וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיט שאירנים אוהבים: להיטי אתר הווידאו "מהר"

משה חי-הגיגת

21.12.2012 / 8:00

את ג'סטין ביבר לא תמצאו בגירסה האירנית ליוטיוב, אבל ילד שמדקלם שירה ושלג בטהרן דווקא כן. היאזרו בסבלנות עד שהסרטונים ייטענו, בכל זאת הם עושים את כל הדרך מאירן

בשבוע האחרון פרסמה גוגל את רשימות הסרטונים הנצפים ביותר ביוטיוב במדינות שונות בעולם. ברובן, כמובן, כיכב הלהיט הדרום-קוריאני "גנגנם סטייל". רק הרפובליקה האיסלמית של אירן לא השתתפה בחגיגה הקוסמופוליטית: רק באחרונה פתחו השלטונות במדינה אתר לשיתוף סרטוני וידאו שיתחרה ביוטיוב. האתר "מהר", מצטרף לשורה של צעדים ברוח זו שנקט משטר האייתולות – החל מניסיון לבדל את רשת האינטרנט האירנית מזו של שאר העולם וכלה ביצירת "פייסנאמא", רשת חברתית שאמורה להחליף את פייסבוק.

מיושן, איטי וחינוכי

קל להבחין בפער בין "מהר" ליוטיוב – האתר עולה באיטיות, הגרפיקה קצת מיושנת ואיכות הווידאו אינה מן המשופרות. לזכותם של בוני האתר יצוין כי לצג הלוגו שלו נאמר שמדובר בגרסת ניסיון. התכנים באתר מחולקים לווידאו, לתמונות ולמוזיקה וכן לפי נושאים שונים, שאמורים לעניין את האזרח האירני. עם זאת, הגולש שאליו מכוון האתר הוא ככל הנראה לא בדיוק האירני הממוצע: מה שאפשר למצוא שם יקרוץ כנראה בעיקר למי שמזוהה עם משמרות המהפכה. בין היתר, אפשר למצוא שם סרטונים של בכיר אנשי הרוח שעומד מאחורי המשמרות, ד"ר חסן עבאסי, לצד תכנים דתיים נוספים וקטעי וידאו מימי מלחמת אירן-עירק.

הקול של משמרות המהפכה:

עם זאת, האתר בכל זאת מלמד משהו על הטעם של האירנים בסרטים נטולי מסר דתי: תכני הווידאו הבולטים באתר הם סרטוני טבע ומוזיקה ועוד יותר מכך – מדריכי בישול ואפייה מתוך תוכניות טלוויזיה אירניות. באתר יש גם סרטי אנימציה רבים לילדים, חלקם חינוכיים-איסלמיים וחלקם סתם משעשעים - כמו סרטוני "הפנתר הורוד" למשל, האהובים מאוד על ילדי אירן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

הפנתר הוורוד האירני:

גם בקטגוריית הסרטונים שהעלו הגולשים – להבדיל ממנהלי האתר – בולטת הנימה החינוכית. סרטון פופולרי במיוחד מציג ילד שמדקלם בעל פה פסוקים משיריו של המשורר סעדי שחי במאות 12-13 ואף יודע לפרש אותם. הבא בתור הוא סרטון אנימציה קצר עם כתוביות באנגלית, המספר את סיפורה של מרים הקטנה שזה עתה נולד לה אח קטן, ועל התמודדותה על תשומת הלב של הוריה. סרטון פופולרי נוסף משלב שתיים מהאהבות הגדולות ביותר של האירנים – שירי אהבה וחורף מושלג. המשתמש ששלח את הסרטון צילם נסיעה שלו באחת מהאוטוסטרדות של טהרן ביום שלג, כשברקע מושמע שיר אהבה בפרסית המדבר על סערות הלב.

הפרשן הקטן:

מרים מתמודדת עם התחרות:

שיר אהבה בשלג:

נראה שהנבואה של מדעני הגרעין האירנים במערכונים של "ארץ נהדרת" על ה"או?טיו?ב", הגשימה את עצמה. אירן ממשיכה לנסות לבדל את עצמה מבחינה תרבותית מן מהמערב הכופר, ורוצה להפגין עצמאות ויכולת טכנולוגיות שאינה נופלת משאר מדינות המערב. עניין הגרעין הוא חלק בלתי נפרד משאיפות אלה. אמנם היישום בפועל לוקה בחסר, ולא מעט - כפי שמעיד אתר הווידאו החדש - אולם האירנים כבר הוכיחו שסבלנות לא חסרה להם. וכדי להתמודד עם האיטיות של "מהר", צריך הרבה סבלנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully