וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירופה מגנה: "לעצור לאלתר בנייה במזרח ירושלים"

טל שלו

19.12.2012 / 21:10

נציגות אירופה במועצת הביטחון: "ההתנחלויות אינן חוקיות ומנוגדות למאמץ להניע שיחות". השגריר פרושאור: "מאות פלסטינים הופצצו בסוריה - והעולם מתמקד בבנייה שלנו"

צילום: אדריאן הרבשטיין, עריכה: מיכאל ברגמן

(צפו בנתניהו מדבר על הבנייה מעבר לקו הירוק, אתמול)

נמשכים הגינויים הבינלאומיים לגל הבנייה הישראלי בהתנחלויות: ארבע נציגות האיחוד האירופי במועצת הביטחון של האו"ם – בריטניה, צרפת, גרמניה ופורטוגל - פרסמו הערב (רביעי) הודעת גינוי משותפת בה הביעו דאגה גדולה מהאצת הבנייה בהתנחלויות בשבועות האחרונים וקראו לישראל לעצור את הבנייה בהתנחלויות לאלתר.

שכונת רמת שלמה במזרח ירושלים. רויטרס
הבנייה בשכונת רמת שלמה בירושלים/רויטרס

"הודעותיה של ישראל על האצת הבנייה בהתנחלויות משגרות מסר שלילי ומערערות את האמון ברצונה לנהל משא ומתן", נמסר בהצהרה שפרסמו מדינות האיחוד בתום הדיון החודשי במועצת הביטחון במזרח התיכון והדגישו כי הבנייה בהתנחלויות מסכנת את פתרון שתי המדינות ואת ביטחונה העתידי של ישראל.

"ההתנחלויות אינן חוקיות תחת החוק הבינלאומי ומנוגדות לכל המאמצים הבינלאומיים להניע מחדש שיחות שלום, יש לעצור לאלתר כל פעילות בהתנחלויות, כולל במזרח ירושלים", נמסר בהצהרה. "אנו קוראים לממשלת ישראל לבטל התוכניות הללו ומזכירים שלא נכיר בשום שינוי בגבולות 1967, כולל באזור ירושלים, שלא יוסכם על ידי הצדדים".

דיון מועצת הביטחון של האו"ם על סוריה, 31 בינואר 2012. רויטרס
"יש לעצור לאלתר כל פעילות בהתנחלויות, כולל במזרח ירושלים", מועצת הביטחון/רויטרס

במהלך הדיון עצמו הועלתה גם הצעת החלטה לגינוי ישראל, אך זו סוכלה בעקבות התערבות אמריקאית. עם זאת, בתום הדיון פרסמו צרפת, גרמניה, פורטוגל ובריטניה הודעה מקיפה בה שבו והדגישו את התנגדותה של אירופה לתוכניות הישראליות להרחבת ההתנחלויות בגדה ובמזרח ירושלים ובפרט באזור E1, שכן "התכנון באזור E1 עשוי להוביל לניתוק מזרח ירושלים מהגדה המערבית ועשוי לגרור טרנספר כפוי של אוכלוסייה אזרחית".

מדינות האיחוד הביעו "אכזבה עמוקה" מהאישור שניתן השבוע ל-1,500 יחידות הדיור ברמת שלמה ול-2,610 היחידות בגבעת המטוס, והוסיפו כי "אנו מודאגים גם מהדיווחים על קידום של 1,000 יחידות דיור נוספות בהר חומה ובגבעת זאב". בהצהרה שבו והדגישו הנציגים האירופים כי הם קוראים לשני הצדדים להימנע מפעולות חד צדדיות, ובתוך כך הדגישו כי על ישראל להימנע מצעדי ענישה כלכליים כלפי הרשות, ואילו להנהגה הפלסטינית קראו לעשות "שימוש קונסטרוקטיבי" במעמדם החדש במסגרת האו"ם לחידוש המו"מ ישיר עם ישראל.

גבעת המטוס, דצמבר 2012. עומר מירון
גבעת המטוס/עומר מירון

בסיום ההצהרה ציינו המדינות האירופיות כי הן מברכות את יו"ר הרשות אבו מאזן על שדחה את נאומו של בכיר חמאס חאלד משעל, לפני כשבוע וחצי בעצרת החמאס בעזה, שם הטיף דברי הסתה ושנאה כלפי ישראל, וכן הדגישו את "מחויבותן הבסיסית לביטחונה של ישראל".

"ההתנחלויות מעולם לא היו מכשול עיקרי לשלום"

שגריר ישראל לאו"ם, רון פרושאור, הגיב בחריפות להצהרה ומסיבת עיתונאים שקיים באו"ם לאחר מכן תקף את חברות מועצת הביטחון על אוזלת ידן בהתמודדות עם הנושאים הבוערים במזרח התיכון וההתעסקות בבניה בירושלים. "רק השבוע ירה אסד טילי סקאד לעבר אזרחיו, מטוסים סורים הפציצו מסגד והרגו עשרות פלסטינים ומחסן תחמושת של חיזבאללה התפוצץ במרחק 300 מטרים מבית ספר בדרום לבנון. אך הפלא ופלא, חברות מועצת הביטחון בחרו להתמקד דווקא באישורי תכניות לבניה בירושלים, בירתה של העם היהודי", אמר פרושאור.

"תוכניות הבנייה נמצאת בשכונות אשר יהיו חלק מירושלים ובריבונות ישראל תחת כל הסכם עתידי בין ישראל לרשות הפלסטינית", הסביר והוסיף כי "ההתנחלויות אינן ומעולם לא היו המכשול העיקרי לשלום. המכשול האמיתי לשלום הוא דרישת השיבה של הפלסטינים, סירובם להכיר בישראל כמדינה יהודית, המשך הטרור וההסתה נגד ישראל. אם מועצת הביטחון באמת רוצה לתרום לקידום תהליך השלום, עליה לטפל בנושאים האלו".

אמש פירסמה מחלקת המדינה האמריקאית תגובה חריפה במיוחד להחלטות התכנון והבנייה האחרונות בישראל, במסגרתן אושרו בימים האחרונים אלפי יחידות דיור בגדה ובמזרח ירושלים, ובה הביעה אכזבה מכך "שישראל מתעקשת להמשיך בדפוס הזה של פעולות פרובוקטיביות". עם זאת, ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה היום את הביקורת ובפגישה שקיים עם שגרירים ממדינות אסיה והפסיפיק הדגיש כי ממשלתו תמשיך לקיים את הבנייה בירושלים. "ירושלים היא בירת העם היהודי מזה 3,000 שנה. כל ממשלות ישראל בנו בירושלים ואנו לא נשנה זאת. זהו דבר טבעי ואני מבקש מכל אחד מכם לדמיין מצב בו תגבילו בנייה בבירות שלכם", אמר נתניהו. "אנו מחויבים לבירתנו, מחויבים לשלום ואנו נבנה בירושלים למען כל תושביה. זה דבר שנעשה על ידי כל הממשלות הקודמות ושממשלתי תמשיך לעשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully