% מהפצועים בלחימה - כפול מהמספר בצבא ארה"ב - והחליט על החלת תכנית "שומר אחי". "נכשיר להציל חיים, ולא רק להגיש עזרה"

צילום: דו"צ, עריכה: טל רזניק

מחקר שקיים חיל הרפואה של צה"ל העלה כי 15% מהחיילים שנפגעו במלחמת לבנון השנייה מתו מפציעתם, זאת לעומת 7% בלבד מחיילים שמתים בשדה הקרב בצבא ארצות הברית - ובתדרוך עיתונאים שהתקיים אמש (רביעי) חשף קצין רפואה ראשי, תא"ל איציק קרייס, את הסקת המסקנות הצה"לית, בדמות תכנית "שומר אחי". מטרתה להתמודד במספר רב של תחומים כדי להציל את חיי הלוחמים בשדה הקרב, כשבנוסף הוחלט גם על הקמת חדרי ניתוח בשטח תוך הגדלת הצוותים שמורכבים מרופאים מנתחים ומפרמדיקים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדגמה של חדר הניתוח כפי שעתיד חיל הרפואה להקים בשדה הקרב/מערכת וואלה!, צילום מסך

ממחקר חיל הרפואה עולה גם כי 80% מהפצועים מתו מדימומים ובשל חסימות אוויר ופציעות חזה, וכי מערכות הגנה בחילות הביאו אמנם להפחתה במספר ההרוגים אולם ישנם מספר רב יותר של פצועים קשה שמחייבים טיפול מיידי. 84% מהפצועים מתים כעבור חצי שעה, לפי המחקר, ובחיל הרפואה הודיעו על תכנית "שומר אחי" שתחל במחזור הגיוס הקרוב. כל לוחם יקבל ערכה שכוללת משקפי מגן למניעת פציעות רסיסים בעיניים, חוסם עורקים אישי מהמתקדמים בעולם לעצירת דימומים, אטמי אוזניים ואמצעים למניעת פליטות כדור מהנשק. כמו כן, הוחלט על הרחבת אמצעי הרפואה המתקדמים לחובשים, לפרמדיקים ולרופאים בשטח, שכוללים תחבושת המוסטטית שמטרתה לעצור דימומים מסיביים; אמפולות לעצירת דימומים; פלזמה מיובשת, שהיא נוזל החייאה מתקדם שמטרתו לעצור דימומים בפציעות טראומה ושמיכה מיוחדת לחימום הפצוע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נוכל להציל יותר חיים בעימות הבא". הדגמה של חדר הניתוח כפי שעתיד חיל הרפואה להקים בשדה הקרב/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנוסף, הוחלט בחיל הרפואה על הרחבת הפלוגות שמטפלות בחיילים בדרגות פציעה קל-בינוני, שמצבם מוגדר יציב, וכן של פלוגות הטיפול הנמרץ שמטרתן לייצב את מצב הפצועים, להנשימם ולבצע פעולות דחופות בשדה הקרב. "לוחם שעלה על מטען חבלה וכתוצאה מכך סובל מקטיעה או פציעה קשה בבטן, יעבור ניתוח בשטח", הסביר תא"ל קרייס על היכולות החדשות. רס"ן במיל', ד"ר טל סלמון, הוסיף כי "בצוותים הנוכחיים בשטח ישנם שני כירורגים, שני מרדימים ושני אחים. זו העבודה היומיומית שלנו באזרחות והמטרה שלנו היא להציל חיים, בעיקר את של הפצועים קשה". בתום התדרוך הוסיף קרייס כי התכנית תושלם בשנת 2020, אולם עיקריה נראים בשטח כבר עתה. "אין ספק שבעימות הבא נוכל להציל יותר חיים, אנו נכשיר את כלל לוחמי צה"ל כמצילי חיים ולא רק ככאלה שמוכשרים להגיש עזרה ראשונה". לדבריו, "המודעות לפינוי הפצועים ולטיפול בהם באופן מהיר ומקצועי, עלתה בצורה משמעותית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully