וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי צריך את גוגל: אירן הקימה אתר "יוטיוב" מצונזר

רבים מתכני האתר הפופולרי הוגדרו "לא הולמים" עבור תושבי הרפובליקה האיסלמית, ומהיום יש להם שירות אלטרנטיבי - ממשלתי. במקביל, אירן ממשיכה לפתח רשת אינטרנט פנימית

באירן הושק היום (ראשון) אתר לשיתוף תכנים, שנועד להתחרות בשירות "יוטיוב" הפופולרי של חברת גוגל, שרבים מתכניו הוגדרו ברפובליקה האיסלמית כ"לא-הולמים". אירן הטילה צנזורה מוגברת, ובהמשך מוחלטת, על תכני יוטיוב, כבר בשנת 2009. זאת, בשל מערכת הבחירות לנשיאות, שלוותה במהומות שלובו ברשתות החברתיות.

הטלוויזיה הממלכתית הודיעה על השקת האתר, ולפי מידע שנכתב בשירות החדש, ששמו Mehr (ובפרסית - "חיבה"), הרי שהוא נועד להוות בית חם לדוברי פרסית מרחבי העולם - ובמקביל לקדם תכני תרבות שמקורם באירן. התכנים מופרדים לקטגוריות שונות - בהן מוזיקה, סרטונים ותמונות. מבדיקה קצרה, עולה כי האתר אינו יציב במיוחד, אך נראה כי יש בו היצע רחב יחסית של תכנים.

נשים אירניות יושבות באינטרנט קפה בטהרן. 2012. AP
אם אין יוטיוב, יש "מהר". אינטרנט-קפה בטהרן/AP

לפי דיווחים שמגיעים למערב, שירותי הביטחון של אירן גם חוסמים באופן ספורדי שירותי אינטרנט נוספים, ובמיוחד קלה היד על ההדק בצנזורה על הרשתות החברתיות פייסבוק וטוויטר. לאחרונה אף דווח כי אירן חסמה את כל שירותי הרשת של גוגל, ובכלל זה את שירות הדואר האלקטרוני Gmail.

במקביל, מתרבים הדיווחים כי אירן מנסה להקים רשת אינטרנט פנימית, שתהיה מנותקת משירותי הרשת החיצוניים. בכך, מקווה המשטר בטהרן כי יוכל - ככל הנראה - לשלוט על הצנזורה בתכני הרשת הפנימיים, וגם לצמצם את היכולת להיפגע במתקפת סייבר חיצונית. ואולם, לא ברור עד כמה תוכל אירן להתנתק מרשת האינטרנט העולמית, שכן מיליונים מאזרחיה עדיין משתמשים בחיבורים ביתיים שנמכרים באופן פיראטי, ושמאפשרים לעקוף במידה מסוימת את הצזורה הממשלתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully