וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפן: ראש ממשלה שישי ב-5 שנים - יצליח לשרוד?

הפרשנים לא צופים ליושיהיקו נודה, עד היום שר האוצר, עתיד מזהיר משל קודמיו, לנוכח אתגרי הענק המונחים לפתחו - שיקום המדינה מהצונאמי, משבר הגרעין, כלכלה במיתון ופרלמנט מפולג

שר האוצר של יפן, יושיהיקו נודה, נבחר היום (שני) להיות מחליפו של ראש הממשלה נאוטו קאן, שהתפטר ביום שישי, והפך לראש הממשלה השישי של יפן בתוך חמש שנים. בשלב זה, כלל לא ברור אם גם הוא יצליח להאריך ימים יותר מקודמיו, שכן עליו להתמודד עם פרלמנט מפולג ושסעים גם בתוך מפלגת השלטון.

על פניו, אמנם נראה כי נודה הוא האיש הנכון להוביל את הכלכלה השלישית בגודלה בעולם בימים טרופים של מיתון כלכלי הולך ומעמיק והתאוששות איטית מאסון הצונאמי ומשבר הגרעין שבא בעקבותיו, אולם רבים ביפן מטילים ספק לגבי יכולתו לגייס תמיכה פוליטית מספקת להתמודדות עם צרותיה העצומות של המדינה, שכבר יותר מ-20 שנה אינה מצליחה להתרומם מחדש מבחינה כלכלית.

נודה בן ה-54, שגבר על שר המסחר, בנרי קיידה, בהצבעה שנערכה בין חברי הפרלמנט של מפלגת השלטון, יצטרך להתמודד בין היתר עם העלייה בשער המטבע המקומי, המאיימת על הייצוא, עם גיבושה של מדיניות אנרגיה חדשה לנוכח משבר הגרעין החמור ביותר מאז אסון צ'רנוביל, ועם הפרויקט העצום של בניינם מחדש של אזורים עצומים בצפון מזרח המדינה שנהרסו לחלוטין באחד מאסונות הטבע הקשים שידעה האנושות בעידן המודרני. את כל אלו הוא יצטרך לעשות עם תקציב הולך ומידלדל לנוכח החוב הלאומי הצומח, שהוביל רק בשבוע שעבר להורדת דירוג האשראי הבינלאומי של המדינה על ידי סוכנות מודי'ס.

"ירח הדבש יהיה קצר מאוד"

ראש הממשלה היוצא קאן, בן 64, הודיע סופית על התפטרותו ביום שישי האחרון, לאחר שכבר הבהיר חודשים לפני כן כי יתפטר מתפקידו כשיסיים לייצב את מצבה של המדינה לאחר אסון הצונאמי. ההתפטרות הגיעה לבסוף, לאחר שהעביר חודשים ארוכים במאבק נגד הלינץ' הפוליטי שביצעו בו יריביו, שביקרו את האופן בו ניהל את המשבר החמור ביותר של המדינה מאז מלחמת העולם השנייה, ואת החלטתו החד משמעית להפנות גב לאנרגיה הגרעינית. "תחת הנסיבות, אני סבור שעשיתי כל מה שהיה ביכולתי לעשות", סיכם קאן בנאום ההתפטרות שלו, שהועבר בשידור חי בטלוויזיה.

ראש ממשלת יפן, נאוטו קאן, עוזב את מסיבת העיתונאים בה הודיע על התפטרותו, טוקיו, 16 באוגוסט 2011. רויטרס
"תחת הנסיבות, אני סבור שעשיתי כל מה שהיה ביכולתי לעשות". נאוטו קאן יורד מהבמה לאחר ההודעה על התפטרותו/רויטרס

יש לציין כי המשבר הפוליטי ביפן החל עוד הרבה לפני ימיו של קאן. למעשה, מאז שנת 2006, לא הצליח אף ראש ממשלה להחזיק בכסאו יותר מ-15 חודשים (זה היה אורך הכהונה של קאן) - ופרשנים רבים לענייני יפן סבורים שגם הנוכחי לא יהיה שונה. "נודה ירש את אותן הבעיות שקאן נכשל בהתמודדות עמן", אומר ג'פרי קינגסטון, ראש המכון ללימודים אסיאתיים באוניברסיטת טמפל בארה"ב. "אני סבור שירח הדבש יהיה קצר מאוד".

מנגד, יש גם קולות אופטימיים, שטוענים כי סגנונו המתון והשקט של נודה הוא בדיוק מה שיפן צריכה כעת. "רק בגלל שאף אחד בעולם לא שמע עליו, זה לא אומר שלא מגיע לו כבוד", אומר אנדרו הובאט, מנהל מכון סטנדפור בקיוטו שביפן. "הוא לא איש של דיבורים גדולים - אבל זה ממש לא מה שצריך עכשיו. זו דווקא תכונה טובה למנהיג יפני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully