וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אוציא את צרפת מהמצוקה החברתית והכלכלית"

שי אילן

3.5.2007 / 9:21

כך אמרה המועמדת לנשיאות צרפת סגולן רויאל בעימות אמש. סרקוזי: לא אתחבא מאחורי מסך עשן, הפעולה היא תשוקת חיי

תפיסת הכוח, ענייני החברה, איכות הסביבה סביבה והמדע ומדיניות בין לאומית היו ארבעה הנושאים סביבם התעמתו אמש שני המועמדים לנשיאות צרפת. השאלה הראשונה שנשאלו שני המנהיגים היא איך הם רואים את סגנון הנשיאות שינהיגו, בעולם מודרני בהתחשב בעובדה ששניהם צעירים.

ניקולה סרקוזי, שהיה נינוח מאוד ומלא ביטחון פתח באמירה שהוא ורויאל מצויים בשנות החמישים לחייהם ועל כן אינם כל כך צעירים. הוא התייחס ל"צונאמי" הפוליטי שצרפת עברה בשנים האחרונות, המהומות החברתיות והעימות עם האיחוד האירופי על החוקה. כמנהיג, אומר סרקוזי, הוא רוצה להיבחן על ידי תוצאות מעשיו. סרקוזי הבטיח לא להתחבא מאחורי מסך עשן ולהתמקד בפעולה, שהיא תשוקת חייו.

רויאל, ברהיטות ולהט שחסרו לה אולי במערכת הבחירות עצמה, פתחה בכוונתה להוציא את צרפת מן המצוקה החברתית והכלכלית בה היא מצויה, להקטין את החוב האזרחי ולצמצם את האלימות. רויאל מתכוונת להעלות את רמת החיים ולהגן על חלשים, עניים ונשים.

בכך היא נגעה בנקודת המחלוקת הקשה בינה לבין סרקוזי, האופן בו צריך להתמודד עם החוליים החברתיים. סרקוזי תקף את רויאל על העלות של תוכניתה החברתית ועל כך שהיא תגדיל את המגזר הציבורי ותגרום להעלאת מיסים. רויאל לא נותרה חייבת, ותקפה אותו על מדיניות "אפס הסובלנות" שלו, שתמלא את בתי הכלא.

"מנהיגי אירן מסוכנים מאוד"

עיקר הוויכוח נסוב סביב החזון הכלכלי והחברתי של שני המועמדים. רויאל התמקדה בעיקר בהצעות קונקרטיות וניכר שהיא חשה בנוח עם נתונים על מספר שעות עבודה, גובה החוב הציבורי ואחוזי האבטלה. בניגוד לה, סרקוזי העדיף אמירות כלליות ואף התרעם על כך שרויאל מחשיבה מי שאינו סוציאליסט כמי שאינו מבין דבר בשוק העבודה. למרות הטון החריף, ניכר שסרקוזי מנסה לשמור על מתינות כדי לא לחזק את טענת הקמפיין של רויאל שהוא אגרסיבי ונוטה להתפרצויות. נראה גם שהוא מנסה להכות את רויאל בנשקה שלה ולהראות דווקא אותה כמתנשאת.

לקראת סוף העימות התפרצה רויאל על יריבה, כאשר סרקוזי דיבר על חינוך לילדים נכים. רויאל מיאנה להירגע והאשימה את סרקוזי בשימוש ציני בילדים הנכים למטרות פוליטיות, כיוון שכאשר היה שר הפנים לא עשה למענם דבר. סרקוזי ניסה להשתמש בפרץ הכעס של רויאל כדי לרשום נקודה לזכותו בעימות והאשים אותה בכך שהיא מאבדת את קור רוחה בקלות. "על נשיא הרפובליקה יש אחריות רבה", אמר סרקוזי ברמזו שרויאל לא תוכל לעמוד בלחצים. עניין מדיניות החוץ נדחק לדקות האחרונות והמנחים הצליחו להשחיל אותו אך בקושי.

ככלל נראה שהעימות היה צמוד מאוד. סרקוזי הצליח מאוד להעביר תדמית שקולה ויציבה ועמד בכבוד בצו של יועציו לא להתנשא או להתפרץ. רויאל מצידה לא איבדה את הביטחון, אבל סטתה מעט מהנושאים שהוכתבו על ידי המנחים ולעתים התקשתה להסביר את עצמה, במיוחד כשנשאלה על חזונה לגבי מסים ולגבי קיצור שבוע העבודה. בצד החיובי, רויאל נראתה מלאת להט ולא הסירה את פניה מסרקוזי כשדיברה אליו בעוד שהוא הרבה לכתוב ולפנות למנחים לשם אישור. לפי דעת פרשנים, ההופעה של רויאל בעימות הייתה הטובה ביותר שלה בכל מערכת הבחירות.

שני המועמדים אמרו שהם מתנגדים להעשרת אורניום על ידי אירן ותמכו בסנקציות של האו"ם נגדה, כאשר סרקוזי היה מעט יותר חריף באומרו שמנהיגי אירן "מסוכנים מאוד"

צופים בבארים, מול מסכי ענק

השאלה הגדולה בפיהם של כל הפרשנים הפוליטיים העוסקים במערכת הצרפתית לנשיאות היא באיזו מידה העימות הערב יכול להשפיע על התוצאות ביום ראשון. בשנים קודמות, בדרך כלל הייתה לעימותים השפעה מועטה יחסית. לעומת זאת זכור העימות בין ולרי ז'יסקר דסטן לפרנסואה מיטראן. אז ניצח דסטן אחרי שגבר על מיטראן בעימות בזכות האמירה: "מר מיטראן, אין לך מונופול על הלב". הפרש של שני אחוזים, אם כן, יכול להימחק בעקבות העימות.

עשרים מיליון בני אדם צפו אמש בעימות טלוויזיוני בן שעתיים, בין מועמד מפלגת השלטון ניקולה סרקוזי לבין מועמדת הסוציאליסטים סגולן רויאל. הציבור הצרפתי חיכה בכיליון עיניים לעימות שכזה, שנחסך ממנו בבחירות הקודמות ב-2002. אז סירב ז'אק שירק להתעמת פומבית עם מועמד הימין הקיצוני לה פן. עימות הבחירות האחרון בעל המשקל היה בין שירק למיטראן.

תחנות הטלוויזיה של צרפת דיווחו על אווירה כמו במשחק כדורגל. רבים אמרו שהם מתכוונים לצפות בעימות בבארים, מול מסכי ענק ורחובות רובע המארה, השוקקים בדרך כלל היו ריקים מאדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully