וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חמ"ל המאחזים": עונשים קלים לפעילי הימין

יהושע בריינר

26.12.2012 / 9:52

הפרקליטות וחמשת הנאשמים הגיעו להסכמה על הסדרי טיעון, ומכתב האישום המתוקן יימחקו הסעיפים המייחסים להם מעורבות כלשהי בפריצה לבסיס חטיבת אפרים ולתקיפת מפקד החטיבה

הסדר טיעון לחמישה מתנחלים ופעילי ימין שנעצרו לפני שנה בחשד שאספו מידע על תנועות צה"ל ואף החזיקו מסמכים מסווגים במטרה למנוע פינוי: על פי ההסכם שהושג לאחרונה בין הפרקליטות לסנגורים, שלושה מהפעילים יישלחו לכלא לשלושה עד חמישה חודשי מאסר בלבד ואילו שניים אחרים יבצעו מאסר על תנאי בלבד ויסתפקו בקנס כספי. כמו כן, מכתב האישום המתוקן יימחקו הסעיפים המייחסים לחמישה מעורבות כלשהי בפריצה לבסיס חטיבת אפרים ולתקיפת מפקד החטיבה וסגנו, שכזכור נפצע באורח קל מאבנים שיודו על ידי פעילי ימין בשומרון.

הפגנה בבסיס צהל חטמ"ר אפרים, דצמבר 2011. שלומי גבאי
הפגנת ימין בבסיס אפרים, לפני שנה/שלומי גבאי

הפרשה, שכונתה "פרשת המרגלים", עוררה סערה ציבורית כאשר בדצמבר 2011 החלו עשרות פעילי ימין להתפרע באזור קרני שומרון וקדומים, לאחר שלאזור הגיעו כוחות גדולים של משטרה לצורך הריסת המאחז מצפה יצהר. בין היתר נפצע מאבנים סגן מפקד חטיבת אפרים ומפקד החטיבה בעצמו הותקף גם כן. בנוסף, פרצו עשרות פעילים לבסיס החטיבה בקדומים. כשבועיים לאחר מכן פשטה המשטרה על דירה בשכונת קריית משה בירושלים משם הופעל לטענתם "חמ"ל המאחזים".

לטענת המשטרה והשב"כ, מהדירה הפעילו חמשת הפעילים, עקיבא הכהן, אלעד מאיר, אפי חייקין, מאיר אטינגר ודוד צבי אליהו, מערך ריגול נגד צה"ל במטרה למנוע פינויי מאחזים. בעזרת תצפיתנים והודעות שהועברו אליהם, בהן הודעה מח"כ זאב אלקין (הליכוד) שהעביר מידע לחמ"ל, אספו החמישה מידע על תנועות צה"ל ביהודה ושומרון ואף החזיקו במפות סודיות של האזור. כל זאת במטרה להביא לאזור הפינוי פעילים ברגע האמת, על מנת שיימנעו את פעולות מערכת הביטחון. בכתב האישום המקורי ייחסה הפרקליטות לחמישה מעורבות באירועים האלימים בשומרון בכך שעמדו מאחורי האוטובוסים שהגיעו מלאים בפעילים לשומרון. בתחילה הואשמו החמישה בעבירת ריגול ואולם בסופו של דבר בחרה הפרקליטות בצעד חריג להאשימם בעבירה של "ידיעות בעלות ערך צבאי", עבירה מתקנות ההגנה לשעת חירום שחוקקו ב-1945.

"עונשי מאסר מגוחכים"

על פי עסקת הטיעון, הסעיף מתקנות ההגנה לשעת חירום וכן עבירה של קשירת קשר לכניסה למקום צבאי ולהתפרעות ייוחסו רק לשלושה מהנאשמים - הכהן, שנחשב ליעד מודיעיני של המחלקה היהודית בשב"כ, אפי חייקין, פעיל ימין מוכר היטב למערכת הביטחון ומיוצג על ידי עו"ד עדי קידר מטעם עמותת "חננו" ומאיר אטינגר, נכדו של מייסד תנועת כ"ך הרב מאיר כהנא. על הכהן וחייקין יגזרו שלושה חודשי מאסר בפועל ואילו אטינגר, שמצוי כעת במעצר לאחר שהפר את תנאי מעצר הבית שלו, ייאסר לחמישה חודשים. הנאשמים האחרים, מאיר ואליהו, יורשעו בקשירת קשר לביצוע עבירה של "ידיעות בעלות ערך צבאי" וייענשו בעבודות לתועלת הציבור ולמאסר על תנאי בלבד.

מדובר באחד מתיקי הדגל של פרקליטות המדינה נגד פעילי הימין שבשב"כ מייחסים להם גם מעורבות בפעולות טרור יהודי. עם זאת, החמישה שהיו עשויים להיאסר לתקופה ממושכת, צפויים לקבל עונשים קלים במיוחד. "מדובר בהסדר סביר ומה שהחל כפיענוח של תיק חמור עם חשש לתוצאות קשות לנאשמים התגלה בסופו של דבר כהליך שהולך להסתיים עם עונשי מאסר מגוחכים", אומר גורם המעורב בתיק.

בעמותת "חננו" שליוותה משפטית את הפרשה מראשיתה אומרים היום כי התחושות בעמותה מעורבות. "מצד אחד אנחנו שמחים כי משפט הראווה שהתנהל נגד החשודים הסתיים בכך שהפרקליטות החליטה לרדת מרוב העצים עליהם טיפסה, ומצד שני היום הזה הוא אות קלון למערכת המשפטית במדינת ישראל שלראשונה עשתה שימוש מגוחך נגד יהודים בסעיף המנדטורי של 'אסוף ידיעות בעלות ערך צבאי'", אמרו בעמותה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully