וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפך ביפן: מפלגת השמרנים תשוב לשלטון אחרי 3 שנים

16.12.2012 / 17:09

ראש הממשלה יושינקו נודה הודה בתבוסתו והוא צפוי להתפטר מהנהגת המפלגה הדמוקרטית. הלאומן שינזו אבה צפוי לחזור לשלטון, ולהציג מדיניות תקיפה כלפי סין וקוריאה הצפונית

מדגמים ביפן חזו למפלגה השמרנית ניצחון בבחירות לפרלמנט שנערכו היום (ראשון). המפלגה הליברל-דמוקרטית (LDP), בראשות ראש ממשלת יפן לשעבר שינזו אבה, תשוב לשלטון אחרי שלוש שנים, והיא צפויה לקבל כ-300 מתוך 480 מושבים בבית הנבחרים התחתון. ראש הממשלה המכהן, יושינקו נודה, הודה בתבוסה ואמר כי בכוונתו להתפטר.

בכירים במפלגת LDP הודיעו כי בכוונתם להקים קואליציה עם בת-בריתם, המפלגה הקטנה "קומאיטו", שזכתה בכ-30 מושבים בפרלמנט, ובכך לקבל שליטה גם בבית הנבחרים העליון של יפן. המפלגה הלאומנית LDP צפויה לנקוט מדיניות חוץ קשוחה בסכסוך הטריטוריאלי עם סין ולהנהיג קו קשוח יותר כלפי קוריאה הצפונית. במישור הכלכלי, המפלגה צפויה להנהיג מדיניות כלכלית שנויה במחלוקת, בניסיון לחזק את ערך המטבע היפני, ולתמוך בשימוש בגרעין למטרות אזרחיות, על אף הטראומה שפקדה את יפן בשל הצונאמי ומשבר הגרעין בפוקושימה בשנה שעברה.

אבה צפוי להיות ראש הממשלה השביעי של יפן בחמש שנים

ראש ממשלת יפן לשעבר ומנהיג המפלגה הליברל-דמוקרטית (LDP), שינזו אבה. טוקיו, 16 בדצמבר 2012. רויטרס
שינזו אפה, מנהיג המפלגה השמרנית. צפוי לשוב לראשות הממשלה/רויטרס

שינזו אבה נבחר לראשונה לראשות ממשלת יפן בשנת 2006, ובגיל 52 היה לראש הממשלה הצעיר ביותר של המדינה זה שישים שנה. הוא כיהן בתפקיד כשנה עד שהודיע על התפטרותו בספטמבר 2007. לאחר מכן, החל גל של כהונות קצרות בהנהגת יפן, במהלכו כיהנו שישה ראשי ממשלה. אבה נודע במדיניותו הקשוחה כלפי קוריאה הצפונית, אך פרשנים מעריכים כי יהיה עליו לגבש מדיניות חוץ עם ראייה ארוכת-טווח, בה יאלצו לתקן את הקשרים עם שכנותיה של יפן. כלכלת יפן נמצאת במשבר כבד זה שנים רבות, והתקווה היא כי המדיניות הכלכלית של אבה תצליח ליישם "רפורמות מבניות ואסטרטגיות צמיחה, בניסיון לצמצם את החוב הלאומי, שגודלו כיום הוא פי שניים משווי התוצר המקומי הגולמי.

לפי המדגמים, מפלגת השלטון הנוכחית - המפלגה הדמוקרטית של יפן (DPJ), בהנהגת ראש הממשלה יושינקו נודה - זכתה בבחירות ב-65 מושבים בלבד. המפלגה, שהייתה ההבטחה הגדולה של הבחירות ב-2009, הצליחה לגרוף הפעם רק חמישית מהקולות שגרפה בפעם הקודמת, ובעקבות התבוסה המוחצת, ראש הממשלה יושינקו צפוי לפרוש מהנהגתה. ההערכה היא כי המהפך הפוליטי ביפן נבע מהתחושה בקרב רבים מהיפנים כי המפלגה הדמוקרטית לא הצליחה לממש את הבטחותיה בתחום הכלכלי, וכי רבים מהאזרחים חשו שהממשלה נכשלה בניסיון להתמודד עם המשבר שליווה את רעידת האדמה והצונמאי שפקדו את יפן בשנה שעברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully