וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חיל האוויר האירני חזק מכפי שהוערך עד כה במערב"

יוסי מלמן

17.12.2012 / 8:24

דו"ח שפרסם מכון בארה"ב מעלה כי בניגוד לדימוי המיושן, יירטה אירן מל"ט אמריקאי באמצעות מטוסי קרב רוסיים, כאשר טייסיה פועלים ללא רדאר מנחה ומעצימים את ההישג הצבאי

טייסי חיל האוויר האירני מחזיקים ביכולות גבוהות יותר מכפי שהוערך עד כה - כך קובע דו"ח של המכון למדיניות במזרח התיכון שמושבו בוושינגטון, ואשר פורסם לאחרונה. הדו"ח מנתח תקרית שהייתה בחודש נובמבר שבה נטען כי אירן יירטה באזור המפרץ הפרסי מל"ט מסוג "טורף" של הצי האמריקאי. מאוחר יותר הציגה אירן דגם של המל"ט שלטענתה חדר לשטחה, בעוד ארצות הברית מיהרה להכחיש כי מל"ט שלה יורט.

מטוס סוחוי 25 המשרת בחיל האוויר של מקדוניה. AP
בישראל לא העריכו נכון את יכולותיה האוויריות של אירן. מטוס קרב מדגם "סוחוי 25"/AP

לפי הדו"ח, את המל"ט האמריקאי יירטו שני מטוסים מדגם "סוחוי 25" של זרוע האוויר של משמרות המהפכה של אירן. מדובר במטוסים שבמקורם פותחו בידי ברית המועצות למטרות הפצצה ולא יירוט, וטווח פעילותם קצר יחסית. יתרונו של המטוס הוא במהירותו הלא-גבוהה יחסית, דבר שאפשר את יירוט המלט. לפי הדו"ח, הדבר מעיד על יכולת גבוהה של הטייסים האירנים, וזאת בניגוד להערכות הקודמות הנשמעות גם בישראל, לפיהן חיל האוויר של צבא אירן וגם זרוע האוויר של משמרות המהפכה מפעילים מטוסים מיושנים מתוצרת ארצות הברית, שמקורם בתקופת השאה, לפני כ-40 שנים, שמצביעים כי יכולותיה של אירן בתחום האווירי הן מוגבלות. הדו"ח מדגיש גם כי הטייסים האירנים פעלו ללא רדאר מנחה במטוסיהם והונחו על ידי מערכת הבקרה האווירית של אירן, דבר המעצים עוד יותר את המבצע.

המכון שפרסם את הדו"ח הוקם בידי איפא"ק

בחודשים האחרונים הגבירה ארצות הברית את נוכחותה בזירת המפרץ הפרסי. פרסומים בעולם, בהם גם טענות אירן, מראים כי היא הגבירה את גיחות הצילום של מטוסיה ומטוסים ללא טייס באזור כדי להשיג מידע מודיעיני על כוונותיה של אירן בתחום פיתוח תכנית הגרעין שלה, החשודה כי היא מיועדת למטרות צבאיות.

יצוין כי לפני חודשים אחדים, כשחדר מל"ט של חיזבאללה מלבנון לישראל - מבצע בהשראת אירן ובידיעתה - ובסופו של דבר הופל באזור הדרום, התגאו בחיל האוויר כי הצליחו ליירט ולהפיל אותו על אף הקשיים הרבים הכרוכים בפעולה, וזאת בשל המהירות העצומה של מטוסי היירוט של חיל האוויר, F-16 ברובם, למול המהירות האיטית של מל"טים.

המכון למדיניות המזרח התיכון נחשב למוסד פרו-ישראלי, שהוקם לפני עשרות שנים על ידי איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית הפועלת בארצות הברית. מאז אמנם התנתק המכון מאיפא"ק, אך עדיין הוא נחשב למכון מחקר המקורב לישראל ולאנשי מערכת הביטחון שלה; קצינים בכירים בצה"ל, כמו סגן ראש הממשלה הרמטכ"ל לשעבר משה יעלון, ובכירי שב"כ כמו ראש הארגון הנוכחי יורם כהן, הועסקו במכון או ערכו מחקרים עבורו בתקופות שונות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully