וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להחזיר את השיח הכלכלי-חברתי לבחירות

אבי דבוש

20.12.2012 / 9:11

מי שמייחל שמדינת ישראל תחצה את גיל מאה ותמשיך לשגשג, צריך להכיר בצורך הקיומי למקד את הדיון כבר עכשיו בחינוך, בבריאות, בדיור, בתעסוקה, ברווחה ובסביבה של כ-ו-ל-נ-ו

כבן למשפחה מודעת ומעורבת פוליטית, מן הצד הימני של המפה, אני זוכר מערכות בחירות כציוני דרך משמעותיים, כפי שאחרים זוכרים אולי מונדיאלים ואולימפיאדות. בגין הפורש, התיקו המשתק של שנות השמונים, רבין והרצח שהביאו אותי לחציית קוים, אל ה"שמאל" עמוס המשמעויות, ביבי, ברק ושרון. פרס ושוב פרס. כולם נחרטו וחרטו בי שריטות ותובנות.

ועם כל הישראליות המלאה שלי, אחת ממערכות הבחירות שנחרטו בי יותר מכל הייתה צרפת 2007. מן הצד השמאלי של המפה עמדה אישה - עניין לא מובן מאליו בחברה הצרפתית השמרנית - בשם סגולן רויאל (שכיום ידועה בעיקר כאם ילדיו של הנשיא הנוכחי, הולנד). מן הצד הימני עמד בן מהגרים שאפתן, ניקולא סרקוזי. מערכת הבחירות, שבמהלך חלקה שהיתי בצרפת בביקור משפחתי, הגיעה לשיא בעימות הטלוויזיוני בין השניים. אשתי הצרפתייה מבטן ומלידה תרגמה לי, ושנינו צפינו בעניין בוויכוח המתלהט. הנושא היה כמובן כלכלה. כלכלה והגירה. כלכלה וצעירים. כלכלה וביטחון.

השתתפו בסקר - מה חשוב יותר בבחירות, הביטחון או הכלכלה?

ניקולא סרקוזי (מימין) וסגולן רויאל (משמאל) בעימות טלוויזיוני במסגרת הבחירות לנשיאות צרפת, 2 מאי 2007. Thomas Coex, AP
הנושא היה כמובן כלכלה. כלכלה והגירה. כלכלה וצעירים. כלכלה וביטחון. בסוף סרקוזי/AP, Thomas Coex

אחד הוויכוחים הלוהטים התגלע סביב שבוע העבודה. שבוע העבודה הצרפתי הוא מן הנמוכים בעולם המערבי, אם לא הנמוך ביותר: 35 שעות שבועיות. סרקוזי תקף בלהט את עמדתה של רויאל, המצדדת בשבוע העבודה, והטיח רצף נתוני פריון, צמיחה ושגשוג כלכלי. רויאל, לעומתו, שלפה ערכים סוציאליסטיים והביאה נתונים משלה, מצרפת ומן העולם.

כמי שהיה רגיל באותה תקופה להוביל פרויקטים וקבוצות בנושאי צדק חברתי-כלכלי וללקט איתם כמה פעילים בודדים, הסתחררתי מסדר העדיפויות הפוליטי הצרפתי ובעיקר מעומק ועושר הדיון. סופו של עניין היה, אגב, ניצחון משמעותי של סרקוזי. אולם כשניסה לממש את הבטחת הבחירות שלו כנשיא עתיר סמכויות, הוא נתקל בחזית סירוב נחושה ומגויסת של ארגוני עובדים, סטודנטים ותנועות נוער ששיתקה את המדינה, הוציאה מיליונים לרחובות, וסיכלה את כוונתו להאריך את שבוע העבודה.

לעלות כיתה, או לפחות גן

מי שמחפש רפרנס פחות פרנקופילי, ודאי זוכר את העימות הראשון בין ברק אובמה למיט רומני במערכת הבחירות שהסתיימה זה מכבר לנשיאות ארצות הברית, שנגמר בנוק אאוט מפתיע מצד רומני. העימות עסק כולו בכלכלה. שני המתמודדים הראשיים על תואר "מנהיג העולם החופשי" נכנסו לפרטי פרטים של מיסוי, פריון עבודה, שכר, דיור ותחבורה.

ומה הנפקא מינא הישראלי? לא השוואות מופרכות בין הדמויות החו"ליות לדמויות עכשויות בפוליטיקה הישראלית, כמה שזה מדגדג. הפואנטה היא הצורך של השיח הישראלי הפוליטי לעלות כיתה, או אפילו גן.

הצורך הוא של כל מי מאיתנו שנאבק על חיים שפויים ומבין שבעייתו האישית היא פוליטית. הצורך הוא של כל מי שמייחל לכך שמדינת ישראל תחצה את גיל מאה ותמשיך בשגשוג חברתי רב-מערכתי. צורך אמיתי, בוער וקיומי להיכנס לשיח פוליטי כלכלי-חברתי רציני, מעמיק ומורכב.

השבוע השיק פורום "בוחרים תקציב חברתי" את קמפיין "דברו תכל'ס". הקמפיין מכוון לחלץ מכל מועמדת ומועמד שחושקים בפתק שלנו תכניות כלכליות מפורטות ומגובות במספרים, שייצרו ויכוח אחראי על גורל החינוך, הבריאות, הדיור, התעסוקה, הרווחה והסביבה של כ-ו-ל-נ-ו. הקמפיין הוא חלק ממאמץ כולל, שנמשך כבר שנים ויימשך גם לאחר הבחירות, לקידום מדיניות חברתית בפועל - מצמצמת פערים, עוני, אבטלה סמויה וגלויה - לטובת החוסן החברתי הישראלי.

הסכנה הקיומית האמיתית כבר לא מרחפת מעלינו, אלא אוכלת בנו בכל פה.

הכותב, אבי דבוש, הוא מנהל תכניות במרכז שתיל - שירותי תמיכה וייעוץ לקידום שינוי חברתי

  • עוד באותו נושא:
  • בחירות 2013

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully