וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגמר בפיצוץ: גשושיות החלל של נאס"א התרסקו לירח

18.12.2012 / 12:15

בתום משימה בת שנה, הורתה נאס"א לשתי הגשושיות להתרסק, באתר שנקרא על שם האמריקאית הראשונה בחלל. האתר נקבע הרחק מיתר ה"מזכרות" על הירח, בהן החלליות ממשימת אפולו

צילום: רויטרס, סרטונים שהועלו לרשת, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

שתי גשושיות של נאס"א רוסקו לפנות בוקר (שלישי) לתוך שטח הררי בירח, בתום משימה שארכה שנה, שנועדה לגלות כיצד נוצרה מערכת השמש, וכיצד כדור הארץ ושאר כוכבי הלכת שרדו פגיעות אסטרואידים בראשית קיומם. ה"מעבדה" המעופפת, שכונתה GRAIL) Gravity Recovery and Interior Laboratory), ריחפה מסביב לירח כדי לאפשר למדענים לבחון את כוח המשיכה שלו, ולאחר מכן הופנתה לאזור התרסקות מיועד.

שתי הגשושיות שגודלן כשל מכונת כביסה כונו "אב?" ו"פלואו". הן ריחפו במהירות גבוהה כשהיו מעל האזורים הצפופים של פני הירח, וכשהגיעו לאזורים צפופים-פחות, ריחפו במהירות נמוכה יותר. בין היתר, הסיקו המדענים שהדופן החיצונית של הירח דקה יותר ממה שהעריכו עד כה, וגילו שהמכתשים בפני השטח שלו מסתירים "פגיעות" חמורות עוד יותר מתחת לפני השטח.

שתי גשושיות שנאס"א ריסקה על הירח. דצמבר 2012. רויטרס
מקום ההתרסקות נקרא על שמה של סאלי רייד/רויטרס

כשאזל הדלק שהזין את הגשושיות, כלי הרכב קיבלו הוראה להתנגש בשטח הררי סמוך לקוטב הצפוני של הירח, במטרה להתרחק עד כמה שניתן מה"מזכרות" השונות שנותרו על הירח, בהן אתר הנחיתה של החלליות ממשימת "אפולו".

הקשר עם הגשושית הראשונה אבד בשעה 00:28, והקשר עם הרכב השני ניתק כחצי דקה לאחר מכן, לקול מחיאות כפיים במרכזי הבקרה בקליפורניה ובפלורידה. בנאס"א קראו את מקום ההתרסקות על שמה של סאלי רייד, האישה האמריקאית הראשונה בחלל. היא הנחתה את פרויקט המדע שליווה את שיגור הגשושיות, ומתה בחודש יולי האחרון. צ'רלס אלצ'י, מנהל מרכז החלל של נאס"א בפסדינה, אמר כי הוא חש צער על האופן שבו הסתיימה המשימה, "אך מצד שני מדובר בחגיגה, משום שהמשימה הזו השלימה מחקר עצום".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
  • עוד באותו נושא:
  • הירח
  • נאס"א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully